ضرب المثل

معنی ضرب المثل آش را با جاش بردن

معنی ضرب المثل آش را با جاش بردن

این ضرب المثل کنایه به فرد طمع کاری است که چیزی بیشتر از آنچه به او داده ای را می خواهد و به آنچه گرفته راضی نیست و طمع بیشتری می کند. بعنوان مثال آشی را که برای او برده اید با ظرفش میخواهد. این نوع افراد همواره به دنبال بیشترین حاکمیت و نفوذ هستند و طمع زیاد این افراد باعث می‌شود تا بدنبال اهداف نامعقول باشند و به جای لذت بردن از دستاوردهای حاصل از تلاش خود، همواره به دنبال چیزهای بیشتر هستند.

تبلیغات

در طول زندگی شاهد بسیاری از افرادی بوده‌ایم که همواره در زندگی خود از آنچه دست یافته‌اند بی‌رضایتی نشان می‌دهند و تمایل بیشتری به امتیازات  دیگر دارند. اغلب، این افراد پر از طمع و پرتوقع هستند و تمایل دارند بیش از اندازه کسب کنند.

این ضرب المثل در مورد افرادی است که به ندرت به ارزش واقعی آنچه دارند توجه می‌کنند و به جای آن، همیشه به این فکر هستند که چه چیزهای بیشتری می‌توانند به دست بیاورند و چطور می‌توانند لذت‌های بیشتری را دریافت کنند.

این ضرب المثل نمادی از فرهنگ امروزی اکثر افراد است که همواره در تلاش برای دستیابی به بیشترین امکانات و رفاه هستند. این رفتار سودجویانه نه تنها باعث بی‌اعتنایی به چیزهایی که در دست ما قرار دارند می‌شود، بلکه موجب عدم رضایت و آرامش در زندگی می‌شود.

در جهانی که پیشرفت تکنولوژی تمام جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار داده است، ما باید به یاد داشته باشیم که ثروت و امکانات در دسترس ما، برای بسیاری از انسان‌ها لوکس و لاکچری به حساب می‌آید. در این ضرب المثل به استفاده از امکانات موجود در زندگی اشاره می شود و این که باید نهایت استفاده را از آنها انجام داد اما از طمع زیادی هم اجتناب کرد چون آرامش فردی و اجتماعی را به خطر می اندازد.

تبلیغات
1.9/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا