ضرب المثل

معنی ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

مفهوم ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

ضرب المثل باد آورده را باد می‌برد به معنای این است که وقتی چیزی که به طور غیر قانونی یا ناحق به دست آمده، ممکن است به آسانی و به همان سرعت از دست انسان برود. این ضرب المثل بیان می‌ کند که وقتی موفقیت یا منافعی به صورت ناعادلانه یا بدون تلاش به دست می‌ آیند، آن‌ ها معمولاً پایدار و دوام‌ آور نخواهند بود و به سرعت ممکن است ما آن ها را از دست بدهیم.

مثالی از این ضرب المثل می‌ تواند شخصی باشد که به طور ناگهانی به یک مقدار زیاد و قابل توجهی پول دست یافته است. اگر این فرد نداند چگونه از این پول به روش صحیحی استفاده کند و برای مدت طولانی ثروت خود را حفظ کند، ممکن است به زودی همه آن پول را از دست بدهد و به وضعیت اقتصادی قبلی برگردد.

حکایت ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

در زمان های قدیم، خسرو پرویز پادشاه ایران ارتش بزرگی را برای جنگ تشکیل داد و به امپراتوری روم حمله کرد. بعد از گذشت مدتی ایرانیان توانستند پایتخت روم را فتح نمایند. برخی از رومی‌ ها از ترس از دست دادن ثروتشان به ایرانیان، تمام طلا و جواهراتشان را در یک کشتی گذاشتند تا آن را دورتر ببرند. اما کشتی‌ ها در طوفان گرفتار شدند و در یک اتفاق غیرمنتظره به ساحل ایران رسیدند. مرزداران ایرانی کشتی و ثروتش را تصرف کردند. وقتی خبر به خسرو پرویز رسید از این موضوع بسیار خوشحال شد و فرمان داد تمام طلاها و جواهرات بدست آمده را به خزانه مملکت ببرند.

چند ماه بعد از این ماجرا از خزانه مملکت دزدی شد. خسرو پرویز فرمان داد تا سراسر ایران را به دنبال دزد طلاها بگردند اما نتوانستند دزد طلاها را پیدا کنند. بعد از آن که نتوانستند پیدا کنند خسرو پرویز رو به همسرش کرد و گفت که مال بادآورده را باد می برد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا