ضرب المثل

معنی ضرب المثل علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

مفهوم ضرب المثل علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

در زمان قدیم، کشتی بزرگ با مسافرانی که در دریا سفر می کردند، در طوفان به مشکل برخورد کرد و همه مسافران در آب دریا فرو رفتند. یک مرد توانست با تلاش زیاد یک تخته پاره را پیدا کرده و بر روی آن نجات پیدا کند. مرد بر روی تخته مدتی در دریا سرگردان بود تا اینکه نهایتاً به ساحل رسید. اما وقتی به ساحل رسید مردمی که در دروازه شهر جمع شده بودند، او را دیدند و به سویش آمدند. آنها لباس گرانبها به او پوشاندند، او را سوار بر اسب کردند و با احترام به داخل شهر بردند.

تبلیغات

مرد خوشحال بود اما از رفتار غیرعادی مردم شهر نگران بود و دلش می خواست دلیل این همه محبت و احترام را بفهمد. او تصمیم گرفت با پیرمردی که با او دوست شده بود، درباره این موضوع صحبت کند. پیرمرد به او گفت که مردم این شهر پس از چند سال شاهان خود را به دریا می اندازند زیرا شاهان پس از مدتی قدرتمند و ظالم می شوند و به مردم ستم می کنند. مردم منتظر هستند تا کسی وارد شهر شود و آن شخص جدید را به عنوان پادشاه انتخاب کنند.

مرد فهمید که مردم او را به عنوان پادشاه قبول کرده اند. او تصمیم گرفت به ساخت قصری در جزیره ای نزدیک شهر بپردازد و پس از یک سال، مردم او را به دریا انداختند اما او از قایقی استفاده کرد که در نزدیکی آن جزیره منتظر او بود و به جزیره رفت.

پادشاه گفت که به دلیل صحبت با پیرمرد، متوجه شده که مردم پس از یک سال او را در دریا خواهند انداخت و به همین دلیل قبل از این اتفاق به فکر راه حلی افتاده است که همان ساختن قلعه در جزیره دیگر بود.

از این داستان ضرب‌المثل “علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد” استنباط می شود تا نشان داده شود که اگر کسی راه حلی برای جلوگیری از وقوع مشکل داشته باشد، باید قبل از وقوع آن را اجرا کند.

تبلیغات
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا