ضرب المثل

معنی ضرب المثل آنجا که عرب نی انداخت

معنی ضرب المثل آنجا که عرب نی انداخت

هنگام عصبانیت از ضرب المثل فوق استفاده می کنند. گاهی پیش می آید که فرزند با عصبانیت خانه را ترک می کند و دیگر برنمی گردد و یا زن تهدید می کند که از شوهر جدا می شود و برای ترساندن شوهر به خانه والدین خود باز می گردد. در هر یک از این مواقع، اگر مخاطب از تهدیدهای طرف مقابل خوشش نیاید، واکنش تند و خشن نشان می دهد و می گوید: برو “آنجا که عرب نی انداخت” که مترادف با “برو گم شو” و “هرگز برنگرد” یا “برو جایی که گم و گور شوی” است.

تبلیغات

کسانی که آب و هوای منطقه عرب را می شناسند بهتر می دانند که وسعت کویر در این مناطق بسیار زیاد است همچنین در قرون گذشته ساعت در این منطقه وجود نداشته است و از طرفی شناخت زمان دقیق شبانه روز برای آنها غیر ممکن می کرد ولی باید به صورت حدودی این زمان برای آنها مشخص می شد به همین دلیل از روش خاصی برای این کار استفاده می کردند.

برای مشخص شدن زمان افراد ویژه ای در بین اعراب بودند که کارشان نیزه انداختن در کویر بود تا براساس سایه ای که در تابیدن نور خورشید روی آن ایجاد می شد وقت و زمان شبانه روز مشخص می گردید و به این شکل انداختن نی یا نیزه در منطقه دور افتاده بیابانی روشی مرسوم بود.

با توجه به توضیح بالا این ضرب المثل “آنجا که عرب نی انداخت” می توان فهمید که کاربرد آن در مواقع عصبانیت شدید از یک فرد است تا به وی بفهماند از آنجا دور و به مکانی پرت و دور افتاده برود و در واقع با بیان این ضرب المثل به جای استفاده از الفاظ دیگر هدف و منظور خود را به طرف مقابل بفهماند.

4/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا