روانشناسی

چطور با اطرافیان خود همدردی کنیم؟

مهارت همدردی یکی از موارد بسیار مهم در روابط است که در واقع از جمله  مهارت‌های نرم به شمار می‌رود. البته همدردی به این معنا نیست که ما بتوانیم در مواجه با مشکلات رفتار مناسبی از خود بروز دهیم. بلکه یک مهارت بین فردی و متقابل است که قطعا به محکم شدن روابط ما کمک خواهد کرد. بحث امروز ما مهارت همدردی است که تعابیر گوناگونی از آن می‌شود. اما واقعیت چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

همدردی چیست؟

همدردی به این معناست که ما در شرایط بد بتوانیم خودمان را جای فرد دیگری قرار دهیم و از زاویه دید او به مسائل و اتفاقات پیش آمده نگاه کنیم. چون تنها در این صورت است که ما می‌توانیم رفت و قضاوت درستی درباره مشکلات داشته باشیم. با پرورش مهارت همدردی می‌توانید از روابط دوستانه و همینطور عاطفی محکمی که بین شما و دیگران برقرار می‌شود لذت ببرید.

دلیل اهمیت همدردی چیست؟

همانطور که گفتیم، همدردی، نگاه کردن به مسائل از زاویه دیدگاه فرد مقابل است. داشتن این مهارت در بعضی از شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مخصوصا در شرایطی که با افراد بیشتری در ارتباط باشید. برای مثال یک مدیر یا رهبر را در نظر بگیرید که چندین نفر به عنوان زیر مجموعه او در حال فعالیت هستند. این مدیر در صورتی می‌تواند زیرمجموعه‌های خود را درک کند که خود را جای آن‌ها قرار داده و مشکلات موجود در مجموعه را یک بار از دید آن‌ها بررسی کند.

با این کار درک بهتری از مسائل پیدا کرده و این می‌تواند به ایجاد یک ارتباط موثر بین مدیر و زیر مجموعه‌ها کمک کند. وجود چنین ارتباطی قطعا به پیشرفت مجموعه می‌انجامد.  در ارتباطات بین افراد عادی هم شرایط همینطور است. در واقع شما از طریق همدردی می‌توانید  به انتظارات افراد از خودتان پی ببرید و تصمیم بگیرید که این انتظارات را برآورده کنید یا خیر.

تفاوت همدردی با همذات پنداری

تفاوت همدردی با همذات پنداری

برخی از افراد ممکن است همدردی و همذات پنداری را با هم اشتباه گرفته و آن‌ها را یکسان بدانند. اما باید به شما بگوییم که اینطور نیست. مهارت همدردی به شما در دیدن موضوعات مختلف از نقطه نظر افراد دیگر کمک می‌کند. در حالی که همذات پنداری مفهوم بسیار عمیق‌تری دارد. به این صورت که فرد دارای مهارت همذات پنداری. علاوه بر دیدن مسائل از زاویه دید دیگران، ممکن است به همان اندازه‌ای که فرد احساس غم دارد غمگین شود. یعنی چنین فردی می‌تواند دیگران و مشکلات پیش آمده برای آن‌ها را به طور کامل درک کند.

مهارت همدردی، ذاتی یا اکتسابی؟

بدیهی است که مهارت همدردی نیز مثل خیلی از مهارت‌های دیگر اکتسابی است و می‌توانید با کمک کمک گرفتن از یک مشاوره متخصص در روان درمانی، به راحتی در این زمینه، کسب مهارت کنید. یاد گرفتن و پرورش هر نوع مهارتی، از مهارت‌های فیزیکی گرفته تا مهارت‌های روانی، نیازمند تمرینات مستمر و بدون وقفه است.

پرورش مهارت همدردی

پرورش مهارت همدردی

در این بخش از مقاله ، راهکارهایی که برای پرورش و ارتقاء مهارت همدردی وجود دارند را ارائه خواهیم داد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات برای این منظوراز طریق مشاوره آنلاین توسط دکتر کاشفی زاده ، اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید.

1- درک تفاوت‌های میان افراد

به جرات می‌توان گفت افرادی که در مناطق دارای فرهنگ چندگانه فعالیت داشته و یا اینکه به این مناطق سفر کرده‌اند، مهارت بالاتری در همدردی دارند.

زیرا این افراد به برقراری ارتباط با انسان‌های مختلف، به این درک رسیده‌اند که افراد در مناطق دارای فرهنگ‌ها متفاوت مسائل را از دیگاه‌ها متفاوتی نیز می‌بینند. به همین دلیل است که تجربه ارتباط با افراد و قومیت‌های مختلف در افزایش مهارت همدردی اهمیت دارد.

برخی از افرادی که اتفاقا مهارت پایینی در این زمینه دارند، ممکن است به صورت کلی از تفاوت‌های بین فرد آگاهی داشته باشد. اما زمانی که در شرایط آن قرار می‌گیرند، می‌بینیم که رفتار مناسبی که در خور افراد دارای مهارت همدردی بالا است را از خود بروز نخواهند داد.

1- شناخت احساسات خود

اکثر افراد احساسات خود را فراموش کرده و گاهی نیز افکار را به جای احساسات در نظر می‌گیرند. برای مثال وقتی درباره احساس فرد درباره موضوعی سوال می‌شود، ممکن است با جملاتی مثل « من فکر می‌کنم… » یا عبارت « به نظر من …. » به سوال جواب دهند.

همچنین این افراد ممکن است که نتوانند احساسات متفاوتی مثل خوشحالی و هیجان‌زده شدن، تمایز قائل شوند. بنابراین شما برای پرورش دادن مهارت همدردی، ابتدا باید بتوانید احساسات درونی خود را تشخیص دهید. در این صورت می‌توانید احساسات و شرایط دیگران را نیز درک کنید. درک احساسات دیگران از نشانه‌های  مهارت بالا در همدردی است.

2- کمک گرفتن از مشاور روان‌شناس

یکی از تخصص‌های ویژه افراد متخصص در راون‌درمانی، رفتار‌ها و روابط بین فردی و اجتماعی است.با توضیح دادن اخساسات خود درباره مسائل مختلف، می توانید از مشاور روانشناس برای پرورش این مهارت در خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید  برای این منظوراز طریق مشاوره آنلاین توسط دکتر کاشفی زاده، اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید.

3- قدرت تخیل را فراموش نکنید.

یکی از قدرت‌های باورنکردنی انسان‌ها تخیل آن‌هاست. انسان می‌تواند در دنیای بدون محدودیت تخیل، هر چیزی را بسازد. بنابراین برای اینکه بتوانید از زاویه دید فرد دیگری مسائل را ببینید، باید با توجه به شناختی که از ویژگی‌های اخلاقی و شرایط زندگی او دارید، تصورات ذهنی از او دز ذهن‌تان بسازید.

بعد از انجام این کار باید ویژگی‌های فرد را در نظر بگیرید. چالش‌هایی که فرد با آن‌ها روبرو است را را بررسی کنید.  در نهایت سعی کنید با توجه به بررسی‌هایی کردید،  پی ببرید که بهترین  کمکی که شما می‌توانید در این شرایط به فرد ارائه دهید چیست؟ اینگونه شما می‌توانید از تخیل برای احسآس همدردی با دیگران بهره ببرید. در حقیقت اصلی‌ترین فرایندی است که برای همدردی باید انجام شود.

ابراز احساس همدردی

ابراز احساس همدردی

همه افراد در برخی از مراحل زندگی با سختی‌ها، مشکلات و اندوه‌هایی مواجه می‌شوند که تحمل آن‌ها بسیار سخت است. موارد گفته شده می‌تواند شامل عوامل مختلفی مثل طلاق پدر و مادر، از دنیا رفتن یک عزیز و هر مشکل و چالش دیگری باشد.  در این مواقع شما برای ابراز احساس همدردی باید با طرف مقابل روراست باشید و صادقانه به او دلداری بدهید. شما باید او را متوجه این موضوع نمایید که شرایط او را درک می‌کنید. در صورت انجام درست این کار، ممکن است فرد مقابل به شما اعتماد کرده و حتی کمک بخواهد.

راهکار بعدی پذیرفتن مشکلات است. سعی نکنید شرایط فرد را با خودتان یا افراد دیگری مقایسه کنید. بلکه باید اجازه بدهید فرد هر طور که مایل است احساسات خود را بیان کنید. در چنین شرایطی گفتن جملاتی مثل « من می‌دانم که تویدر چه شرایطی هستی و چه حسی داری » می‌توانید کار را خراب‌تر کند. چون این جملات به احتمال زیاد برای فرد، آزار دهنده خواهد بود.

هیچوقت فرد آسیب دیده را نصیحت نکنید. چرا که اکثر افراد مخصوصا در هنگام ناراحتی و ایجاد مشکلات، به هیج وجه حاضر به شنیدن نصیحت از طرف دیگران نیستند. نکته مهم دیگر این است که از جملات کلیشه‌ای مثل « توکلت به خدا باشد » استفاده نکنید. ممکن است خود شما با این جملات آرامش بگیرید. اما نمی‌توان مطمئن بود که در دیگران نیز همین‌گونه باشد.

سوالات متداول

در این بخش به سوالاتی که معمولا درباره مهارت همدردی پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهیم.

  • چرا باید با دیگران همدردی کنیم؟

چون همدردی می‌تواند باعث محکم‌تر شدن روابط بین افراد شود. علاوه بر آن در مجموعه‌ها و سازمان‌ها، همدردی مدیر با زیرمجموعه‌ها تاثیر زیادی بر روند انجام کارها و پیشرفت مجموعه و سازمان دارد.

  • با چه کسانی باید همدردی کنیم؟

همه افرادی که دچار اتفاقات تلخ و ناگوار مثل از دست دادن شغل، مرگ عزیزان و مشکلات مالی شده‌اند، نیاز به همدردی دارند.

  • چرا نباید در هنگام شنیدن صحبت‌های فرد حادثه دیده، بحث را عوض کنیم؟

هنگام ابراز احساس همدردی وصحبت درباره مشکلات فرد مورد نظر، اگر مدام بحث را عوض کرده و از این شاخه به آن شاخه بپرید، ممکن است این کار باعث خسته شدن فرد شود.

4/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا