ضرب المثل

معنی ضرب المثل کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز

معنی این ضرب المثل آن است که هر انسانی باید با انسان هم ردیف و یک طبقه اجتماعی رفت آمد داشته باشد. معنی دیگر آن نشست و برخاست افراد با کسانی است که در شرایط یکسان اجتماعی هستند.

مفهوم ضرب المثل کبوتر با کبوتر باز با باز

طبق یک داستان قدیمی می گویند یک شکارچی هر روز برای صید پرندگان دامی را در جنگل پهن می کرد. او پرندگان مختلفی را که می گرفت در قفسی می انداخت و به مغازه پرنده فروشی خود می‌ برد. در یکی از روزها او تنها توانست چند گنجشک، یک کبک و یک کلاغ را بگیرد. شکارچی به هنگامی که می خواست کلاغ بخت برگشته را آزاد کند، کلاغ دست او را نوک زد. شکارچی از این کار کلاغ بسیار عصبانی شد و کلاغ را هم به قفس انداخت و به مغازه خود برد.

در مغازه، کلاغ از پرندگان خواست به او گوش کنند تا نقشه ای برای فرار از قفس به آنها بگوید. همه راضی شدند اما طوطی از روی غرور نقشه ی او را رد کرد و گفت من همینجا در مغازه می مانم. کلاغ طوطی را سرزنش کرد. سایر پرندگان هم از حرف های طوطی عصبانی شدند.

کلاغ نقشه خود را عملی کرد و شروع به قارقار کردن کرد تا اعصاب صاحب مغازه را به هم بریزد. کلاغ هایی که بیرون از مغازه صدای او را می شنیدند به کنار مغازه شکارچی آمدند و روی درختی نشسته شروع به قارقار کردن نمودند. آنها آنقدر قارقار کردند که صاحب مغازه پرنده فروشی از صدای آن ها به شدت عصبانی شد و کلاغ را آزاد کرد تا او پرواز کند و برود. اما هنگام آزاد کردن کلاغ از قفس، گنجشک ها و کبوترها نیز فرار کردند. اما طوطی آنجا ماند تا صاحبش را خوشحال کند. و اینگونه بود که گفتند: کبوتر با کبوتر باز با باز، کند هم جنس با هم جنس پرواز.

3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا