نان، کیک و شیرینی

طرز تهیه کیک شیفون با پف زیاد برای 4 نفر

کیک شیفون (به انگلیسی: Chiffon cake) نوعی کیک بسیار سبک است که مواد آن را آرد، شکر، تخم‌مرغ، روغن گیاهی، بیکینگ پودر و طعم‌دهنده‌ها تشکیل می‌دهد. این کیک ترکیبی از هر دو خمیر کیک کره‌ای و فوم کیک است. در مقایسه با کره که چربی سنتیِ مورد استفاده در کیک‌ها است، وارد کردن حباب هوا در داخل روغن بسیار مشکل است بنابراین در کیک شیفون نظیر کیک فرشته و دیگر فوم کیک‌ها برای دستیابی به بافتی سبک و پَر مانند زدن سفیدهٔ تخم مرغ تا حدی که سفت شود و افزودن آن به مایه کیک قبل از پخت امری لازم است. هوا داشتن این کیک به کیفیت سفیدهٔ تخم مرغ یا مرنگ و مخمرهای شیمیایی تکیه دارد.

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه کیک شیفون با پف زیاد برای 4 نفر را برای شما آماده نموده ایم.

طرز تهیه کیک شیفون با پف زیاد برای 4 نفر

مواد لازم برای تهیه کیک شیفون 4 تخم مرغی:

  • تخم مرغ درشت ۴ عدد
  • آرد سفید ۱.۵ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۴ پیمانه
  • آب ولرم ۱/۴ پیمانه
  • وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کیک شیفون ۴ تخم مرغی با فر و بدون فر:

ابتدا تمام مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. سپس با کمک پیمانه آشپزی آن را اندازه کنید. اگر پیمانه ندارید می‌توانید از یک لیوان دسته دار فرانسوی استفاده کنید. آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا آرد سبک شود. فر را با دمای ۱۸۰ روشن کنید تا گرم شود، برای پخت بدون فر نیز یک قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید تا گرم شود.

در ادامه اصلاً نیازی به جداسازی زرده و سفیده نیست. تخم مرغ‌ها را به همراه وانیل و شکر داخل کاسه ریخته و با همزن برقی به مدت ۷ دقیقه بزنید تا کشدار و کرمی رنگ شود و حجم آن تقریباً دو برابر شود. در ادامه آب ولرم را به همراه روغن مایع اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا از رقیق بودن خارج شود.

در ادامه باید مخلوط آرد تهیه شده را به تدریج اضافه کنید و با لیسک مواد را در یک جهت فولد کنید یا هم بزنید. اصلاً نباید پف مواد را بگیرید. باید گلوله‌های آرد کاملاً باز شود و اصلاً آردی داخل مایه کیک نماند. اگر احساس کردید آرد گلوله شده است برای ۳۰ ثانیه با دور کند بزنید.

مواد کیک را داخل قابلمه یا قالبی که قرار است کیک را در آن بپزید بریزید و سه بار ظرف را به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود. روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و روی شعله پخش کن بگذارید و به مدت ۵۰ دقیقه بگذارید تا کیک شیفون ۴ تخم مرغی پخته شود. برای پخت در فر نیز به مدت ۴۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. کیک را بعد از پخت از قالب خارج کنید.

نکات کلیدی در تهیه کیک شیفون ۴ تخم مرغی با فر و بدون فر

  1. برای تزئین می‌توانید صبر کنید تا کیک سرد شود و بعد خامه کشی استفاده کنید.
  2. بعد از ۵۰ دقیقه کیک را از مرکز با خلال دندان چک کنید.
  3. برای فرهای برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)
منبع
parsidaywikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا