ضرب المثل

معنی ضرب المثل قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

مفهوم ضرب المثل قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

این سخن به این معنی می باشد که هر کسی به محصولی که بر روی آن کار می کند، ارزش و اهمیت آن را بهتر از دیگران می شناسد. به عنوان مثال، یک زرگر به عنوان یک فردی که با طلا کار می کند، بهتر از دیگران می داند که چه مقدار زر ارزشمند است و یک جواهرگر نیز به عنوان یک فردی که با الماس کار می کند، بهتر از دیگران می فهمد که چه گوهری ارزشمند است. به طور کلی، این اصطلاح به معنی این است که تخصص و تجربه فرد در کاری که انجام می دهد، به او کمک می کند تا بهترین تصمیمات را در ارتباط با آن کار بگیرد.

در عمل، این اصطلاح می تواند به این معنی باشد که اگر شما در یک کار خاص تخصص دارید، بهتر است به نظرات و پیشنهادات شما توجه شود و در تصمیم گیری های مربوط به آن کار، شما بهترین تصمیمات را می توانید بگیرید. به عنوان نمونه، یک متخصص جواهرسازی می تواند بهتر از یک فرد عادی، ارزش یک الماس را تشخیص دهد و در تصمیم‌ گیری‌ های مربوط به خرید و فروش الماس، بهترین تصمیمات را بگیرد.

داستان ضرب المثل قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

این ضرب المثل داستان جالبی نیز دارد که می گویند روزی مرد جوانی نزد یکی از بزرگ صوفیان مصر رفت و از صوفیان نزد او بدگویی کرد. مرد بزرگ برای اینکه او اشتباهش را درک کند انگشتری را از انگشتش بیرون آورد و به مرد جوان داد و گفت برود ببیند قیمت آن چقدر است.

مرد جوان به بازار دست فروشان شهر مصر رفت اما هیچ کس حاضر نشد بیش از یک سکه نقره برای انگشتر بدهد. مرد جوان ماجرا را به بزرگ صوفیان مصر گفت و او دوباره به مرد جوان گفت به بازار جواهرفروشان برو و آنجا انگشتر را بفروش. مرد جوان رفت و جواهرفروشان مصری حاضر شدند هزار سکه طلا برای انگشتر بدهند.

مرد جوان ماجرا را به بزرگ صوفیان گفت. آن مرد بزرگ به او گفت علم تو از صوفیان مثل علم دست فروشان از این انگشتر است. قدر زر، زرگر شناسد و قدر گوهر، گوهری.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا