ضرب المثل

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است

ضرب المثل توبه گرگ مرگ است یک اصطلاح بسیار معروف است که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم و در مورد کسانی که قدرت و اراده‌ی کافی برای مقابله با عادات و کارهای ناپسند خود را ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

تبلیغات

این ضرب المثل داستان های بسیار مختلفی دارد و یکی از آنها به این شکل است که گرگ را به جرم ربودن و کشتار گوسفند به قاضی معرفی می کنند. قاضی گفت: “ای گرگ! آیا نمی دانی که این گوسفندانی که هر روز از آنها می دزدی ممکن است متعلق به یک یتیم یا بیوه باشد؟ چرا از این کار خودداری نمی کنی؟

گرگ با چهره ای ترحم برانگیز مدام ابراز پشیمانی می کرد و قول می داد که از این کارها خودداری کند. در همین حال وقتی صدای چوپان و گوسفندان به گوش گرگ رسید متوجه شد که گله از چراگاه برگشته است. در یک لحظه فرصت را غنیمت شمرد و با عصبانیت بر سر قاضی فریاد زد که عمداً دادگاه را به تأخیر انداختی و باعث شدی گله از مرتع برگردد و از این جا بود که گفتند توبه گرگ مرگ است و هرگز به راه صلح و آرامش بر نمی گردد.

این مثال می گوید که توبه انسان های بد بی فایده است؛ به دلیلی که این افراد نه تنها موظف به تغییر اخلاقی و اصلاح رفتار خود نمی‌باشند، بلکه انگیزه حقیقی برای تغییر ندارند. اگر از قلب پاک و نیت صادقانه توبه صورت پذیرد، می‌تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد. اما آنان که به بدی کامل متکی هستند و اصلا علاقه‌ای به تغییر ندارند، توبه به صورت تنها یک پوشش نمایانگر می‌ماند و فقط به منظور ادعای اشاعه عدالت و نیت خیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا