ضرب المثل

معنی ضرب المثل ﮔﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺩنبه ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺳﮓ ﺑﻪ ﺷﮑﻤﺒﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ

مفهوم ضرب المثل ﮔﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺩنبه ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺳﮓ ﺑﻪ ﺷﮑﻤﺒﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ

ضرب المثل “ﮔﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺩنبه ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺳﮓ ﺑﻪ ﺷﮑﻤﺒﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ” به معنای کسی است که نسبت به خوردن حریص است. این ضرب المثل به فردی اشاره می کند که بیش از حد به خوراک تمایل دارد و همیشه به دنبال غذا و خوراک است و ممکن است در نهایت به خود آسیب برساند و مشکلاتی برای خود ایجاد کند.

“گربه را به دنبال دنبه افتاد سگ به دنبال شکم افتاد” ضرب المثلی است که در فارسی به کار می‌رود و معنایی غیر مستقیم دارد.

گربه و سگ هر دو حیواناتی هستند که عادت به خوردن دارند. گربه همیشه به دنبال موش و حیوانات کوچک دیگر است و سگ نیز به دنبال غذا و شکم است. اما در این ضرب المثل، می‌بینیم که گربه به دنبال دنبه افتاده است، در حالی که سگ به دنبال شکم است. این موضوع نشان می‌دهد که گربه به دنبال چیزی است که برایش کم ارزش است ولی سگ به دنبال چیزی است که برایش بسیار ارزشمند است.

این ضرب المثل به ما یادآوری می‌کند که همیشه به دنبال چیزهای ارزشمند و مثمرثمر باشیم و به موقعیت‌ها و امکاناتی که برایمان مناسب نیستند، تمسک نکنیم. همچنین به ما یادآوری می‌کند که حریصی و خواستن بیش از حد ممکن است در نهایت به ضرر خودمان باشد و مشکلاتی را برایمان ایجاد کند.

بنابراین این ضرب المثل می‌تواند به ما یادآوری کند که در مصرف غذا و خوراک خود معقول باشیم و از حریصی و خواستن بیش از حد پرهیز کنیم. همچنین، ما را به تمایل به چیزهایی که برایمان کم ارزش هستند ولی به دنبال آنها هستیم، هشدار می‌دهد. بهتر است همواره به ارزشمندترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها تمرکز کنیم و از خواستن بیش از حد و حریصی بپرهیز نماییم تا زندگی سالم تری داشته باشیم.

4.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هیچ ربطی به خوردن نداره.. یعنی کسی که خوشان خوشانشه، اوضاع زیادی بر وفق مراد کسیه.. آتیش به پنبه افتاد سگ به شکمبه افتاد خاتون به سنبه افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا