ضرب المثل

معنی ضرب المثل نوکر ما چاکری داشت

مفهوم ضرب المثل نوکر ما چاکری داشت

یکی از ضرب المثل های شیرین فارسی که شاید از آن دسته ضرب المثل هایی باشد که کمتر به گوش رسیده است همین “نوکر ما چاکری داشت” است که مقصود از بیان مثل آن است که دو سه بار فرمان یا دستور به دیگری داده شد و هنوز نتیجه ای حاصل نشد.

این ضرب المثل در روزگار ما بسیار زیاد مصداق دارد و اکثر ما در کارهای اداری با آن مواجه هستیم مثلا دستوری از طرف رئیس اداره صادر می شود اما به نتیجه نمی رسد و دلیل آن است که این دستور باید در واحدهای متعددی در اداره بررسی شود تا در نهایت به سرانجام برسد که اغلب نیز به سرانجام نمی رسد.

وقتی دستوری توسط رئیس اداره یا حاکم به زیر دست صادر شد ولی به نتیجه نرسید از مثل “نوکر ما چاکری داشت” استفاده می شود به این معنی که حتی زیر دست ما نیز خود زیردستی دارد که دستور باید از وی نیز رد شود تا کار صورت گیرد.

این مثل در واقع نوعی کنایه در مورد انجام شدن کارها است که وجود سلسله مراتب و کاغذ بازی باعث می شود دستور اگرچه از بالاترین بخش هم صادر شده باشد باز سریع اجرا نمی شود و حتی ممکن است هرگز نیز به مرحله اجرا و عمل در نیاید.

این ضرب المثل گاهی اشتباه معنی می شود به این صورت که برای انجام کارها باید افراد زیادی وجود داشته باند تا دستور به آنها داده شده و توسط ایشان عملی گردد اما در واقع چنین نیست و به بیانی دیگر نوعی گلایه از روند نامناسب انجام کارها به دلیل سپردن آن به افراد مختلف است و وجود این سلسله مراتب باعث می شود تا کار به خوبی انجام نشود و روند اجرای آن بسیار کند و نامطلوب باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا