ضرب المثل

معنی ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست

مفهوم ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست

این ضرب المثل به فصل بهار و زمان شادابی و خوشی که با آن همراه است، اشاره می کند. این ضرب المثل به این معنا می باشد که، زمانی که کاری به درستی و با سعی و تلاش صورت گرفته باشد، نتیجه آن در طول زمان مشخص خواهد شد و همانند فصل بهار که در آن نمایان شدن نتایج کارهای پیشین را مشاهده می کنیم، نتایج کار خود را در آینده نیز خواهیم دید. به عبارتی دیگر، اگر ما کاری را به درستی انجام دهیم، نتایج خوب آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد.

ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست قسمت دومی نیز دارد که می گوید: “ماستی که ترشه از تغارش پیداست” که این قسمت دوم نیز به معنای بد بودن چیزی است و برای تاکید بیشتر بر معنای اول، به آن اضافه شده است. به عبارت دیگر، اگر ماست بد باشد، همچنان از تغارش قابل مشاهده خواهد بود و نمی توان آن را پنهان کرد.

در زبان انگلیسی نیز یک ضرب المثل معادل با ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست وجود دارد که می گوید: April and May are the keys of the year

حکایت ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست

در یکی از روستاهای کشورمان یک دخترک با پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگی می‌ کردند. در فصل زمستان، آنها در کنار هم به صحبت کردن درباره کارهایی که در بهار قرار است انجام دهند، مشغول بودند. بهار رسید و پدربزرگ و مادربزرگ با خوشحالی به انجام کارهایشان در فصل بهار اشاره کردند و خداوند نعمت‌ های بسیاری به آنها داد و باران بسیاری هم بارید. دخترک به مادربزرگش گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست و مادربزرگ خندید و گفت که این سال با توجه به پیشرفت کارهای آنها و بارش باران، بسیار خوب و زیبا خواهد بود و در این سال، به امید خداوند بزرگ خشک سالی رخ نخواهد داد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا