ضرب المثل

معنی ضرب المثل فیل زنده و مرده اش صد تومان است

مفهوم ضرب المثل فیل زنده و مرده اش صد تومان است

فیل، حیوانی بسیار هزینه‌بری در ایران بود و به همین دلیل هیچ فردی تمایلی به خرید آن نداشت. قیمت آن نیز زیاد نبود، اما همچنان مشتری نداشت. به طور دقیق، قیمت آن برابر با قیمت یک حیوان مرده بود، به عبارت دیگر هزینه‌ای بود که برای عاج آن پرداخت می‌شد. به همین دلیل، می‌گفتند که قیمت فیل زنده و مرده آن فرقی ندارد.

در گذشته، برای حمل و نقل و جنگ از حیوانات استفاده می‌شد و یکی از حیوانات با ارزش بیشتر فیل بود. به دلیل هزینه‌بر بودن فیل، هیچ فردی قادر به خرید و نگهداری آن نبود. در واقع، در آن زمان قیمت یک فیل معادل صد تومان بود که قیمتی بسیار بالا به حساب می‌آمد.

اما نکته جالب این است که قیمت یک فیل زنده همان اندازه بود که برای فیل مرده پرداخت می‌شد! در واقع، این صد تومان برای عاج فیل می‌پرداخت شد. به همین دلیل، قیمت فیل زنده و مرده تفاوتی نداشت.

این مسئله به ترویج یک ضرب‌المثل جالب در میان ایرانیان منجر شد: “فیل زنده و مرده اش صد تومان است” اما معنای این ضرب‌المثل چیست؟ این ضرب‌المثل بیشتر به این معنی استفاده می‌شود که ارزش و ارج یک فرد نیکوکار در زمان زندگی و بعد از مرگ تغییری نمی‌کند و به یک اندازه است.

یک وجود ارزشمند مانند فیل بعد از مرگ از ارزشش کاسته نمی‌شود و چیزهایی از خود به جا می‌گذارد که به اندازه زمان زندگی‌اش، مفید و باارزش خواهد بود. این مثل در مورد افراد نیکوکار و شناخته شده استفاده می شود و این که حتی بعد از مرگ نیز از اعتبار چنین افراد کاسته نمی شود و همچنان ارزش و مقام آنها نزد مردم و جامعه بالا است و مردم به آنها بعد از مرگ نیز احترام می گذارند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا