روانشناسی

نحوه برخورد با افراد افسرده

افسرده دل افسرده کند انجمنی را …

تبلیغات

احتمالا این روزها، به دلیل بعضی از شرایط ناپایدار و اشتباهاتی در سیاست کشور، مثل تورم روزانه‌ی کالاهای اساسی و افزایش قیمت بی‌رویه در خرید مسکن و اتومبیل و بسیاری اقلام ضروری و مایحتاج اولیه و اجاره مسکن بالا و برخوردار نبودن از کمترین رفاه اجتماعی و نبود شغل و نداشتن امنیت شغلی تعداد زیادی دچار اختلال افسردگی شده‌ایم.

نبود امید به زندگی و آینده ای مبهم، یک حس ترسناک در همه‌ی ما به وجود آورده که باعث کج خلقی، عصبانیت، حساسیت شدید نسبت به رفتار اطرافیان و لذت نبردن از هرچیزی شده است. سردردهای طولانی و میگرن های همیشگی نشان از افسردگی دارد. اما اینها زودگذر است و بعد از مدتی فروکش کرده و دوباره به حالت سلامت روان اولیه  برمی‌گردیم؛ چون مغز طوری طراحی شده برای این‌که کالبد فیزیکی، درسلامت بماند، شرایط سخت را به مرور برای جسم، عادی جلوه می‌دهد و می‌توانیم با آن کنار بیاییم و به قول معروف با شرایط، منعطف و سازگار شویم.

اما اگر این اختلال، بلند مدت و طولانی شود فرد، دچار افسردگی مزمن شده و روند بهبودی شخص افسرده به درازا میکشد.

امان از روزیکه این فرد افسرده، شریک زندگی شما، یکی از والدینتان یا فرزند شما باشد؛ آنگاه شرایط برای شما دشوارتر است چون روحیه و سلامت شما هم در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

تبلیغات

بهترین روش برخورد با افراد افسرده

بهتر است در سبک زندگیتان تغییراتی به وجود آورید. برخی لایف‌استایل ها واقعا کسل‌کننده و ملال‌آور است و همان مزید بر علت میشود!

می‌توانید برای بهتر شدن سبک زندگی‌تان و رفتار با افراد افسرده نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

۱. هرگز و هرگز فرد افسرده را به دلیل تنبلی یا انجام ندادن امورات روزمره‌اش سرزنش نکنید.

2. باید صبور باشید و قدرت درکتان را بالا ببرید تا بتوانید او را بفهمید و از رفتارهایش عصبانی نشوید.

3. با او همدلی کنید. اگر برایتان درد و دل میکند به حرفهایش خوب گوش دهید و صحبتها و انتقادهایش را بشنوید و تایید کنید، اصلا با او وارد بحث و جدل نشوید.

تبلیغات

4. حتی اگر فرد افسرده از چیزی لذت نمی‌برد، وظیفه خود بدانید تا شرایطی خوش‌آیند برایش مهیا کنید، مثلا موزیک آرامش‌بخش و شاد در محیط منزل پخش کنید. گاهی باهم از منزل خارج شوید و شام را در یک رستوران یا هر جایی که وسعتان میرسد میل نمایید.

5. یک کادوی غیرمنتظره هرچند ارزان قیمت (چیزی که میدانید دوست دارد) برای فرد افسرده تهیه کنید. حتی یک شاخه گل.

6. باهم‌دیگر از مدیتیشن و بوی عود و شمع روشن بهره ببرید که این عمل برای رفع افسردگی غوغا می‌کند.

7. اگر فرد افسرده از والدین شماست او را حتما به یک سفر زیارتی-سیاحتی مثل مشهد یا شاه عبدالعظیم تهران ببرید بگذارید در خلوت خودش، با خدای خودش راز و نیاز کند و همین امر موجب آرامش روح و روان وی می‌گردد.

8. همچنین می‌توانید از سفرهای یک یا چند روزه به حومه شهر و محیط روستایی و خوش آب وهوا یا جایی‌که رودخانه و جنگل وجود داشته باشد بهره ببرید. سفر برای آدم افسرده بسیار ضروری است.

تبلیغات

9. با هم ورزش کنید، پیاده‌روی بروید، شوخی کنید و بلند بلند بخندید.

10. از یک روانشناس و روان‌درمانگر کمک بخواهید. از فرد افسرده بخواهید تمام عصبانیت‌ها و مشکلات کور زندگی‌اش را که مشکل‌ساز شده برای یک مشاور تعریف کند. به او بگویید چون مشاور بابت این موضوع پول میگیرد بدون قضاوت به حرف های شما گوش می‌دهد و برای این امر تخصص آکادمیک دارد. نسخه‌ای مناسب با شرایط روحی تان برایتان تجویز می‌کند و اگر اختلال افسرگی فرد افسرده شدید باشد، ممکن است او را به یک متخصص اعصاب و روان ارجاع دهد تا بتواند دارو بگیرد.

متاسفانه از قدیم در کشور ما اینطور جا افتاده که فقط افراد دیوانه و شیدا و مجنون به متخصصین اعصاب و روان مراجعه می‌کنند و باید در این رابطه فرهنگ سازی شود و به فرد افسرده بگوییم اگر برای بیماری سرماخوردگی پیش دکتر می‌روی و با خوردن دارو خوب میشوی خوب، برای درمان افسردگی هم میتوانی از دارو مصرف کنی و دوباره به شرایط روزهای خوش برگردی!!!

سخن آخر:

درمان افسردگی را بسیار جدی بگیرید چون ممکن است عواقب خطرناکی مثل خودکشی را در پی داشته باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا