تناسب اندام

جلوگیری از لاغر شدن صورت در بدنسازی

برخی ورزشکاران با داشتن رژیم سخت و ورزش های سنگین برای داشتن سیکس پک و عضلات قوی با مشکلاتی روبرو می شوند. خیلی ها صورتشان به میزان زیادی لاغر می شود. اکثر افراد دوست ندارند صورتی لاغر داشته باشند و ترجیح می دهند صورتشان پر و شاداب باشد. افراد زیادی ممکن است برای جبران لاغری صورتشان به روش های بی اثر و موقت روی بیاورند. اکثر این افراد به نتیجه مد نظرشان نمی رسند و حتی پوست صورتشان دچار افتادگی و چروک می شود. نیازی نیست شما به روش هایی همچون چاق شدن صورت در یک هفته روی بیاورید بلکه قبل از وقوع لاغری صورت می توانید از آن پیشگیری کنید. در ادامه نکات مفیدی برای جلوگیری از لاغر شدن صورت در زمان تمرینات بدنسازی به شما خواهیم گفت.

چاقی سلول های صورت با آب رسانی به آنها

اگر می خواهید در حین تمرینات بدنسازی صورتتان لاغر نشود، رساندن آب کافی به پوست و سلول های صورت بسیار مهم می باشد. ورزش سنگینی همچون بدنسازی باعث تعریق آب بدن می شود بنابراین ورزشکاری که می خواهد صورتش پر و شاداب باشد باید به میزان کافی آب میل کند. میزان مواد و املاح درون سلول ها یکسان نیست ولی سلول ها به آب نیاز زیادی دارند. در نتیجه تأمین آب بدن برای جلوگیری از لاغر شدن صورت بسیار حیاتی است. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که برای یک ورزشکار چه میزان آب لازم است؟ ورزشکاران به هر میزان کالری که نیاز دارند به همان میزان نیاز به مصرف آب به گرم دارند. به طور مثال شما در روز باید 3000 کالری مصرف کنید. این میزای کالری نیاز به 3000 سی‌سی یا گرم آب دارد. با در نظر گرفتن ظرفیت لیوان اگر آن 250 سی‌سی ظرفیت داشته باشد، یک بدنساز باید در روز 12 لیوان آب مصرف کند. در حقیقت میزان آب مورد نیاز در روز تقسیم بر ظرفیت لیوان شده است. شما هم با این کار می توانید میزان آب مصرفی مورد نیاز را با توجه به کالری مورد نیاز بدنتان به دست آورید.

البته خوردن دوازده لیوان آب شاید برای همه کار آسانی نباشد. بهتر است این میزان آب را از صبح تا شب تقسیم کنید. در ابتدای صبح پس از بیدار شدن می توانید دو لیوان آب بنوشید. اضافه کردن آب لیموی تازه به لیوان آب هم طعم آن را بهتر می کند و هم برای بدن مفید است. باقی لیوان های آب را در ساعات مختلف تا شب بنوشید. در زمان باشگاه هم همراه خود یک بطری آب ببرید. بطری آب حدوداً چهار لیوان گنجایش دارد. نوشیدن آب در حین تمرین و در طول روز بسیار مهم است زیرا اگر شما دارویی مصرف می کنید، بدنتان برای متابولیسم و افزایش سوخت و ساز خود به این میزان آب نیاز دارد.

برخی از بدنسازان برای افزایش انرژی قبل از تمرین و همچنین چربی سوزی بیشتر قهوه مصرف می کنند و نگران هستند که این نوشیدنی سبب کم آبی بدنشان شود. نیازی به نگرانی نیست زیرا پس از تحقیقات زیادی مشخص شده قهوه و نوشیدنی های کافئین دار مانع تامین آب بدن و هیدراته ماندن بدن نمی شوند.

میوه ها

مصرف میوه نکته ای کلیدی برای جلوگیری از لاغری صورت

افراد بدنساز معمولا غذاهایی مصرف می کنند که آب کمی دارد و خوردن چنین غذاهایی سبب کاهش آب بدن می شود. علاوه بر توجه به میزان آبی که مصرف می کنید توجه به مصرف میوه ها هم مهم می باشد زیرا با وجود کالری که دارند(هر میوه تقریبا به اندازه سه قاشق برنج کالری دارد) یک اصل ضروری برای تامین آب بدن می باشند. یک بدنساز حرفه ای در روز باید حدود سه تا شش واحد میوه میل کند. میوه های رنگی و دارای رنگ دانه های زیاد برای ورزشکاران بهتر است. میوه علاوه بر تامین آب بدن به افزایش قدرت بدنی و توان شما کمک شایانی می کند.

سالاد از لاغری صورت جلوگیری می کند

سبزیجات و سالاد برای هر ورزشکاری به ویژه بدنسازان بسیار مهم و ضروری است. سبزیجات و انواع سالاد ها منبعی سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین از لاغری صورت جلوگیری می کنند. در کنار وعده های اصلی یعنی نهار و شام سالاد را فراموش نکنید. برای سس سالاد از آبلیموی تازه و روغن زیتون بهره ببرید.

نکته برای بدنسازان: شاید شنیده باشید برخی از ورزشکاران در حین تمرینات سنگین دچار ایست قلبی شده اند و فوت کرده اند. روغن زیتون با باز کردن موی رگ ها و کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی سلامت شما را حفظ می کند. بنابراین در هنگام آشپزی به جای استفاده از روغن های اشباع از روغن زیتون استفاده کنید.

رژیم غذایی و اهمیت آن در جلوگیری از لاغری صورت

توجه به رژیم غذایی در حین بدنسازی بسیار مهم است. با خوردن غذاهای مفید آنها در سلول ها جایگزین می شوند و سبب کارکرد بهتر بدنتان می شوند. یک ورزشکار باید نکاتی اساسی را به یاد داشته باشد. اینکه چه غذایی مصرف می کند، چه زمانی غذا میل می کند و به چه شیوه ای غذا میل می کند بسیار مهم می باشد. یک بدنساز حرفه ای برای حفظ سلامت، نمایش بهتر عضلات و حتی نمایان شدن زودتر سیکس پک و جلوگیری از لاغری صورت باید یک برنامه غذایی کامل از مشاور یا دکتر تغذیه دریافت کند. دریافت برنامه های غذایی از دیگر ورزشکاران یا باشگاه پیشنهاد نمی شود زیرا اساس علمی ندارد و ممکن است به بدنتان آسیب برساند.

جویدن

بیشتر بجوید تا صورتتان چاق بماند

صورت ما هشتاد عضله دارد با جویدن بیشتر سبب تقویت این عضلات می شویم و به آنها ورزش می دهیم. غذاهای جویدنی و سفت عضلات صورت بدنسازان را تقویت می کند و از لاغر شدن صورتشان جلوگیری می کند. همچنین جویدن آدامس هم می تواند به شما کمک کند. مهم ترین عضله ی صورت که شیپوری یا اکسیپیتال نام دارد در قسمت گونه قرار دارد و به همین نام هم شناخته می شود. با جویدن، عضله ی گونه پر تر و چاق تر می شود. مصرف قرص امگا سه هم چاقی صورت در هنگام تمرینات بدنسازی را تضمین می کند.

زیر نظر یک متخصص تمرینات خود را ادامه دهید

تکیه بر نظرات افرادی که تخصص کافی ندارند سبب دور ماندن شما از نتیجه ی دلخواهتات یا حتی آسیب های شدید به بدنتان می شود. بهتر است از ابتدای بدنسازی تا انتهای آن با یک متخصص ورزش صحبت کنید و از او برنامه های خود را بگیرید. تصمیمات خودسرانه و توجه به نظرات هم باشگاهی ها نه تنها شما را به هدف اصلیتان نمی رساند بلکه می تواند هم به بدنتان آسیب جدی وارد کند و هم از علل لاغری صورت می باشد. داشتن یک رژیم غذایی متناسب، متعادل و متنوع دیگر شما را محتاج برنامه های چاقی صورت در زمان کوتاه نمی کند و از لاغری آن جلوگیری می کند.

نکات پایانی

علاوه بر نکات کلیدی که در بالا ذکر شده که توجه به آنها و رعایتشان از لاغری صورت در حین بدنسازی جلوگیری می کند، برخی نکات هم هستند که توجه به آنها خالی از لطف نیست. انجام ورزش یوگای صورت، انجام به اندازه ی ورزش های هوازی همچون پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دویدن، توقف مصرف الکل و دخانیات، کاهش مصرف نمک و داشتن خواب کافی و مناسب از جمله اموری هستند که از لاغر شدن شما در زمانی که با شدت به ورزش بدنسازی مشغول هستید جلوگیری می کند.

شما می توانید علاوه بر توجه و تکیه به نظر متخصصان با مراجعه با سایت های فعال در زمینه ورزش، بدنسازی و ورزش های هوازی اطلاعات خود را افزایش دهید و با آگاهی از افتادن به دام برخی اشتباهات جلوگیری کنید. سایت فارسی بیوتی در این مسیر همیار و همراه شماست.

4/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا