ضرب المثل

معنی ضرب المثل کاه پیش ﺳﮓ ﻭ استخوان پیش ﺧﺮ نهادن

مفهوم ضرب المثل کاه پیش ﺳﮓ ﻭ استخوان پیش ﺧﺮ نهادن

“کاه پیش سگ و استخوان پیش خر” یک ضرب‌المثل قدیمی است که به معنای این است که کار را به کسی که تخصص و مهارت لازم را ندارد، سپرده‌اند. این ضرب‌المثل به وضوح بیان می‌کند که وقتی که یک کار بسیار مهم و حساس به دست افرادی که تجربه و تخصص لازم را ندارند سپرده می‌شود، نتیجه ناخوشایندی خواهد داشت.

تبلیغات

این ضرب‌المثل معمولاً به عنوان یک هشدار برای اعتماد به نفس بیش از حد و عدم احترام به تخصص و مهارت استفاده می‌شود. زمانی که کسی که مسئولیت یک کار را برعهده می‌گیرد، نه تنها تجربه و تخصص لازم را ندارد، بلکه به طور عمدی از توانایی‌ها و نقاط قوت خود غافل است، نتیجه‌ای که به دست می‌آید می‌تواند ناخوشایند و غیرقابل قبول باشد.

این ضرب‌المثل به ما یادآوری می‌کند که در هر کاری، انتخاب کردن یک کاردان ماهر و مجرب بسیار مهم است. تخصص و تجربه لازم را داشتن در یک زمینه خاص، باعث می‌شود که فرد بتواند بهترین نتیجه را برای کاری که به او سپرده شده، به ارمغان بیاورد.

بنابراین، در هر زمینه‌ای، مهم است که به کسانی که تخصص و تجربه لازم را دارند، احترام بگذاریم و برای انجام کارهای مهم و حساس، به آن‌ها اعتماد کنیم. انتخاب یک کاردان ماهر و مجرب، می‌تواند از وقوع خطاها و نتایج ناخوشایند جلوگیری کند و در نهایت به ما کمک کند تا به بهترین نتیجه‌ها برسد.

این ضرب المثل در مورد جوامع عقب مانده و جهان سوم بسیار صدق می کند چون در این جوامع انسان ها بر اساس مهارت و دانش پست و مقام نمی گیرند و صرف بر اساس پارتی یا آشنایی با سران قدرت به مقام می رسند که نتیجه نهایی این کار جز عقب ماندگی چیز دیگری برای جامعه و کشور به همراه نخواهد داشت.

تبلیغات
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا