خانه داری

چگونه جرم و رسوب روی شیرآلات را پاک کنیم؟

ممکن است برای انتخاب شیرآلات منزل خود بسیار وقت صرف کنید تا یکی از زیباترین و براق‌ترین آن‌ها را تهیه کنید.اما همان‌طور که می‌دانید این شیرآلات براق و زیبا پس از مدتی استفاده شدن، تغییر رنگ می‌دهند و دیگر به درخشانی روزهای اول نخواهند بود! کدر شدن رنگ شیرآلات و رسوبات ایجادشده بر آن‌ها، به‌ویژه شیرهایی که در آشپزخانه و حمام و توالت قرار دارند، موجب نمایی بد در شیرآلات می‌شوند و از زیبایی منزل شما می‌کاهند.

روش‌های مختلفی برای رسوب‌زدایی شیرآلات، پاک کردن جرم و از بین بردن جرم شیرآلات وجود دارد. در اینجا چند روش ساده برای تمیز کردن شیرآلات و از بین بردن جرم شیرآلات به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جرم‌ها و رسوبات شیرآلات از چه چیزهایی تشکیل می‌شوند؟

شیرآلات محل رشد میکروب‌های مختلفی هستند و این میکروب‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر روی شیرآلات داشته باشند و باعث ایجاد لکه‌هایی بر سطح شیرآلات و داخل آن‌ها شوند. شیرآلاتی که از آن‌ها به‌عنوان شیر آب گرم استفاده می‌شود، بیشتر در معرض این لکه‌ها و رسوبات قرار می‌گیرند. این شیرها محیطی گرم و مرطوب ایجاد می‌کنند، محلی که مناسب رشد انواع میکروب‌ها است.

پاک کردن جرم شیرآلات خانه

لکه‌های کوچک سفیدروی شیر آب، براقی و شفافیت را از بین می‌برند و دلیل پیدایش این لکه‌ها براثر رسوب کردن مواد معدنی موجود در آب بر سطح شیر آب یا لوله‌های پایین آن به وجود می‌آیند. قبل از هر چیزی تأکید می‌گردد به‌هیچ‌عنوان از پاک‌کننده‌های اسیدی و شیمیایی نظیر جوهر نمک، وایتکس و سیم‌های ظرف‌شویی استفاده ننمایید که باعث از بین رفتن پوشش نیکل شده و شیرآلات را از شرایط ضمانت خارج می‌نماید.مواد سفیدکننده لعاب روی شیرها از بین می‌رود و دیگر مانند گذشته براق نخواهد شد.

بهترین راه برای شستشو و تمیز کردن شیرآلات استفاده از محلول آب و صابون است که رنگ طبیعی آن‌ها را حفظ می‌کند و باعث براق شدن می‌شود. بهتر است از اسکاج های نرم و اسفنجی استفاده کنید تا خطی روی آن‌ها ایجاد نشود.

برای جلوگیری از جرم گرفتن شیرآلات شستن پی‌درپی آن در پایان هرروز و خشک نمودن توسط حوله‌ای نرم لازم است.

حتی آب خالص هم قادر به تمیز کردن شیرآلات است درصورتی‌که این شستشو مداوم و روزانه باشد ولی بازهم درصورتی‌که از مواد شوینده ساده استفاده کنید بهتر است.

پاک کردن جرم شیرآلاتچگونه شیرآلات را برق بیندازیم؟

سرکه (ترجیحاً سفید) یکی از مواد طبیعی است که می‌توانید برای تمیز کردن شیرآلات استفاده کنید. بسیاری از افراد باتجربه محلول سرکه و آب را بهترین تمیزکننده و براق‌کننده شیرآلات می‌دانند.

برای پاک کردن این رسوبات یک حوله کاغذی را کاملاً به سرکه آغشته کنید. حوله کاغذی را دور محل لکه‌ها بپیچید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس لکه‌ها را با استفاده از یک حوله کاغذی خشک به‌راحتی پاک‌کنید.فقط توجه داشته باشید که استفاده از سرکه به علت خاصیت اسیدی بودن آن می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ شیرهای آب رنگی و شیرهای برنجی بشود.درصورتی‌که از شیرهای بی‌رنگ و معمولی رایج استفاده می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت از سرکه به‌عنوان یک براق‌کننده قوی برای پاک کردن رسوبات به‌جای مانده بر روی شیرهای آب استفاده کنید.

لیموترش هم انتخاب خوبی برای تمیز کردن شیرآلات است. اگر مقداری لیموترش روی شیرها بمالید نه‌تنها تمیز می‌شود، بلکه بوی خوبی نیز داخل فضای سرویس بهداشتی می‌پیچد.

برای مبارزه با کدر شدن لوله‌ها می‌توانید کمی آب‌لیمو را روی یک دستمال بچکانید و آن را روی شیرآلات بمالید. بگذارید شب تا صبح بماند و بعد آن را با آب بشویید.

لوله‌ها و شیرهای آب با خمیردندان هم تمیز می‌شوند. کمی خمیردندان را با استفاده از یک دستمال روی شیرآلات بمالید و آنقدر بسابید تا براق شوند و بعد از مدتی می‌توانید آن‌ها را بشویید.

نکات بسیار مهم در هنگام جرم گیری شیرآلات

  • اگر برای تمیز کردن سرویس خود از جوهر نمک استفاده می‌کنید قبل ریختن جوهر نمک حتماً روی شیر را با پلاستیک بپوشانید زیرا دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می‌برد.
  • برای استفاده از جوهر نمک در سرویس بهداشتی بعد از ریختن جوهر نمک در محیط درب آن را نبندید و سریع محیط را بشویید زیرا گاز و دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می‌برد.
  • نکته مهم دیگری هم هست که باید به آن توجه کنید؛ وسایلی که به کمک آن‌ها سرویس بهداشتی را تمیز می‌کنید مانند اسکاچ، برس مخصوص سرویس‌های بهداشتی و…. نیز باید تمیز شود.
  • نکته مهم این است که هیچ‌وقت لوازم مختلف را برای تمیز کردن قسمت‌های متفاوت به کار نبرید؛ به این معنی که اگر اسکاچ مخصوص شیرآلات است آن را هرگز به دستشویی نزنید و برس مخصوص شستشوی توالت را نیز برای تمیز کردن سایر قسمت‌ها استفاده نکنید.
5/5 - (1 امتیاز)
منبع
payampresstasvirezendegiگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا