نان، کیک و شیرینی

طرز تهیه کیک اسفنجی برای 4 نفر بدون فر

کیک اسفنجی (به انگلیسی: Sponge cake) نوعی کیک است که مواد اصلی آن را آرد، شکر، تخم‌مرغ تشکیل می‌دهد. در این نوع کیک با استفاده از خاصیت کف‌کنندگی تخم مرغ، خمیر تهیه شده و پخت می‌شود. منشأ نام این کیک اسفنج دریایی است و علت نامگذاری آن اینست که هنگامیکه کیک بریده شود، مانند اسفنج دریایی بافت این کیک نیز از تعداد بی‌شماری حباب‌های هوایی تشکیل شده‌است. معمولاً این کیک پس از پخت به تنهایی صرف نمی‌شود بلکه با خامه، کرم کره، باواروا، موس یا انواع میوه ترکیب می‌شود. این کیک یکی از غنی‌ترین کیک‌ها از نظر داشتن انواع است و همچنین یکی از کیک‌های اصلی و پایه در شیرینی‌پزی آمریکایی-اروپایی به‌شمار می‌آید. کیک‌های غیرچرب یا کیک‌های فوم به نام کیک‌های اسفنجی نیز خوانده می‌شوند.

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه کیک اسفنجی برای 4 نفر بدون فر را برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک اسفنجی برای 4 نفر در قابلمه

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر برای ۴ نفر:

  • تخم مرغ ۶ عدد
  • شکر ۱ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • آرد ۲۰۰ گرم معادل ۱ پیمانه و ۱/۲ پیمانه
  • وانیل نوک ق چای خوری
  • شیر ۱/۳ پیمانه

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر:

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید باید داخل قابلمه قالب کیک را بگذارید پس حتماً گنجایش مناسب داشته باشد سپس یک سه پایه کوتاه داخل قابلمه قرار دهید از وسیله به عنوان سه پایه می‌توانید استفاده کنید مانند یک کاتر استیل بزرگ سپس در قابلمه را بگذارید و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک می‌کنیم.

سفیده و زرده تخم مرغ را جدا می‌کنیم. سفیده را با دور تند همزن خوب بزنید در حدی که سفید مانند خامه سفت شده و زمانی که ظرف را بر می‌گردانید بیرون نریزد سپس سفیده را داخل یخچال گذاشته تا خنک بماند اگر همزن برقی ندارید می‌توانید با همزن دستی بزنید تا سفیده کاملاً فرم بگیرد. زرده را به همراه وانیل و شکر با همزن بزنید تا از لختگی خارج شود سپس شیر را افزوده و با دور تند همزن خوب بزنید تا کشدار و حجیم شود در حین هم زدن حتماً با کمک لیسک دورگیری کنید تا همه زرده هم بخورد وگرنه کیک بوی زهم خواهد داد.

وقتی زرده حجیم شده از مخلوط آرد و سفیده تخم مرغ به تناوب طی چند مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند اصلاً نباید پف سفیده بخوابد سپس قالب مورد نظر را آماده کنید و کف قالب را کاغذ روغنی انداخته و دیواره قالب را کمی چرب کنید.

مایه کیک را داخل قالب ریخته و سه بار به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود سپس قالب را روی سه پایه که داخل قابلمه قرار دادید بگذارید و دمکنی قابلمه را گذاشته و کیک را بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید حتماً زیر قابلمه شعله پخش کن باشد شما می‌توانید قابلمه نچسب انتخاب کنید و مستیقم کیک را داخل قابلمه ریخته و دم بگذارید بعد از دم کشیدن کیک را از قالب خارج کنید و به دلخواه تزئین کنید.

نکات کلیدی در تهیه کیک اسفنجی بدون فر

  1. اصلاً در حین پخت کیک در قابلمه درب آن را باز نکنید و بعد از گذشت ۴۵ دقیقه با خلال دندان چک کنید اگر سالم بیرون درنیامد کمی بیشتر زمان دهید.
  2. اگر از کاغذ روغنی استفاده نمی‌کنید کف و دیواره قالب را چرب و آردپاشی کنید.
  3. می‌توانید همین رسپی را در فر نیز انجام دهید.
  4. حتماً شعله ملایم و کم باشد.
  5. اگر دمکنی ندارید یک پارچه تمیز را انتخاب کنید.
  6. سرد بودن مواد میزان کف کردن را کاهش می‌دهد بنابراین مواد باید زودتر از یخچال بیرون آورده شده و دمای آن به دمای حرارت اتاق رسیده باشد.
  7. اندازه‌گیری باید توسط واحدهای اندازه‌گیری استاندارد انجام گیرد و همچنین واحد اندازه‌گیری و مقدار مواد کاملاً مطابق با دستور باشد.
  8. هنگام شکستن تخم مرغ نباید پوسته آن به داخل مایه بیفتد.
  9. در هنگام تدارک و آماده کردن مواد باید شکر و آرد از الک گذرانده شود.
  10. ظرفی که برای زدن تخم مرغ استفاده می‌شود باید کاملاً شسته شده باشد. روغنی بودن ظرف باعث می‌شود که تخم مرغ بخوبی کف نکند.
  11. هنگام بهم زدن شکر و تخم مرغ رنگ مایه باید مایل به سفید شود و کف نیز به میزان کافی باشد.
  12. بهم زدن آرد با مایه باید توسط لیسک و برخلاف جهت چرخاندن ظرف صورت گیرد. بعد از افزودن آرد کم بهم زدن، بافت بیش از اندازه اسفنجی به کیک می‌دهد و زیاد بهم زدن نیز باعث می‌شود که کف آن از بین رفته و کیک سفت شود. به‌طور تقریبی مایه پس از ریختن آرد تا ناپدید شدن کامل ذرات آرد ۴۰ بار توسط لیسک بهم زده می‌شود.
  13. برای جلوگیری از خشک شدن، باید روی کیک در معرض هوا نباشد و در حالت پوشیده نگهداری شود.
4/5 - (3 امتیاز)
منبع
parsidaywikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا