ضرب المثل

معنی ضرب المثل شتر سواری دولا دولا نمیشه

معنی ضرب المثل شتر سواری دولا دولا نمیشه

یکی از ضرب المثل های شیرین زبان فارسی که دارای استفاده زیادی است و حاوی نکته های آموزشی زیادی است ضرب المثل شتر سواری دولا دولا نمیشه است که دارای چند معنی است و در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

تبلیغات

قبل از هر چیز علت استفاده از شتر در این ضرب المثل این است که شتر حیوان بزرگی است و همین بزرگ بودن باعث می شود که به راحتی امکان مخفی شدن آن وجود نداشته باشد و حتی اگر دولا دولا یا همان خمیده راه برود و مخفی شود به راحتی قابل رویت است.

این ضرب المثل در مورد کسانی به کار می رود که می خواهند کاری را انجام دهند و به هدفی برسند اما راه و روش انجام آن را نمی دانند علاوه بر این سعی در مخفی کردن آن دارند اما در نهایت این مساله برای همگان مشخص می شود و همه می فهمند که آن فرد مشغول چه کاری است.

همچنین ضرب المثل فوق می تواند به این معنی باشد که انجام کارها باید از راه و روش درست آن انجام شود در غیر این صورت موفقیتی به دست نمی آید و فرد دچار ناراحتی خواهد شد.

معنای دیگر این ضرب المثل این است که فرد باید شخصیت پایداری داشته باشد به این معنی که بر اساس شرایط و منافع شخصی تغییر نکند و به عبارتی نباید دورو باشد.

تبلیغات

این ضرب المثل همچنین این معنی را می رساند که کارهای بد همیشه مخفی نخواهند ماند و همچون شتر که حتی با دولا دولا رفتن هم نمی تواند مخفی شود بالاخره دیر یا زود این کارها نیز نمایان خواهند شد و همه می فهمند که این کار بد توسط چه کسی انجام شده است به همین دلیل تاکید این ضرب المثل بر صداقت و راستی در کارها است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا