پزشکی و سلامت

چگونه در خانه سرم شستشو بینی درست کنیم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به روش تهیه سرم شستشو در خانه میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

محلول نمکی می‌تواند شگفتی ایجاد کند و کارهای زیادی را انجام دهد. برای مثال می‌توان از آن برای رفع گلو درد یا رفع عفونت‌های پوستی استفاده کرد. این محلول را میتوان به سرعت و با دو مواد تشکیل دهنده آن (آب و نمک)، در آشپزخانه تهیه کرد.

طرز تهیه سرم شستشو بینی در خانه

ابتدا خرید نمک (نمک خوراکی باشد یا نمک دریا). از خرید نمک‌های ید دار، فانتزی، معطر، یا رنگی و حتی طعم دار خودداری نمایید. نمک باید خالص باشد. اطمینان حاصل کنید که نمک خریداری شده فاقد مواد نگهدارنده باشد، اگر در نمک مواد افزودنی باشد می‌تواند پوست شما را یا دیواره بینی (سینوس‌ها) و هر آنچه که شما در حال استفاده از آن هستید را تحریک کند.

طرز تهیه سرم شستشو بینی روی اجاق گاز

برای درست کردن سرم شستشو در خانه، یک لیتر آب تازه (به اندازه یک دلستر خانواده) را به مدت 10 دقیقه روی گاز بجوشانید. پس از جوشیدن و سرد شدن 2 قاشق چایخوری نمک بدون ید را به آن اضافه کنید. محلول را در سرم شستشو ریخته و استفاده نمایید.

استفاده شخصی از محلول نمکی رایج‌ترین راه استفاده از آن برای تمیز کردن سینوس‌ها، کمک به بهبود گلو درد و یا شستشوی لنزهای تماسی است. فقط مطمئن شوید که این محلول سالم و مناسب این کارها است. سعی شود در موقع غرغره کردن یا شستشوی مجاری بینی و پوست شما محلول داغ نباشد صبر کنید تا سرد شود چون داغ بودن محلول باعث آسیب دیدگی شما می‌شود.

تبلیغات

محلول اضافی را درون یک شیشه استریل یا بطری و یا فنجان تمیز قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ظرف شما استریل است.

دقت کنید جوش شیرین جایگزین مناسبی بجای نمک نیست! ‌‌‌‌اگر دوست دارید، در برخی از دستور العمل‌ها اضافه کردن ۱/۲ قاشق چایخوری جوش شیرین هم مناسب است با این حال، یک راه حل طبیعی نیست. چون جوش شیرین پوست را می‌سوزاند. به علاوه این که برای ضد عفونی کردن موثرتر از نمک نیست. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که با پوست خود بدرفتاری کنید.

زمان مناسب برای استفاده از این محلول ۲۴ ساعت است هر چه زمان بیشتر شود امکان آلوده شدن آن بیشتر و استفاده کردن از آن خالی از خطر نیست. این محلول فقط از آب و نمک تهیه شده و زمان زیادی برای درست کردن آن صرف نمی‌شود درست کردن محلول تازه، بی‌خطر و موثرتر است.

هشدار: اگر شما مطمئن نیستید که محلولی را که درست کرده‌اید استریل است از آن استفاده نکنید، و برای جلوگیری از عفونت حتماً به پزشک مراجعه کنید.
4.2/5 - (19 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا