ضرب المثل

معنی ضرب المثل چشمت روز بد نبیند

مفهوم ضرب المثل چشمت روز بد نبیند

وقتی قصد دارید اتفاق بدی را که برای کسی افتاده برای دوست یا همکار خود تعریف کنید برای این که به وی بفهمانید که دوست ندارید هرگز چنین اتفاقی برای وی بیفتد از ضرب المثل جالبی می توان استفاده کرد که نیت و آرزوی قلبی شما را به وی منتقل می کند.

تبلیغات

ضرب المثل ” چشمت روز بد نبیند” در واقع نوعی دعا برای طرف مقابل است و آرزو می کنید که وی از حوادث ناخوشایند به دور باشد. برای تفهیم منظور این ضرب المثل مثال های بسیار زیادی را می توان ذکر کرد مثلا وقتی پدر یکی از دوستانتان سکته کرده و یا تصادف کرده است و شما می خواهید داستان آن را برای کسی تعریف کنید قبل از هر چیز از این ضرب المثل استفاده می کنید.

کاربرد این ضرب المثل  در زنگی روزمره امروزی نیز بسیار زیاد است و به جرات می توان آن را در زمره ده ضرب المثل پرکاربرد فارسی بیان کرد. این گفته برای ایجاد ارتباط نزدیکتر نیز به کار می رود به این معنی که از آن هنگام گفتگو با کسانی استفاده می شود که به شما نزدیک تر هستند یا دوست دارید رابطه صمیمانه تری با آنها داشته باشید.

به طور بسیار خلاصه وقتی شخصی اتفاق بدی را برای دیگری تعریف می کند، از این ضرب المثل استفاده می کند، یعنی آرزو می کند که چنین اتفاقی برای شنونده رخ نمی دهد و این که حادثه تلخی بوده است و امیدوارم که این بلا از شما دور باشد و در زندگی خود شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشید.
این ضرب المثل یک عنصر دعا دارد و اساساً راوی سعی می کند خبر بد را برای کسی توضیح دهد، اما در عین حال برای او دعا کند که از آن در امان باشد و به این خاطر از بسیار رایج است.

4/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا