ضرب المثل

معنی ضرب المثل عقلش به چشمش است

معنی ضرب المثل عقلش به چشمش است

این ضرب المثل بیشتر در مورد کسی به کار می رود که هیچ نوع فکر و منطقی در استدلال و سخنانش وجود ندارد و به عبارتی قضاوت زودهنگام را انجام می دهد همانطور که از قدیم گفته شده است تا وقتی که با کفشهای کسی راه نرفته ایم نباید در مورد او قضاوت کنیم این ضرب المثل نیز گویای همین مطلب است به این معنی که تنها نباید بر اساس آنچه که در مورد فرد یا پدیده ای میبینیم در مورد آن قضاوت نماییم.

منظور و مفهوم ضرب المثل مذکور این است که باید از قوه عقل و فکر خود استفاده نماییم و تنها متکی به چشمان خود نباشیم چون گاهی بین آنچه می بینیم با آنچه که در واقعیت وجود دارد تفاوت بسیار زیادی دارد.

یک مثال ساده در مورد این ضرب المثل میوه هندوانه بوده که ممکن است ظاهری هندوانه این را برساند که بسیار شیرین است ولی وقتی که آن را قاچ ‌کنیم متوجه می‌شویم که داخل آن نرسیده یا خراب است و در واقع این ضرب المثل نیز حکایت هندوانه را بیان می کند که نباید فریب ظاهر را خورد و عقل و فکر را کنار گذاشت.

معانی دیگری برای این ضرب المثل نیز وجود دارد از جمله اینکه وقتی می گوییم فلانی عقلش به چشمش است یعنی در کشف حقیقت سقف محدودی دارد و بیشتر از آن می فهمد یا اینکه فلانی فقط بر اساس چشمانش حقیقت را درک می‌کند و از عقل خود استفاده نمی نماید.

کسی که دارای چنین خصوصیتی است و این ضرب المثل برای وی بیان می شود به باطن افراد و بیان رویدادها اهمیت نمی‌دهد و فقط بر اساس ظاهر آنها قضاوت می کند و در مورد آنها نتیجه گیری می نماید که مسلما نتیجه گیری غلطی است و انسان عاقل چنین کاری نمی کند.

4.1/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا