ضرب المثل

معنی ضرب المثل ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﺮ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ببرد، ﭘﺎﯾﯿﻦ هم ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ

مفهوم ضرب المثل ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﺮ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ببرد، ﭘﺎﯾﯿﻦ هم ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ

در دوران قاجاریه، یک پهلوان کشتی از اسلامبول به ایران آمد. او در آذربایجان با همه پهلوانان ایرانی مبارزه کرد و شکست نخورد طوری که در آنجا هیچ پهلوانی برای مبارزه با او باقی نماند. او قصد داشت به ترکیه برود، اما به او گفته شد در یزد یک پهلوان به نام عسگر زندگی می کند که هیچ کسی نتوانسته پشت او را به زمین بزند.

پهلوان اسلامبولی تصمیم گرفت پشت او را به زمین بزند و ادعای قهرمانی کند. او به سمت یزد راهی شد تا با پهلوان عسگر آشنا شود و با او رقابت کند. آنها در یزد به هم رسیدند و در مقابل جمعیتی کشتی گرفتند. در این کشتی، پهلوان عسگر پیروز شد و پهلوان اسلامبولی به وطن بازگشت. پدر پهلوان عسگر از شادی تصمیم گرفت هر روز به فرزندش مقدار کافی شکر سفید بدهد تا قدرتش افزایش یابد.

پهلوان عسگر هر روز به بقال مراجعه می کرد و شکر را دریافت می نمود اما روزی بقال از دادن شکر امتناع کرد و گفت که پدرش دیگر تصمیم گرفته است دیگر شکر به او ندهد. پهلوان عسگر نزد پدرش رفت تا او را متقاعد کند اما پدر تصمیم خود را تغییر نداد.

پهلوان عسگر شب هنگام الاغ پدرش را برداشت و روی بام قرار داد. صبح هنگام، پدر تصمیم گرفت الاغ را به پایین بیاورد اما پهلوانان شهر نتوانستند آن را پایین بیاورند و در نهایت گفتند “ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﺮ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ببرد، ﭘﺎﯾﯿﻦ هم ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ”. پدر پهلوان عسگر از این توانایی و قدرت فرزندش خوشحال شد و او  را تحسین کرد و مقداری شکر وی را برقرار نمود.

این ضرب المثل بیان می کند که وقتی کسی کار سختی را انجام می دهد می تواند همان کار و حتی بیشتر از آن را نیز انجام دهد.

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا