بارداری و اطفال

چشم های نوزاد تازه متولد شده؛ بسته بودن، پف آلودگی و لکه سرخ در چشم نوزاد

چشم‌های نوزادتان ممکن است، در هنگام تولد، پف‌آلود به نظر برسد و یا اکثر مواقع بسته باشد. شاید شما ترجیح بدهید زودتر چشم‌هایش را باز کند تا بدانید که رنگ آن‌ها چگونه است. اما بهتر است بدانید، با ساخته‌شدن رنگ‌دانه ملانین؛ رنگ چشم‌ها به‌مرور تغییر خواهد کرد. نکاتی که بهتر است در مورد چشم‌های نوزاد تازه متولدشده خود بدانید برای شما در این مقاله توضیح داده‌شده است.

تبلیغات

بسته بودن چشم‌ نوزاد

ممکن است در ساعات اولیه تولد، چشم‌های نوزاد بسته باشد. بهتر است هرگز به زور چشم‌های نوزاد را از هم باز نکنید و بگذارید این کار به‌طور طبیعی صورت پذیرد. اما یک راه وجود دارد که می‌توان نوزاد را وادار کرد، که چشم‌هایش را باز کند و آن این است که او را به‌آرامی بالا نگه‌دارید و او را به طرف جلو و عقب تکان دهید.

پف آلودگی و لکه سرخ در چشم‌ نوزاد

ورم صورت، ناشی از فشارهای وارده در هنگام عبور از کانال زایمان است و به همین دلیل چشم‌ها پف‌آلود شده و باعث می‌شود که نوزاد قادر نباشد که چشم‌هایش را مستقیماً باز کند. فشار وارده می‌تواند، موجب پارگی عروق وریدی چشم‌ها شده و در سفیدی چشم نوزاد، لکه‌های قرمزی به شکل حلقه‌ای یا خطی ایجاد کند. این لکه‌ها کاملاً طبیعی بوده و بعد از چند هفته از بین می‌روند و نیاز به درمان ندارند.

چشم چسبناک نوزاد

این مشکل، ناشی از ترشح زردرنگی از چشم‌ها می‌باشد. مشکل شایعی است و مسئله جدی نمی‌باشد، اما نیاز به درمان توسط پزشک دارد.

 هشدار: درصورتی‌که مشکل چشم چسبناک، برای یک یا دو روز ادامه یابد، می‌تواند منجر به عفونت‌های دیگری ازجمله عفونت گوش شود.

فاصله دید و لوچی چشم نوزاد

شاید برایتان جالب باشد بدانید، نوزاد می‌تواند فاصله 20 تا 25 سانتی‌متری را به‌وضوح ببیند. اما در فاصله‌های بیشتر قدرت تمرکز هر دو چشم بر روی یک نقطه را ندارد. در ابتدای تولد، چشم‌ها ممکن است لوچ یا چپ به نظر برسد که همه این مشکلات با قوی‌تر شدن عضلات چشم، در حدود یک‌ماهگی، برطرف می‌گردد.

تبلیغات
دکتر را خبر کنید: اگر تا بعد از دوماهگی چشم‌های فرزندتان هم چنان دچار لوچی بماند باید با پزشک او مشورت کنید.

معاینه و سلامت چشم نوزاد

پزشک، در معاینه ابتدایی، واکنش نور قرمز را می‌سنجد؛ که وجود واکنش، نشان‌دهنده دید نور و سلامت چشم نوزاد است. هم‌چنین، پرده عنبیه را از نظر وجود شکاف و اختلاف رنگ موردبررسی قرار می‌دهد.

3.2/5 - (6 امتیاز)

منبع
farzandگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا