ضرب المثل

معنی ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد

مفهوم ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد

مردم در قدیم بر این باور بودند که اگر عید نوروز و تحویل سال روز شنبه باشد، سال پیش رو بسیار خوش یمن و پر برکت است و با شادی همراه خواهد بود. آنها همچنین باور داشتند که اگر در روز عید خوشحالی شود کل سال با شادی سپری خواهد شد و به شما خوش می‌گذرد. در عین حال می‌گفتند که اگر در روزهای آخر اسفند، ناراحت و غمگین باشید، سال جدید شما با غم و غصه همراه می‌شود.

تبلیغات

در کل این باور قدیمی هنوز هم در بین مردم رایج است که اگر روز اول سال به خصوص در لحظه تحویل شدن آن مشغول کاری باشید، کل روزهای‌تان تا سال بعدی را به همان کار خواهید گذراند.

از نظر روزشمار ممکن است چندین سال طول بکشد تا سال جدید در روز شنبه تحویل بشود، به همین خاطر اگه شروع نوروز در شنبه باشد آن را خوش یمن می دانند و وقتی که یک اتفاق غیر منتظره خوب رخ می دهد می گویند: چی شده؟ شنبه به نوروز افتاده؟ و اینجاست که این ضرب المثل معنای واقعی خود را نشان می دهد.

از گذشته تقارن نوروز با روزهای هفته، تقارن نوروز و شنبه جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ آنقدر که “نوروز به شنبه افتاد”، به یکی از ضرب المثل‌های مشهور کشورمان تبدیل شده و وقوعش، خوش یمنی تلقی می‌شده است.
البته این ضرب المثل در مواقعی کاربرد دارد که اتفاقی پس از مدت‌ها انتظار رخ دهد و مثلا کسی قرضش را بعد از مدت‌ها پرداخت کند، ولی باز در پس این کارکرد هم می‌توان خوش یمنی خاصی را دید؛ خوش یمنی که تا حدودی منطقی هم به نظر می‌رسد.
شاید از خودتان بپرسید مگر می‌شود تلاقی نوروز با شنبه را خوش یمن خواند و از منطقی بودن سخن گفت؟ بله که می‌شود! اولین روز در اولین ماه سال جدید، اولین روز هفته است که معنایش طولانی‌تر شدن تعطیلات است. اگر نوروز به شنبه بیفتد، یعنی سیزده به در پنجشنبه است و می‌توان فردایش را هم به تعطیلات چسباند و نگران حضور در محل کار، در کلاس درس و… با خستگی نبود!

2.5/5 - (2 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا