سلامت جنسی

برای فعال شدن تخمدان چی بخوریم

تخمدان‌ها یکی از اجزای مهم بدن زنان هستند که نقش اصلی در تولید مثل آنان دارند. فولیکول‌های موجود در تخمدان ها سبب باروری می‌شود. سلامت و عملکرد این عضو حساس بدن توسط عوامل متعددی از جمله ژنتیک و تغذیه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با اعمال تغییرات ساده در سبک زندگی، تغذیه و رژیم غذایی سالم شانس باردار شدن و کیفیت تخمدان‌ها افزایش می‌یابد.

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که برای فعال شدن تخمدان چه بخوریم و به دنبال این هستید که با تغییر تغذیه خود به بهبود کیفیت تخمدان‌ها کمک کنید. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از چربی غیراشباع، غلات کامل، سبزیجات و ماهی شما را در بهبود سلامت بارداری کمک می‌کند.

چرا کیفیت و فعال شدن تخمدان مهم است؟

همانطور که می دانید، سنگ بنای باروری، سلامت و کیفیت تخمدان‌ها است. 90 روز طول می‌کشد تا تخمدان‌ها تحت تأثیر سلامت، سبک زندگی، هورمون‌ها، استرس، رژیم غذایی و غیره برای تخمک گذاری آماده شوند.

بیشتر مردم عقیده دارند که زنان با تعداد تخمک‌های معینی به دنیا می‌آیند و در طول زندگی بدن آنها دیگر تخمک تولید نمی‌کند اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که سلول‌های بنیادی در تخمدان‌ها قادر به تولید تخمک‌های جدید هستند البته نباید از سن غافل شد زیرا با افزایش سن کیفیت تخمدان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تخمدان‌ها قادر به تحمل تخمک‌های درون خود نیستند اما این بدان معنا نیست که قدرت باروری را از دست خواهید داد، بلکه با سبک زندگی سالم در هر سنی می‌توانید باردار شوید.

خوردن غذاهای سالم برای سیستم تناسلی، ثبات هورمون‌ها، بهبود گردش خون و در نتیجه بهبود باروری لازم است.

برخی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت باروری عبارتند از آهن، فیبر، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های تک غیراشباع، پروتئین گیاهی، لبنیات پرچرب، ویتامین و اسید فولیک. همچنین باید از غذاهایی مانند گوشت قرمز، غذاهای فراوری شده، فست فود، قندهای مصنوعی، نوشابه‌های شیرین شده و نوشیدنی‌های انرژی زا برای افزایش کیفیت تخمدان‌ها خودداری کنید.

برای فعال شدن تخمدان چه بخوریم ؟

1. آووکادو

آووکادو ماده غذایی فوق العاده و سرشار از مواد مغذی است. چربی تک غیراشباع موجود در این میوه به بهبود سلامت تخمدان و حفظ باروری کمک می‌کند. همچنین این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر و اسید فولیک است که در مراحل اولیه بارداری بسیار مهم است. خوردن آووکادو نیز بسیار راحت است و می‌توانید در ساندویچ، سالاد، اسموتی و کیک و کلوچه اضافه و میل کنید.

2. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از فیبر و پروتئین هستند که برای فعال شدن تخمدان ضروری هستند. لوبیا و عدس منبع غنی آهن، ویتامین B کمپلکس، منیزیم و اسید فولیک هستند که برای بارداری ضروری هستند. خوردن لوبیا و عدس نیز بسیار آسان است و می‌توان به هر غذایی اضافه کرد.

3. آجیل و میوه‌های خشک

آجیل و میوه‌های خشک منبع عالی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. آجیل سرشار از سلنیوم (ماده معدنی که آسیب کروموزومی در تخمدان را کاهش می‌دهد) است و همچنین باعث فعال شدن تخمدان می‌شود. می‌توانید آجیل برزیلی، بادام، گردو، بادام زمینی و بادام هندی را به بلغور جو دوسر، اسموتی‌ها، سالادها یا غذاهای اصلی خود اضافه و به صورت میان وعده سرو کنید.

4. غذاهای غنی از ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در سلامت و فعال شدن تخمدان دارد. برای این منظور باید روزانه مقدار کمی ویتامین A را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. منابع عالی ویتامین A شامل جگر، ماهی، تخم مرغ، شیر، سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، اسفناج و کدو تنبل می‌باشد.

5. دانه کنجد

دانه‌های کنجد سرشار از روی هستند و به تولید هورمون‌هایی که مسئول سلامت و فعال شدن تخمک هستند کمک می‌کنند.

6. کینوا

کینوا غلاتی شگفت انگیز و سرشار از پروتئین، روی و اسید فولیک است که برای باردار شدن ضروری است. همچنین کینوا تمام اسیدهای آمینه ضروری محصولات گوشتی را بدون هیچ گونه افزودنی مضر برای بدن فراهم می‌کند.

7. ماست و پنیر یونانی

غذاهای چرب برای تقویت باروری عالی هستند. ماست و پنیر یونانی حاوی کلسیم، پروبیوتیک ها و ویتامین D هستند که همگی به بهبود تخمک گذاری کمک می‌کنند. همچنین با داشتن مقدار کافی پروتئین شانس بارداری موفق را از طریق چرخه‌های تخمک‌گذاری افزایش می‌دهد.

8. ماهی

ماهی دارای مقدار زیادی پروتئین و امگا 3 است که به تعادل سیستم تولید مثل کمک می‌کند. در هر صورت بهتر است مصرف آن را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید.

9. غذاهای غنی از ویتامین C

برای داشتن تخمدان‌های سالم باید غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C برای محافظت در برابر سرطان تخمدان عالی است. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که به تثبیت تخمک گذاری و فعال شدن آن کمک می‌کند.

10. دارچین

دارچین یکی دیگر از مواد غذایی فوق‌العاده و شناخته شده است که عملکرد تخمدان را به ویژه در زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند بهبود می‌بخشد. اگر به PCOS مبتلا هستید یا می‌خواهید باروری‌تان را افزایش دهید، اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی توصیه می‌شود. همچنین فراموش نکنید، مصرف روزانه یک چهارم قاشق چای خوری دارچین برای سلامت تخمدان معجزه می‌کند.

11. آب

آب ماده‌ای فوق العاده ضروری برای سلامت تخمدان است. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب ضروری است البته از مصرف آب در بطری‌های پلاستیکی خودداری کنید. زیرا مواد شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی تأثیر منفی بر سلامت تخمدان‌ها دارد.

12. ایده‌های غذایی

سیب زمینی شیرین پخته شده را با کلم بروکلی بخارپز شده مصرف کنید یا فیله ماهی سالمون را با کلم پیچ بخارپز و فلفل قرمز سرخ شده سرو کنید. برای صبحانه تخم مرغ آب پز را به همراه نان تست و یک کاسه توت فرنگی سرو کنید همچنین شیر، انواع توت‌ها، اسفناج و کره آجیل را در میان وعده خود مصرف کنید.

3/5 - (2 امتیاز)
منبع
oviahealthlaurelfertilityparentinghealthyeating

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا