زناشویی

دعوای زن و شوهر | دلایل، عوامل و راه حل های موثر حل اختلاف

در این مطلب به بررسی دلایل، عوامل و راه حل های موثر حل دعوای بین زن و شوهر خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید 🙂

بحث کردن بخشی طبیعی، در هر رابطه ای ، چه در خانواده، دوستان و یا حتی در بین همکاران خود است .زمانی که زوج ها در یک رابطه باهم بحث میکنند، می توانند به تقویت پیوندشان کمک کند و تجربه اشان را مثبت تر سازد . در این بخش ما سعی داریم درباره 5 علت دعوای زن و شوهر و چگونگی متوقف کردن آن توضیح دهیم.

دلایل اصلی اختلاف زن و شوهرها

پول

زن و شوهرپول از علل اصلی دعوای زن و شوهر

رک و راست بگوییم، بیشتر دعواهای زن و شوهر بر سر پول، به ندرت به خود پول ربطی دارد. بنابراین اگر می خواهید دعوا بر سر این موضوع را به حداقل برسانید، ریشه اصلی آن را که معمولا از یکسری بیم و ترس ناشی می شود، بیابید. به طور عمده ترس از عدم آگاهی در خصوص اولویت های مهم زندگی، نداشتن آینده ای امن، احترام نگذاشتن به ارزش ها و نرسیدن به آرزوها چهار دلیلی هستند که منجر به بحث و جدل بر سر پول می شود.

رابطه جنسی

زن و شوهررابطه جنسی از دلایل اختلاف زوجین

بیشتر مواقع نداشتن رابطه جنسی مناسب باعث بروز اختلاف بین زن و شوهرها می شود. برای داشتن رضایت از رابطه جنسی، بهتر است که همسران راه حلی برای عدم هماهنگی شان با یکدیگر پیدا کنند. خستگی مفرط یکی از دلایلی است که باعث می شود، زن و شوهر تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند. اگر در این مورد موضوعی شما را ناراحت می کند، باید در خصوص آن با همسرتان بدون شرمندگی صحبت کنید.

کار

زن و شوهردعوای زن و شوهر بدلیل کار

مقدار ساعت کاری می تواند موجب بروز اختلاف در روابط شما و همسرتان شود. برای به حداقل رساندن این اختلاف، شب را برای گذراندن کنار یکدیگر اختصاص دهید. در تحقیقی مشخص شده است که زن و شوهرهایی که حداقل یکبار در هفته زمانی را برای ارتباط با یکدیگر و تفریح کردن می گذرانند، تقریبا سه برابر و نیم بیش از دیگران، احساس خوشبختی می کنند.

کودکان

زن و شوهراختلاف زوجین بدلیل روش تربیت کودکان

روش تربیت کودکان موضوع دیگری است که منجر به بروز اختلاف بین زن و شوهر می شود و خود کودکان نیز با رفتارهایشان، آتش این دعوا را برافروخته تر می کنند. برای کاهش این تضادها، هرگز در مقابل فرزندتان با یکدیگر مخالفت نکرده و اختلافات خود را در خصوص تربیت فرزندتان ، وقتی تنها هستید، مطرح کنید.

کارهای خانه

زن و شوهردعوای زن و شوهر بدلیل کارهای منزل

بیشتر درگیری ها بر سر کارهای منزل زمانی شروع می شود که یکی از طرفین شروع به شمارش تعداد کارهایی می کند که انجام داده است. شرایط و اوضاع هر ازدواجی مدام تغییر می کند، بنابراین اگر بخواهید چرتکه به دست بگیرید، مسلما زندگی زناشویی تان را دچار پریشانی و اضطراب می کنید. برای پیشگیری از چنین جر و بحثی، بهتر است با تقسیم وظایف، به همدیگر کمک کنید. به طور کلی وجود تضاد در زندگی امری اجتناب ناپذیر است اما اگربتوان این تضاد و اختلاف ها را در مسیر درستی قرار داد، منجر به رشد و بالندگی زن و شوهر شده و آنها به یکدیگر نزدیک تر می شوند.

عوامل ویران کننده روابط زن و شوهری

زن و شوهرعوامل اصلی دعوای زوجین

اولویت‌های خانوادگی

مهمترین منبع استرس‌زا در روابط بیشتر زوج‌ها، روابطی است که خارج از آن دو نفر است. والدینتان، خواهر و برادرهایتان و دوستانتان را دست‌کم نگیرید. باید بدانید که وقتی به همسرتان «بله» گفته‌اید یعنی او را به همه آدم‌های دیگر مقدم کرده‌اید. خیلی از ازدواج‌ها فقط بخاطر همین ضعف در اولویت‌دهی دچار مشکل می‌شوند. هر کس آنها را سمتی می‌کشد بدون اینکه به سمت همدیگر کشیده شوند. زوج‌ها در ازدواج‌های سالم یاد می‌گیرند که همدیگر را به هرکس و هرچیز دیگر مقدم بدانند.

فقدان ارتباط کلامی در روابط زن و شوهری

زن و شوهرعدم تعامل کلامی از عوامل دعوای زن و شوهر

این حقیقت دارد که زوج‌ها به طور متوسط فقط چند دقیقه در روز با هم ارتباط کلامی باکیفیت دارند. هرج‌و‌مرج زندگی خیلی راحت شما را درگیر خود می‌کند و باعث می‌شود نتوانید با همسرتان صحبت کنید. اما زندگی بدون ارتباط کلامی زندگی زناشویی موفقی نخواهد بود. سعی کنید برای حرف زدن با همدیگر وقت بگذارید.

استــرس در ویرانی روابط

استرسنقش استرس در دعوای زوجین

اینکه استرس‌مان را سر همسرمان خالی کنیم کار بسیار ساده‌ای است. خیلی از ما عادت داریم تا وقتی پایمان را به منطقه آرامشمان یعنی خانه نگذاشته‌ایم همه چیز را در خودمان نگه داریم و بعد که وارد خانه شدیم منفجر شویم. زوج‌های سالم باید از استرسشان برای نزدیک‌تر شدن به هم و تکیه کردن به همدیگر استفاده کنند، حالا منبع این استرس هرچه که باشد: از مشکلات مالی گرفته تا مشکلات کاری و بیماری.

خـودخواهی عامل ویرانی رابطه

ازدواج یک درس دائمی و بزرگ از خودخواه نبودن است. و ما یا اجازه می‌دهیم که این تجربه ما را بهتر کند و یا تلخ‌تر می‌شویم. اینکه کسی را بر خودمان مقدم کنیم کار سختی است چون ذات ما طوری است که خودمان را به همه چیز و همه کس مقدم بدانیم. هربار که به خودمان جواب مثبت می‌دهیم، به ازدواجمان جواب منفی داده‌ایم زیرا ازدواج مرد درمقابل زن نیست، ما درمقابل من است.

تکنـولوژی موثر در ویرانی روابط زن و شوهری

زن و شوهرنقش فضای مجازی در ویرانی روابط

اخیراً وبلاگ مردی را خواندم که تصمیم به طلاق گرفته بود، فقط اینکه می‌خواست از تلفن‌همراهش طلاق بگیرد. این یک واقعیت است، خیلی از ما همیشه و در همه حال این عامل خطرناک برهم‌زننده روابط را همیشه با خودمان حمل می‌کنیم. خیلی از ما وقتمان را در دنیای مجازی پرهرج‌ومرج تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنیم، بدون اینکه وقتی برای صمیمی‌تر کردن رابطه با همسرمان بگذاریم. پس تلفن‌هایتان را خاموش کنید، تلویزیون را از برق بکشید و سعی کنید برای همسرتان وقت بگذارید.

نبخشیدن همدیگر

بخشیدن و فراموش کردن یکی نیستند. وقتی نتوانیم این را بفهمیم، ناراحتی‌هایمان را برای مدتی طولانی در خودمان نگه می‌داریم. و این ناراحتی‌ها در آخر شروع به ویران کردن زندگی‌هایمان از داخل به بیرون می‌کنند. اما بخشش به معنی تبرئه کردن دیگران نیست، به معنی آزاد کردن خودمان است برای اینکه اجازه دهیم خداوند که خود بخشاینده متعال است، ما را التیام دهد.

مرزهای سست عامل موثر در ویرانی روابط

زن و شوهرعلل اصلی اختلافات زوجین

ما معمولاً به استراتژی تهاجمی در ازدواج فکر می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که استراتژی دفاعی هم به همان اندازه اهمیت دارد. ممکن است همه کارها را درست انجام دهیم اما بااین‌وجود یادمان برود که چیزهای آسیب‌رسان را بیرون کنیم. دایره‌ای دور ازدواجتان بکشید و با محافظت از احساساتتان، روابطتان و زمانی را که درکنار هم صرف می‌کنید، از ازدواجتان  هم محافظت کنید.

نقش گذشتـه در ویرانی روابط

بدترین کاری که می‌توانیم در حق رابطه‌مان انجام دهیم این است که همسرمان را با گذشته‌اش تعریف کنیم، نه با چیزی که الان هست. درست است که گذشته‌هایمان روی زندگی همه ما تاثیر دارد اما فقط زمانی که خودمان اجازه دهیم می‌تواند زمان حالمان را کنترل کند. خیلی مهم است که واقعیت گذشته‌هایمان را به هم بگوییم اما مهمتر این است که با دیدن تغییراتی که خداوند در زندگی همسرمان ایجاد می‌کند، به گذشته‌های همدیگر احترام بگذاریم. آنچه قبلاً بوده را فراموش کنیم تا بتوانیم به سمت آینده پیش برویم.

عدم صداقت عامل اصلی در ویرانی روابط

زن و شوهردروغ گویی علت اصلی اختلاف زوجین

چرا یک دروغ کوچک به اندازه یک دروغ بزرگ خطرناک است؟ چون هر دو آنها یک تاثیر بر صمیمیت شما دارند. صداقت در ازدواج مثل زنجیری است که شما دو نفر را به هم وصل می‌کند. برداشتن یکی از حلقه‌های زنجیر یا ده تا از آنها یک کار را انجام می‌دهد: ایجادِ جدایی. اگر اشتباهاتی در ازدواجتان مرتکب شده باشید یا چیزی را از همسرتان پنهان می‌کنید، الان وقتش است که به دنبال اعتراف باشید. زیرا رابطه‌ای که با بی‌صداقتی جلو رود، دیگر رابطه نیست.

غـــرور

من بزرگترین مشکل ازدواجم هستم موضوعی است که پاول تریپ در زمینه روابط به آن اشاره می‌کند. وقتی بتوانید به خودتان نگاه کنید آنوقت می‌توانید رابطه‌ای خوب برقرار کنید. نگاه کردن به خودتان یعنی اشتباهات و نقص‌هایتان را تشخیص داده و روی کمبودهایتان کار کنید. اما برای خیلی از ما اینکار سخت است. دلیل آن هم غرور است. برای بیشتر ما راحت‌تر این است که انگشت اتهام را به سمت دیگری بگیریم و بقیه را به خاطر عدم موفقیت رابطه مان مقصر بدانیم. اما زمانی که مسئولیت را از روی دوش خودتان برمی‌دارید، درواقع رابطه‌تان را رها کرده‌اید. چون مشکل بین شما هر چه که باشد، همیشه دو نفر مقصر هستند نه فقط یک نفر.

راه حل های موثر در دعوای زن و شوهری

زن و شوهرترفندهایی برای حل اختلافات زناشویی

اختلاف بخش جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است و به خودی خود برای زندگی زناشویی خطرناک نیست، آنچه می تواند خطرناک باشد نحوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است. اگر اختلافات به درستی حل نشود می تواند زندگی زناشویی را دچار بحران های جدی کند.

زوجین در مواجه با این اختلافات و تعارضات معمولا سه نوع برخورد دارند:

  •  از صحبت کردن در باره اختلافات اجتناب می کنند و معتقدند مشکل خود به خود حل خواهد شد .
  •  واکنش های هیجانی و افراطی بروز می دهند؛ برای مثال با یکدیگر دعوا می کنند و درگیری های مکرر ایجاد می شود.

اما به کارگیری هر یک از روش های گفته شده نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه تنش و نارضایتی را در خانواده بیشتر می کند و مشکلات و اختلافات روز به روز پیچیده تر می شود.

اما برخی از همسران از راه حل دیگری برای حل اختلافات خود استفاده می کنند :

  • اختلافات و تعارضات بین خود رابه صورت اصولی و منطقی حل می کنند. حل اختلافات زناشویی قواعد واصولی دارد که در ادامه به مهم ترین آن اشاره می شود.

زمان و مکان مناسبی را برای صحبت درباره اختلافتان در نظر بگیرید

وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان مناسبی برای گفت و گو و حل مشکل نیست. همچنین در محیط های پر سر و صدا و یا در حضور دیگران به ویژه فرزندانتان از بحث کردن اجتناب کنید.

احساس منفی خود را بیان کنید

زن و شوهرروشهای حل اختلافات زناشویی

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند. مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش احساسات با رفتارهای ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می کنید.

مراقب کلام خود باشید

تحقیر ، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. اگر صدایتان بلندتر شده یا تند و با پرخاشگری صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید و سپس به صحبت هایتان ادامه دهید .

اختلافات گذشته را به میان نکشید

زن و شوهراختلاف گذشته مانع از حل اختلاف زوجین میشود

آن چه که در شرایط معمول مانع از حل اختلاف می شود آن است که معمولا پس از بروز یک اختلاف، زوجین مشکلات قبلی و قدیمی را هم به میان می آورند. این موقعیت تنها باعث پیچیده تر شدن مشکلات می شود، طوری که دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی ماند. سعی کنید هر دفعه درباره یک موضوع بحث کنید و تنها روی آن موضوع تمرکز داشته باشید.

مسئله ای که بر سر آن اختلاف  نظر دارید را دقیقا مشخص کنید

مشکل اصلی را پیدا کنید و دقیقا بدانید که در باره چه موضوعی با همسرتان بحث می کنید و اختلاف اصلی چیست. بازکردن و تشریح مشکل به شما و همسرتان یک نمای کلی از مسئله می دهد. تعریف دقیق و روشن مسئله گام مهمی برای حل آن است.

به خواسته های خود و همسرتان توجه کنید

زن و شوهربهترین راه حل برای حل اختلاف زوجین

دقت کنید هر دو چه می خواهید؟ هر دو نیازها و خواسته هایتان را بیان کنید. سعی کنید نظراتتان را به همسرتان تحمیل نکنید. مشکل را از زاویه دید همسرتان نیز ببینید و خواسته ها و نگرانی هایش را در باره مشکل موجود درک کنید.

درباره این که چگونه هر یک از شما در ایجاد مشکل موجود سهیم هستید، صحبت کنید

بسیاری از زوجین در هنگام بحث کردن، سعی می کنند ثابت کنند که مقصر نیستند و حق با آنان است و علت مشکلات ایجاد شده همسرشان است و او مقصر اصلی است. دقت کنید هیچ مشکلی با متهم شناختن همسرتان حل نخواهد شد و تنها با این عمل او را در موضع دفاع قرار می دهید و اختلافتان پیچیده تر می شود. صادقانه سهم خود را در ایجاد و تداوم مشکل بررسی کنید و در باره آن با همسرتان صحبت کنید، این رفتار شما باعث می شود او نیز اشتباه های خود را در ایجاد مشکل راحت تربیان کند.

مشخص کنید که هر یک از شما برای حل مشکل چه اقداماتی را انجام می دهد

زن و شوهرروش های حل دعوای زن و شوهر

به همسرتان نگویید او چه کار می تواند بکند، در عوض به او بگویید که چه کاری از دست خودتان ساخته است. سوالاتی مانند؛ ” فکر می کنی چه کمکی از دست من بر می آید؟” و ” دوست داری من چه کار کنم؟” کمک کننده است. بعد از آن که برای مشکلات تان راه حلی پیدا شد و هر دو با آن موافق بودید ، ببینید چگونه توانستید به جای طفره رفتن و پرخاشگری علت اصلی مشکل تان را پیدا کنید و به راه حل مناسبی دست یابید. صحبت در باره این موضوع باعث می شود که هر دوی شما بیاموزید درزمان بروز مشکل چگونه با یکدیگر برخورد کنید و به نتیجه دلخواه دست یابید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
منبع
گردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا