بارداری و اطفال

مواد غذایی تقویت کننده هوش جنین

در این مطلب مواد غذایی شامل میوه ها و خوراکی های تقویت کننده هوش جنین را بیان خواهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

تبلیغات

چندی پیش، ریچارد لین، روانشناس انگلیسی و تاتو وانهنس، محقق فنلاندی، مطالعه جالبی روی مردم برخی کشورهای دنیا انجام دادند تا متوجه شوند باهوش‌ترین و کم‌هوش‌ترین مردم جهان، در کدام کشورها زندگی می‌کنند. نتیجه پژوهش نشان داد مردم سنگاپور با میانگین هوش ۱۰۸، باهوش‌ترین مردم دنیا هستند. بعد از سنگاپوری‌ها، مردم کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و ایسلند با میانگین ضریب هوشی به ترتیب ۱۰۶، ۱۰۵، ۱۰۲ و ۱۰۱، رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

در این جدول، میانگین هوش ما ایرانی‌ها هم ۸۴ تخمین زده شده و این یعنی ازنظر عددی در رتبه بیست و سوم جهان هستیم اما چون برخی از کشورها با میانگین‌های ضریب هوشی برابر در رده‌های هم‌ردیفی جای گرفته‌اند، رتبه اصلی ایران می‌شود ۹۸ در بین ۱۸۸ کشور جهان. کشور آفریقایی گینه هم با میانگین هوش ۵۹، کم‌هوش‌ترین کشور دنیا شد. شاید بپرسید راز باهوش شدن آدم‌ها چیست؟ شاید این پرسش در ذهنتان به وجود بیاید که چرا کشورهای جنوب شرق آسیا یا کشورهای حاشیه مدیترانه، بهترین رتبه‌ها را در این جدول هوش به خود اختصاص داده‌اند؟ آیا می‌شود همه‌چیز را به گردن ژنتیک انداخت یا خورد و خوراک و عوامل محیطی هم در باهوش شدن نسل یک کشور نقش دارند؟ با ما همراه شوید تا جواب این سؤال‌ها را باهم بررسی کنیم.

نقش مهم تغذیه بر هوش جنین

تغذیه دوران بارداری برای افزایش هوش جنین

محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه‌ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می‌کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش‌تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد. البته، این بدان معنا نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه‌ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن‌ها دیگر کنکوری شده‌اند و می‌خواهیم خوراکی‌هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن‌ها بگنجانیم. البته ما تا آخر عمرمان هم می‌توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش‌های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی‌توان به افزایش خارق‌العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای تقویت هوش جنین

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر مادری بخواهد در دوران بارداری، با نوع تغذیه خود، فرزند باهوش‌تری به دنیا بیاورد، باید چه کند یا بهترین تغذیه برای بچه‌هایی که می‌خواهیم باهوش‌تر بشوند، چیست؟ یکی از مهم‌ترین مواد مغذی که باعث افزایش هوش می‌شود، اسیدهای چرب امگا ۳ است. به همین دلیل مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و سواحل مدیترانه که ماهی و روغن‌زیتون بیشتری در برنامه غذایی‌شان دارند، باهوش‌تر از سایر مردم جهان هستند.

تبلیغات

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند.

مواد غذایی سرشار از امگا 3 برای تقویت هوش جنین:

  • میگو
  • ماهی سالمون
  • قزل‌آلا
  • ماهی کیلکا
  • ماهی خال‌مخالی
  • ماهی ساردین
  • روغن‌زیتون
  • بذر کتان
  • کانولا
  • گردو

بد نیست بدانید مصرف گوشت‌ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها، غذاهای آماده و کنسروی، فست فودها و غذاهای چرب و سرخ‌شده، تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می‌گذارد و باعث کاهش هوش بچه‌ها می‌شود. پس هرچقدر که فرزندان خود را دیرتر با این گروه غذاها آشنا کنید، کمک بیشتری به ارتقای هوششان کرده‌اید.

باردریرژیم های غذایی تقویت کننده هوش جنین

مصرف فراوان میوه و سبزی تازه از دوران کودکی تا ۳۰ سالگی نیز باعث می‌شود میانگین هوش حداقل ۵ نمره بالاتر برود. فلفل تند هم سرشار از ویتامین C است و اگر در برنامه غذایی مادر باردار و شیرده جای بگیرد، می‌تواند کمک زیادی به رشد مغزی و افزایش هوش فرزندشان بکند. بذر کتان هم یکی دیگر از منابع بسیار غنی از امگا ۳ محسوب می‌شود که مادران باردار می‌توانند روزی یک‌مشت بسته از آن را در برنامه غذایی خود جای بدهند و از زمانی که فرزندشان توانایی خوردن خوراکی‌های سفره خانواده را داشت، روزی ۵ عدد تخم کتان آسیاب شده را داخل غذاهای او بریزند.

گوجه‌فرنگی، جزو دیگر خوراکی‌هایی است که به دلیل داشتن لیکوپن، با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند و جلوی تخریب سلول‌های مغزی را می‌گیرد. بهتر است گوجه‌فرنگی تازه در رژیم غذایی تمام مادران باردار و شیرده جای بگیرد. کلم بروکلی، جزو سبزی‌های برگ سبز تیره طبقه‌بندی می‌شود و سرشار از ویتامین K، ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. ویتامین K در بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش جنین و کودکان خردسال، نقش بسزایی دارد.

نقش انکارناپذیر ژنتیک

هرچند تغذیه مناسب می‌تواند نقش مهمی در افزایش هوش بچه‌ها بازی کند، اما به‌هرحال نمی‌توانیم از نقش ژنتیک هم در افزایش یا کاهش میزان هوش چشم‌پوشی کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادری با متوسط هوش ۸۵ با یکدیگر ازدواج کنند، نباید توقع داشته باشند بتوانند با کمک تغذیه، هوش فرزند خود را به بالای ۱۲۰ برسانند! دکتر پیتر کاندن، روان‌شناس، معتقد است حدود ۷۰- ۶۰ درصد هوش ما به زمینه‌های محیطی و ژنتیکی‌مان برمی‌گردد و والدین می‌توانند فقط ۴۰ -۳۰ درصد در باهوش‌تر شدن کودکشان نقش داشته باشند.

تبلیغات

سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می‌توانند روی سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارند و به تناسب‌اندام شما پس از زایمان کمک کنند.

برای افزایش هوش جنین چی بخوریم؟

1. افزایش هوش جنین با ماهی های چرب

ماهیماهی تقویت کننده هوش جنین

زنان باردار باید شامل چربی‌های امگا 3 برای رشد مغز نوزادان باشند. این‌ها شامل ماهی تن، سالمون و خال‌خال هستند. از این ماهیان، زنان باردار باید سالمون را برای کودکان خوش‌فکر غذا بخورند.

طبق مطالعه، مادرانی که کم‌تر از دو ماهی می‌خورند، هر هفته با بهره هوشی پایین به نوزادان مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، ماهیان دریایی مانند صدف غنی از ید هستند که برای بچه‌های هوشمند نیز مهم هستند. ثابت‌شده است که زنان باردار با سطوح کم ید در هنگام زایمان دچار مشکل می‌شوند.

2. افزایش هوش جنین با سبزی‌های سبز پرشاخ و برگ

سبزی‌های برگی سبز حاوی اسیدفولیک هستند که برای تشکیل سلول‌های مغز نوزادان بسیار مهم است.

طبق مطالعات، زنان باردار که در رژیم غذایی حاوی اسیدفولیک 4 هفته قبل از بارداری و هشت هفته پس از بارداری قرار دارند، در معرض خطر کم‌تر بچه‌دار شدن قرار دارند. دیگر غذاهای غنی از اسیدفولیک شامل اسفناج و عدس هستند.

تبلیغات

3. تقویت هوش جنین با بلوبری

بلوبریبلوبری تقویت کننده هوش جنین

بلوبری غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به زنان کمک کنند تا نوزادان باهوش‌تر را در رحم پرورش دهند. آن‌ها همچنین از بافت مغز کودک محافظت می‌کنند و به توسعه آن کمک می‌کنند.

غذاهای غنی شامل میوه‌هایی مثل انار و گوجه‌فرنگی، جدا از توت فرنگی، تمشک و تمشک هستند. دیگر غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان شامل گوجه‌فرنگی، لوبیا و کنگر فرنگی است.

4. تخم‌مرغ تقویت کننده هوش جنین

تخم‌مرغ غنی از آهن و پروتئین است – دو منبع غذایی حیاتی برای رشد مغز. آلوئه ورا هم‌چنین دارای فراوانی آمینواسید است که رشد مغز را تحریک می‌کند و حافظه نوزادان را افزایش می‌دهد.

برای زنان باردار برای گرفتن مقدار درست مصرف بادام در هرروز، آن‌ها باید دو تخم‌مرغ بخورند. تخم‌مرغ برای مواد آهن و پروتئین که به افزایش وزن نوزاد کمک می‌کند نیز مهم است. اگر کودک دارای وزن کم زایمان باشد، به این معنی است که کودک دارای ضریب هوشی پایین است.

5. بادام افزایش دهنده هوش جنین

بادامبادام، تقویت کننده هوش جنین

مادران می‌توانند کودکان باهوش را با خوردن یک‌مشت بادام در هرروز به دنیا بیاورند. آن‌ها می‌توانند نه‌فقط بادام بلکه انواع آجیل را از زمانی که دوست دارند، بخورند. این اسنک با چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا 3، غیر از فیبر، پروتئین و ویتامین، فراوان است.

تبلیغات

6. ماست، تقویت کننده هوش جنین

اگر زنان باردار غذای پروبیوتیک را در دوران بارداری بخورند، می‌توانند به طرق مختلف از آن بهره‌مند شوند، به‌خصوص با به دنیا آوردن کودکان باهوش. برای یک زن باردار، بدن او به‌اندازه کافی سخت کار می‌کند تا سلول‌های عصبی کودکش را در رحم شکل دهد، آن‌ها باید پروتئین مازاد داشته باشند.

ماست غنی از پروتئین شامل ماست که هم‌چنین غنی از کلسیم است که در دوران بارداری برای رشد استخوان کودک ضروری است. ماست یونانی یکی از انواع ماست است که برای رشد ذهنی کودک و رشد در رحم بسیار مقوی لازم و ضروری می‌باشد.

7. پنیر، افزایش دهنده هوش جنین

پنیر هاتقویت هوش جنین با پنیر

ویتامین D برای رشد مغز نوزادان بسیار مهم است. زنان باردار با سطح ویتامین D کم شناخته می‌شوند تا نوزادان را با رشد مغزی پایین به دنیا بیاورند. ویتامین D غنی از پنیر، تخم‌مرغ، کبد و گوشت است.

8. دانه‌های کدوتنبل تقویت کننده آی کیو جنین

یک منبع غذایی طبیعی روی، تخم کدو است که به ساخت ساختار مغز کودک کمک می‌کند و قسمت‌هایی از آن را تحریک می‌کند که اطلاعات را پردازش کند.

9. لوبیا، تقویت کننده مغز جنین

لوبیاهامصرف لوبیا برای تقویت هوش جنین

غذاهای غنی از آهن به داشتن کودکان باهوش در رحم کمک می‌کنند. آهن نقش مؤثری در تأمین اکسیژن به سلول‌های مغز کودک بازی می‌کند. خوردن غذاهای غنی از آهن مثل لوبیا، مرغ، انجیر، اسفناج و کشمش باید در دوران بارداری صرف شود تا کودک باهوش و باهوش را به دنیا بیاورد.

تبلیغات

10. تقویت هوش جنین با شیر

کودکان می‌توانند مکمل کامل ید از شیر باشند چون به توسعه یک مغز سالم و رشد کلی ذهنی کمک می‌کند. ازآنجاکه کمبود ید به عقب ماندگی ذهنی منجر می‌شود، به همین دلیل است که مقدار زیادی شیر در هرروز منجر به رشد کلی ذهنی و فیزیکی کودک می‌شود.

مصرف اسیدفولیک برای تقویت هوش جنین

برای افزایش هوش و رشد عصبی بهتر بچه، مصرف اسیدفولیک پیش از بارداری و در ماه اول بارداری بسیار مهم است. یا منابع غذایی اسیدفولیک را مصرف کنید و یا مکمل آن را به‌صورت دارو مصرف کنید و در طول بارداری از منابع غنی ویتامین‌های B و روغن‌های غیراشباع با یک یا چند باند مضاعف که در روغن ماهی، روغن سبزی‌های و دانه‌های روغنی مثل بادام و بادام‌زمینی و گردو موجود است، استفاده کنید.

رژیم غذایی کم کربوهیدراترژیم های غذایی حاوی اسیدفولیک

منابع غذایی سرشار از اسیدفولیک:

  • جگر
  • حبوبات پخته
  • اسفناج
  • جوانه گندم
  • کلم بروکلی
  • کاهو
  • آب‌پرتقال تازه
  • کلم
  • زرده تخم‌مرغ
  • موز

طبق احادیث اسلام در زمان بارداری برای زیبا شدن کودک سیب و به مصرف کنید خصوصاً در شب تشکیل نطفه و برای باهوش شدن کودک، کُندُر بخورید که از مقدار کم شروع کنید و به‌مرور مصرف آن را به‌روزی یک‌تکه کوچک برسانید. برای باهوش شدن بچه از عسل، گردو و بادام (مغز دار و حاوی فسفر) همچنین کندر زیاد استفاده کنید، همچنین اگر خودتان وقت ندارید گاهی اوقات که پای کامپیوتر هستید صدای سوره‌ای از قرآن رو بگذارید، صدایش سبب باهوش شدن جنین می‌شود.

میوه بیشتر مساوی رشد شناختی بیشتر

یکی از بزرگ‌ترین عوامل پیش‌بینی‌ کننده هوش جنین و رشد شناختی او در سال‌های آینده میزان میوه‌هایی است که مادر طی دوران بارداری مصرف می‌کند. بر این اساس هر چه میزان مصرف میوه در دوران بارداری بالاتر باشد کودک به رشد شناختی بیشتری دست پیدا خواهد کرد.
جالب است بدانید هرچقدر جنین بیشتر در شکم مادر بماند بیشتر رشد می‌کند و خوردن یک واحد میوه بیشتر در روز طی دوران بارداری درست مثل این است که جنین شما یک هفته بیشتر در رحمتان باقی‌مانده و زندگی کرده است!

فهرست میوه‌های تقویت کننده هوش جنین

سبزیجاتمیوه های تقویت کننده هوش جنین

اگرچه محققان هنوز نمی‌دانند که به‌طور دقیق کدام‌یک از مواد معدنی، ویتامین‌ها یا درشت مغذی‌های موجود در میوه مسئول این اتفاق است اما متخصصان تغذیه می‌گویند میوه به‌طورکلی کالری خیلی بالا، چربی یا سدیم چندانی ندارد و به همین خاطر هم یک انتخاب بی‌نظیر در برنامه غذایی روزانه مادر باردار محسوب می‌شود و می‌تواند آن گروه از مواد مغذی باارزشی را برای جنین تأمین کند که معمولاً در برنامه غذایی مادر وجود نداشته یا میزان دریافتشان کافی نیست.

تبلیغات
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: بلوبری یک ابر غذاست که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و روی سلامت مغز و سیستم عصبی جنین اثر می‌گذارد.
  • پتاسیم: در آناناس، پرتقال، پاپایا و… یافت می‌شود که به تنظیم آب و مایعات در بدن کمک کرده و در تنظیم ضربان قلب و انرژی در دوران بارداری مؤثر است.
  • ویتامین ث: این ویتامین محلول در آب به جذب آهن در بدن کمک می‌کند، از کم‌خونی جلوگیری کرده و باعث افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود. توت‌فرنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و… جزو بهترین منابع ویتامین ث در برنامه غذایی روزانه است.
  • فیبر: در کنار دریافت آب، فیبر نقش مهمی در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش دارد و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند که یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض دوران بارداری است.

چقدر میوه، چند بار در روز؟

نمی‌دانید که چطور 6 تا 7 واحد میوه به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید؟ کافی است این نکته را به خاطر داشته باشید که یک واحد میوه تقریباً معادل یک عدد سیب کوچک یا 4/3 لیوان انواع توت است.

برای افزایش دریافت میوه به‌صورت روزانه می‌توانید میوه‌ها را به غذای روزانه‌تان اضافه کنید مثلاً برای صبحانه جو دوسر همراه با توت یا کشمش بخورید یا برای میان وعده یک لیوان اسموتی مخلوط از چند میوه آماده کنید. اضافه کردن زردآلو یا آلو به غذاهایی مانند خوراک مرغ می‌تواند مصرف میوه روزانه را بالا ببرد.

4/5 - (2 امتیاز)

منبع
namnakninibanninisiteگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا