بارداری و اطفال

آیا خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری ضرر دارد؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری ضرر دارد؟ یا خیر. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

طبق گفته پزشکان، زنان باردار باید مراقب رژیم غذایی خود باشند. در بارداری نیاز مادر به تغذیه و ویتامین و غذای سالم افزایش می‌یابد، به طور کلی زنان باردار باید میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند و از برخی مواد غذایی اجتناب کنند اما آیا این امر در گوجه فرنگی نیز صادق است؟

در حالی که همه میوه‌ها و سبزیجات سالم هستند، گوجه فرنگی به دلیل سرشار بودن از ویتامین C برای زنان باردار مفید است. گوجه فرنگی یکی از بسیاری از غذاهای تازه و سالم است که زنان باردار می‌توانند آن را در در حد متوسط همراه با عذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی خود بگنجانند. اما اگر مستعد سوزش معده هستید میزان آن را کاهش دهید.

فواید مصرف گوجه فرنگی در دوران بارداری

1. ارزش غذایی

گوجه فرنگی علاوه بر غنی بودن از ویتامین‌های A و C، حاوی مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، فیبر و اسید فولیک برای زنان باردار است. یک گوجه فرنگی متوسط حاوی ویتامین C کافی و آهن و کلسیم است. ویتامین A بینایی و کم خونی بدن را تأمین می‌کند.

2. هیدراتاسیون بدن

فراموش کردن نوشیدن آب با احساس تهوع در دوران بارداری همراه است. محتوای آب گوجه فرنگی زیاد است و آب مورد نیاز بدن زنان باردار را تأمین می‌کند.

تبلیغات

3. افزایش جذب آهن

مصرف آهن در دوران بارداری حیاتی است و منجر به افزایش خونرسانی در بدن می‌شود. علاوه بر این کمبود آهن بر رشد و نمو کودک تأثیر می‌گذارد. در حالی که مکمل‌های دوران بارداری حاوی آهن هستند، اگر می‌خواهید آهن بدن خود را دوران بارداری تأمین کنید می‌توانید از گوجه فرنگی کمک بگیرید.

گوجه فرنگی در بارداریآیا خوردن گوجه در دوران بارداری ضرر دارد؟

4. افزایش سطح انرژی

در دوران بارداری معمولاً زنان احساس خستگی و بی حالی می‌کنند و گوجه فرنگی منبع خوبی از کربوهیدرات است. کربوهیدرات موجود در گوجه فرنگی برای تأمین انرژی حیاتی در دوران بارداری کمک می‌کند.

5. بهبود هضم

یبوست نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث درد در زنان باردار می‌شود. به همین دلیل زنان باردار باید غذاهای غنی از فیبر بخورند، گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی است که به هضم سالم کمک می‌کند.

6. کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی

مصرف منظم گوجه فرنگی در دوران بارداری می‌تواند خطر فشار خون یا پره اکلامپسی را کاهش دهد. بسیاری از زنان در دوران بارداری از پره اکلامپسی رنج می‌برند. محتوای پتاسیم در گوجه فرنگی جریان خون را بهبود می‌بخشد و به نوبه خود استرس قلب را کاهش می‌دهد در نتیجه به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند.

7. مدیریت دیابت در بارداری

دیابت یکی دیگر از دلایل نگرانی زنان باردار است و خطر ابتلا به دیابت نوع II را افزایش می‌دهد و مصرف گوجه فرنگی به طور منظم در دوران بارداری باعث کاهش استرس اکسیداتیو دیابت می‌شود.

تبلیغات

آیا خوردن گوجه فرنگی در بارداری مضر است؟

گوجه فرنگی ماده غذایی بی خطر است و دارای چندین فواید سلامتی می‌باشد. با این حال، زنان باردار باید به خاطر داشته باشند مصرف بیش از حد هر چیزی بر سلامت تأثیر می‌گذارد. این امر درمورد گوجه فرنگی هم صادق است. در هر صورت باید مصرف گوجه فرنگی را در این دوران کنترل کنید تا از فواید سلامتی آن بهره مند شوید.

خطرات ناشی از مصرف بی رویه گوجه فرنگی در دوران بارداری

اگرچه مصرف متوسط گوجه فرنگی برای خانم‌های باردار بی خطر است، اما در صورت مصرف زیاد عوارض زیر را دارد:

  • سوزش سردل
  • رفلکس معده
  • مشکلات مثانه
  • مشکلات کلیوی
  • میگرن
5/5 - (1 امتیاز)

منبع
parentingbabydestination

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا