تاریخی

نخستین پادشاه زن ایران چه کسی بود؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، بیان میکنیم که نخستین پادشاه زن ایران چه کسی بود؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در مورد نخستین پادشاه زن ایران چه می دانید؟

ساسانیان در سالهای 630 تا 632، حکمرانی می‌کردند. پور اندخت (بوران‌دخت، پوران‌دخت یا بوران) دختر شاه خسرو دوم (حدود سال 590–628) از سه زنی که در تاریخ ایران حکمرانی کرد دومین نفر بود. در سال 628، پدرش توسط شوهر برادرش کواد دوم، سرنگون و اعدام شد همین این امر باعث آغاز دورهٔ جدیدی در امپراتوری شد. چند ماه بعد کاواد دوم درگذشت و اردشیر سوم و پسر هشت ساله‌اش جانشین وی شد و پس از حکومت تقریباً دو ساله، توسط افسر نظامی شهربراز کشته شد.

پور اندخت اندکی با کمک فرمانده نظامی فرخ هرمیزد که به وی در براندازی شهر کمک کرد بر تخت سلطنت نشست. او و خواهرش تنها وراث قانونی بودند که می‌توانستند در آن زمان حکومت کنند. پوران‌دخت در سن ۳۹ یا ۴۰ سالگی تاج‌گذاری کرد و فرخ‌هرمز را به عنوان وزیر ارشد شاهنشاهی گماشت.

44 روز پس از مرگ مرموز اردشیر، ارتش شهربراز که بر کشور حاکم بود کشته شد و کشور به آشوب کشید. پوراندخت در زمان جنگ داخلی بین دو جناح، میراث داری امپراتوری رو را از آن خود کرد، در این شرایط، پوراندخت، دختر خسرو پرویز توسط بزرگان از میان بسیاری از شاهزادگان به عنوان مناسب‌ترین فرد برای سلطنت انتخاب شد.

وی به عنوان سی ویکمین حاکم ساسانی توانست ایران را از فروپاشی ناشی از فساد در خانواده سلطنتی و نارضایتی عمومی مردم نجات دهد. او تمام تلاش خود را برای اداره عدالت بر کشور انجام داد. در زمانی که پوران دخت به پادشاهی رسید متعهد به احیای یاد و اعتبار پدرش شد و در دوران سلطنت او امپراتوری ساسانی به بزرگترین وسعت سرزمینی خود رسید.

کارهایی که پوراندخت، نخستین پادشاه زن ایرانی انجام داد

1. تنظیم مالیات‌ها

پوراندخت دستور داد مالیات‌ها را کاهش دهند و ثبات را در ایران به وجود آورد، همچنین سکه‌های جدید با تصویر خودش صادر کنند.

2. رونق اقتصادی

گرچه دوره زمامداری پوراندخت کوتاه مدت بود، اما وی سعی کرد با اجرای قوانین عدالت، بازسازی زیرساخت‌ها و کاهش مالیات و ثبات در ایران زیرساخت‌های اقتصادی را حفظ کند.

3. روابط دیپلماتیک

از نظر دیپلماتیک، پوراندخت خواستار روابط خوب با همسایگان غربی خود بود و همین مورد استقبال امپراتور هراکلیوس قرار گرفت (حدود سال 610–641) که منجر به شورش شد و طی آن پوران کشته شد.

خلاصه مطلب: پوراندخت یا بوراندخت یا بوران، ملکهٔ ایران و دختر خسرو پرویز نخستین پادشاه زن دنیا و افتخاری برای تاریخ ایران باستان است. بوران یا پوران در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۶۲۹ میلادی بر تخت سلطنت ساسانیان نشست و بنا بر آداب شاهنشاهی ایران ساسانی و رعایت امور دینی انجام پذیرفت.

بعد از مرگ پوران دخت برادرزاده او یزدگرد سوم، آخرین حاکم ساسانی، جانشین وی شد و به عنوان آخرین حکمران امپراتوری ساسانی حکومت کرد. اگر چه دوره زمامداری وی کوتاه مدت بود، اما سعی کرد با اجرای قوانین عدالت، بازسازی زیرساخت‌ها و کاهش مالیات ثبات را در ایران به وجود آورد.

در زمان حکومت او به رومیانی که همیشه دشمنان ایران بودند و در نبردهای اخیر خسارات زیادی وارد کرده بودند، امتیازات عظیم داده شد و در دسامبر 631، پوراندخت با رومی‌ها پیمان صلحی امضا کرد اما سلطنت وی فقط 16 ماه به طول انجامید.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
1host2udefinitions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا