ضرب المثل

معنی ضرب المثل کبکش خروس میخواند

مفهوم ضرب المثل کبکش خروس میخواند

کبک و خروس در برخی ویژگی‌های خود کاملاً متفاوت هستند. کبک صدای زیبا و دلنشینی ندارد، در حالی که خروس آواز خواندنش زیبا و دلنشین است. گوش کردن به صدای خروس لذتبخش است، اما صدای کبک جذابیتی ندارد. با این حال، اگر شما در حالی که حالتان خوب است و شاد هستید، آواز ناهنجار کبک را بشنوید، ممکن است آن را به همان اندازه صدای خروس دوست داشته باشید. به عبارت دیگر، وقتی شما در حالت خوبی هستید، حتی صدای ناهنجار هم برای شما زیبا می‌باشد.

بنابراین، وقتی کسی به شدت خوشحال و راضی است، می‌توان گفت که “کبکش خروس می‌خواند”. به این معنا که او در حالتی است که همه چیز را قبول می‌کند و از آن لذت می‌برد. این ضرب‌المثل ممکن است در گذشته و حتی در دنیای امروز کمتر استفاده شود، زیرا زمانه‌ ما با مشکلات و سختی‌های بسیاری روبرو هستند و افراد به مسائل منفی فکر می‌کنند.

اما اگر تلاش کنیم از کوچک‌ترین موقعیت‌ها و رویدادهایی که حالمان را خوب می‌کند، بهره ببریم، می‌توانیم حال خوبمان را حفظ کنیم. در واقع، می‌توان در کوچکترین چیزها حال خوب را پیدا کرد و به قول معروف، “کبکمان خروس بخواند”.

همچنین این ضرب المثل بدین معنا است که فرد بسیار خوشحال است، علاوه بر این به فردی که عمداً خوشحالی می‌کند برخلاف عادتش می‌گویند: چرا اینبار فلانی خیلی خوشحال شده است؟ و به عبارتی چرا کبکش خروس می خواند.

به عبارتی دیگر این مثل قدیمی  به این معناست که فرد بسیار پرانرژی و شاداب است و به همه چیز با نگاه مثبت نگاه می‌کند همچنین وقتی کسی که معمولاً خوشحال نیست خوشحال می‌شود، مخاطب تعجب می‌کند و این ضرب‌المثل را به کار می‌برد و به این ترتیب معنای این ضرب المثل بسیار ساده است و از ضرب المثل های بسیار شیرین فارسی است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا