ضرب المثل

معنی ضرب المثل زدی ضربتی ضربتی نوش کن

مفهوم ضرب المثل زدی ضربتی ضربتی نوش کن

معنی ظاهری این ضرب المثل به این صورت است: اگر شما به کسی ضربه زده اید، باید متعاقبا آن ضربه را بپذیرید و تحمل کنید. یعنی اگر شما با کسی بحث کرده اید و سخن اشتباهی به او گفته اید، باید قبول کنید که او هم به شما مانند همان را بگوید یا اگر شما به کسی کتک زده اید، باید بپذیرید که او هم به شما کتک بزند.

ضرب المثل “زدی ضربتی ضربتی نوش کن” یک ضرب المثل معروف است که در فارسی به کار می‌رود. این ضرب المثل در واقع به تساوی و تعادل در روابط اشاره دارد. روزی در یک روستا، دو دوست صمیمی به نام‌های علی و حسین زندگی می‌کردند. آنها همیشه با هم وقت خوشی داشتند و همدیگر را دوست داشتند. اما گاهی اوقات، به دلایلی کوچک، بین آنها بحث‌هایی پیش می‌آمد.

یک روز، علی به حسین یک سخن اشتباه گفت. حسین که از این سخن ناراحت شده بود، تصمیم گرفت جوابی همانند به علی بدهد. اما حسین بهترین راه را برای این کار پیدا کرد. او تصمیم گرفت به جای سخن اشتباهی به علی بگوید یک کار خوب انجام دهد. بنابراین، حسین همانند آن ضربه را به علی ضربه‌ای نزد و به طور غیر مستقیم و به شکلی دیگر واکنش نشان داد.

این مثالی ساده برای ضرب المثل “زدی ضربتی ضربتی نوش کن” بود. حسین با ضربه‌ای به علی، واکنشی مشابه را به او نشان داد. این نشان‌دهنده تساوی و تعادل در دوستی آنها بود. آنها فهمیدند که هر عملی با عکس العملی همراه است.

ضرب المثل “زدی ضربتی ضربتی نوش کن” به ما یادآوری می‌کرد که در هر رابطه، تساوی و تعادل مهم است و هر دو طرف باید به یکدیگر با احترام رفتار کنند و به تساوی و تعادل در روابط دوستانه توجه کنند.

پس، زدن ضربتی ضربتی و نوشیدن آن، یک نشانه از تساوی و تعادل در روابط است و باعث می‌شود دوستی و همکاری بهتری بین افراد برقرار شود.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا