پوست و مو

روش استفاده از یخ برای جوش صورت

حتماً تا به حال تجربه کرده‌اید که بسیاری از چیزهایی که بی تفاوت از کنارشان رد می‌شویم تأثیر بسزایی در زندگی و سلامتی‌مان دارد. مثلاً، اغلب ما از یخ فقط برای خنک کردن آب و نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنیم و از درمان خانگی آن برای جوش های صورت و کاهش ورم و قرمزی پوست بی اطلاع هستیم.

تبلیغات

تقریباً هیچ انسانی روی کره زمین را نمی‌توانید پیدا کنید که با آکنه دست و پنجه نرم نکرده باشد و التهاب و درد را تجربه نکرده باشد. هیچ راهی برای ازبین بردن یک شبه آکنه وجود ندارد اما درمان‌های خانگی رایگان مانند استفاده از یخ برای جوش صورت به تسکین علائم آن کمک می کند.

اگر بخواهیم از منظر علمی به تأثیر یخ برای جوش صورت پی ببریم، دانستن این نکته ضروری است که آکنه به دلیل مسدود شدن منافذ پوست و به دام افتادن سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. شاید باورنکنید اما یکی از کمک‌های سریع به منافذ پوست، استفاده از یخ است. یخ با کند کردن جریان خون و سفت کردن موقت پوست، التهاب آکنه را کاهش می‌دهد.

درست است که یخ قدرت یا توانایی جادویی برای کشتن باکتری‌های مولد آکنه را ندارد، اما استفاده از یخ برای جوش صورت به دلیل خاصیت خنک کنندگی، ظاهر جوش و آکنه را کاهش و از ایجاد دوباره جوش جلوگیری می‌کند.

مزایای باور نکردنی استفاده از یخ برای جوش صورت

کاهش تورم و التهاب

یخ با اثر بی حسی خود رگ‌های خونی را منقبض و التهاب ناشی از آکنه را تسکین می‌دهد.

تبلیغات

کمک به کوچک شدن منافذ پوست

یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه، مسدود شدن منافذ پوست به دلیل تجمع باکتری و سلول‌های مرده پوست است. قراردادن کیسه‌های یخ روی پوست به سفت و کوچک شدن منافذ پوست (عامل شماره یک ایجاد آکنه) کمک می‌کند.

کاهش پف چشم

به آسانی با مالیدن یک تکه یخ در پوست اطراف چشم، شما را از شر پف و سیاهی چشم خلاص می‌کند، به ویژه اگر یخ به قهوه آغشته باشد.

کاهش علائم پیری

مالیدن منظم تکه‌های یخ روی صورت به کاهش و جلوگیری از علائم پیری پوست کمک می‌کند. ازآنجایی که تکه‌های یخ به بهبود گردش خون کمک می‌کند، در نتیجه پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.

به عنوان پرایمر

یکی از ترفندهایی که میکاپ آرتیست‌ها قبل از آرایش انجام می‌دهند، مالیدن یک تکه یخ به تمام ناحیه صورت و گردن است تا محصولات آرایشی ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند.

کاهش آکنه کیستیک

برای درمان آکنه کیستیک از تکه‌های یخ آغشته به زردچوبه استفاده کنید. قراردادن این تکه‌های یخ با کمی فشار دو بار در روز بر روی جوش های صورت به طور مؤثر التهاب را کاهش می‌دهد.

تبلیغات

نحوه استفاده از یخ روی آکنه

درست کردن کیسه یخ

به جای مالیدن مستقیم یخ روی صورت، بسته یا کیسه یخ درست کنید. برای این منظور تکه‌های یخ را در یک حوله نازک و تمیز بپیچید، می‌توانید از کیسه زیپی استفاده کنید. سپس کیسه یخ را روی صورت خود به مدت 10 تا 15 دقیقه قراردهید.

توجه: بیش از 20 دقیقه از یخ استفاده نکنید زیرا به پوست آسیب می‌رساند.

آب یخ

تکه‌های یخ را در در کاسه‌ای با آب سرد بریزید، حتی می‌توانید تکه‌های لیمو و خیار به آن اضافه کنید. سپس صورت خود را برای 2 یا 3 دقیقه در آب فرو کنید.

یخ آبلیمو

نصف فنجان آب را با ۲ قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و بگذارید حداقل 3-4 ساعت یخ بزند، سپس تکه‌های یخ را در یک پارچه نخی تمیز بپیچید و مستقیماً روی جوش ها قراردهید. این درمان را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

یخ و جوش شیرین

یک قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا خمیر یکدستی به دست آید، حالا خمیر را روی جوش ها بمالید و بگذارید خشک شود. هنگامی که خمیر روی صورت خشک شد، با تکه‌های یخ پیچیده شده در یک پارچه نخی روی جوش ها فشار دهید و به مدت 6 تا 7 دقیقه روی جوش ها قراردهید.

یخ چای سبز

یک لیوان آب را گرم کنید و با دو قاشق چای خوری چای سبز مخلوط کرده و بعد از سرد شدن در قالب یخ ریخته و فریز کنید تا یخ بزند. سپس تکه‌های یخ چای سبز را روی آکنه کمتر از 15 دقیقه بمالید. این درمان را 3-4 بار در روز تکرار کنید.

تبلیغات

یخ گلاب

مقداری گلاب را در قالب یخ ریخته و بگذارید 2 تا 3 ساعت یخ بزند، سپس یخ‌ها را روی پوست خود بمالید. می‌توانید این تکه‌های یخ را حتی 4 تا 5 بار با فاصله حداقل 1 و نیم ساعت یا بیشتر در روز روی صورتتان بمالید.

یخ آلوئه ورا

5 قاشق آب را با 2 قاشق عصاره آلوئه ورا مخلوط کنید و بگذارید 4 تا 5 ساعت یخ بزند. سپس تکه‌های یخ را روی آکنه بمالید. چندین بار در روز با حداقل فاصله 2 ساعت این درمان را تکرار کنید.

یخ زردچوبه

تکه‌های یخ زردچوبه به طور مؤثر آکنه کیستیک را درمان می‌کند. نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک فنجان آب برنج جوشانده شده مخلوط کنید. مایع را در قالب یخ بریزید تا یخ بزند. سپس تکه‌های یخ را در یک پارچه نازک بپیچید و به آرامی صورت خود را با آن ماساژ دهید.

یخ نعنا

ماساژ صورت با استفاده از تکه‌های یخ نعنا، عفونت‌ها را به سرعت درمان می‌کند. همچنین بهترین درمان برای کوچک شدن و کاهش التهاب جوش ها می باشد. برگ نعنا را به همراه یک فنجان آب بجوشانید و داخل قالب یخ بریزید و فریز کنید.

یخ خیار

افرادی که از آکنه شدید رنج می‌برند می‌توانند از تکه‌های یخ خیار استفاده کنند. برای این منظور خیار را رنده و از صافی رد کنید، سپس در قالب یخ بریزید روی هر تکه یخ یک برگ نعنا بگذارید و آن را فریز کنید. بعد از این تکه‌های یخ را روی آکنه‌ها بمالید.

تبلیغات

نکاتی که قبل از استفاده از یخ روی آکنه یا جوش باید بدانید

  • در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند قرمزی و بی حسی در ناحیه آسیب دیده با پزشک مشورت کنید.
  • یخ را ملایم روی آکنه بمالید، هر گونه اصطکاک یا تحریک، آکنه را تشدید می‌کند.
  • هرگز پس از استفاده از یخ از کمپرس گرم استفاده نکنید زیرا به پوست آسیب بیشتری وارد می‌کند.

خطرات استفاده از مکعب‌های یخ

  • احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • تاول زدن پوست
  • از بین رفتن لایه‌های پوست

نتیجه

تکه‌های یخ بدون هیچ عارضه‌ای به درمان جوش ها کمک می‌کنند و از آنها در درمان‌های معمولی آکنه استفاده می‌شود. افرادی که آکنه‌های التهابی شدید دارند می‌توانند با متخصص پوست مشورت کنند، به خصوص اگر با استفاده از درمان‌های خانگی برای آکنه به نتیجه‌ای نرسیدند.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
healthshotsbeautyhealthtipsmoolihaibebeautifulwikihowstylecraze

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا