ضرب المثل

معنی ضرب المثل ﮔﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﺩﻡ حجله ﺑﺎﯾﺪ کشت

مفهوم ضرب المثل گربه را دم حجله کشتن

معنی این ضرب المثل این است که اگر از ابتدا سخت گیری کنیم تا نتیجه کار به دست دیگران برسد، در آینده هیچکس جرئت نخواهد داشت که اشتباهی انجام دهد همچنین برخی با استفاده از این ضرب المثل در آغاز هر فعالیت، به خصوص کارهای گروهی و مدیریتی، سعی می‌کنند قاطع بودن خود را نشان دهند تا دیگران در حین انجام کار سوء استفاده نکنند.

در گذشته، مردان از این روش در آغاز زندگی استفاده می‌کردند برای این که تا آخر عمر با سلطه‌گری زندگی کنند مثلا از ابتدا در مواجهه با خواسته‌های زنان مثل خرید با جدیت عمل می‌کردند تا حساب کار دست زنان بیاید و ولخرجی نکنند.

داستان ضرب المثل گربه را دم حجله کشتن

در ایام قدیم، یک دختر بد اخلاق و تندخو وجود داشت که هیچکس تمایلی به ازدواج با او نداشت. پس از مدتی، یک پسر شجاع و جسور تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند و زندگی مشترکی را با همدیگر آغاز کنند.

علی‌رغم نظر عموم، پسر شجاع مدعی می‌شود که می‌تواند این دختر را تغییر دهد و برای این کار برنامه ای دارد. پس از مراسم عروسی، عروس و داماد وارد اتاق می‌شوند و … چند دقیقه پس از آغاز مراسم، پسرک احساس تشنگی می‌کند.

یک گربه در اتاق حضور دارد و از او می‌خواهد آب بیاورد. چندین بار تکرار می‌کند که ای گربه، برو و آب بیاور. گربه بیچاره که از همه چیز بی‌خبر است، از جایش تکان نمی‌خورد تا اینکه مرد جوان چاقوی خود را بیرون می‌کشد و سر گربه را جدا می‌کند.

سپس به جای گربه، دختر را صدا می زند و می‌گوید برو آب بیاور… خب. مشخص است که دختر از ترس به سرعت می‌رود و آب می‌آورد. به همین دلیل این ضرب المثل ﮔﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﺩﻡ حجله ﺑﺎﯾﺪ کشت معروف شده است و از مثل های قدیمی با کاربرد بسیار زیاد است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا