ضرب المثل

معنی ضرب المثل یک دستی گرفتن

مفهوم ضرب المثل یک دستی گرفتن

ضرب المثل یک دستی گرفتن به معنای کسی را بهتر از آنچه هست پنداشتن است. به عبارتی دیگر، این ضرب المثل به ما می گوید که فردی که این گونه فکر می‌ کند، به دلیل تعصب یا نادیده گرفتن واقعیت‌ ها، دیگران را با ارزش بیشتری از آنچه هستند، تصور می‌ کند.

ما بهتر است همیشه به افراد با احترام و توجه به واقعیت‌ ها نگرش داشته باشیم و تلاش کنیم تا به آنچه در واقعیت وجود دارد، ارزش بدهیم، نه به آنچه که ممکن است در ذهن خود به دنبال آن باشیم. همچنین، این مهم است که در بررسی و ارزیابی دیگران، به واقعیت‌ های قابل ملاحظه توجه کنیم و به جای اینکه محتاط و بی‌ اعتماد باشیم، با اندازه‌ گیری دقیق و بر اساس شواهد و مدارک قطعی، نظر خود را شکل دهیم. در نتیجه، با داشتن نگرشی صحیح و منطقی، خواهیم توانست به نتایج درستی در ارتباط با دیگران برسیم و از روابط سالم و موثری با آن‌ ها برخوردار شویم.

ضرب المثل یک دستی گرفتن همچنین به معنای این است که بسیاری از افراد به دلیل حسادت و یا تقابل، به اشتباه فکر می‌ کنند فردی دیگر از خودشان بسیار بهتر یا موفق تر است. این احساس ممکن است به دلیل مقایسه خود با دیگران و تمایل به داشتن زندگی و شغلی مشابه با آن‌ ها به وجود آید. یعنی ما فردی را بسیار بیشتر از آنچه که می باشد حساب کنیم.

در واقع، این احساس ناشی از نگاه نادرست به خود و دیگران می باشد. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که با دیگران مقایسه شوند و به این نتیجه برسند که شرایط و وضعیت خودشان نسبت به دیگران نامطلوب‌ تر است و دیگران را همیشه از خود برتر میدانند. این مقایسه با دیگران ممکن است به دلیل اندازه‌ گیری از طریق پول، شغل، ظاهر، استعداد و … باشد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا