بهداشت و سلامت

راهنمای جامع درمان خروپف در زنان و روشهای مختلف آن

خروپف در زنان

چرخه سلامت بدن و عملکرد بسیاری از ارگانهای ‌حیاتی بدن از جمله مغز، قلب، غدد و حتی خلق و خو وابسته به خواب است. نداشتن خواب منظم، کافی و با کیفیت خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات را افزایش می‌دهد. عملکرد ارگانهای حیاتی بدن وابسته به کیفیت خواب شبانه و سطح اکسیژن بدن در هنگام خواب است. مهم است که بدن به قدر مورد نیاز استراحت کند تا بتواند عملکرد روزانه خود را به درستی انجام دهد.

 یکی از اختلالات رایج خواب خروپف است. خروپف می‌تواند چرخه سلامت را مختل کند و انسان را از داشتن مزایای یک خواب خوب محروم کند. خروپف می‌تواند خفیف، گاه به گاه و غیرنگران کننده باشد. اما در مواردی ممکن است نشانه اختلال تنفسی جدی در خواب باشد. خروپف به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است و می‌تواند نشانه‌ای از آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه انسدادی خواب به این معنی است که در طول خواب، راه هوایی بسته می‌شود و هوا نمی‌تواند به داخل یا خارج از ریه‌ها جریان یابد.

خروپف به دلیل ارتعاش بافت‌های موجود در راه هوایی هنگام تنفس فرد خواب ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهند حدود 28% از زنان بالغ به طور منظم خروپف می‌کنند. اگرچه خروپف برای افراد با هر جنسیتی ممکن است ایجاد شود، اما دلایل خروپف در زنان چیست؟ چندین عامل منحصر به فرد در بروز خروپف در زنان کمک می‌کند. خروپف در زنان می‌تواند تحت تاثیر تغییرات هورمونی، افزایش وزن، آلرژی‌ها، شیوه زندگی و مشکلات پزشکی زمینه‌ای باشد.

پس از به خواب رفتن یک زن، ماهیچه‌های بینی، دهان و گلوی او به طور طبیعی شل می‌شوند. با نرم شدن این بافت‌ها و باریک شدن راه هوایی، احتمال ارتعاش در آنها بیشتر می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند این روند را تشدید کنند و احتمال خروپف را افزایش دهند. در اینجا چند عامل مهم را بررسی می‌کنیم:

بارداری

بارداری با طیف وسیعی از تغییرات در بدن همراه است که تعدادی از آنها خطر خروپف را افزایش می‌دهند. افزایش وزن، تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون همگی می‌توانند با تنگ کردن مجاری تنفسی به خروپف در دوران بارداری کمک کنند. بیش از 30 درصد از زنان در سه ماهه دوم بارداری شروع به خروپف می‌کنند. خروپف در سه ماهه سوم بارداری وخیم‌تر می‌شود و معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود.

یائسگی

یائسگی به معنی اتمام دوره‌ قاعدگی در زنان است. تغییرات هورمونی که در طول یائسگی رخ می‌دهند، می‌توانند مشکلاتی را در خواب فرد ایجاد کنند همچون: گر کرفتگی، اضطراب، عرق کردن و تکرر ادرار. تعدادی از این تغییرات می‌توانند باعث ایجاد و یا تشدید خروپف شوند.

عوامل دیگری که خطر خروپف را در زنان افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • بالای 50 سال بودن
  • آلرژی
  • سینوزیت (حاد و مزمن)
  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف الکل و دخانیات
  • داروها، به ویژه آرام بخش‌ها
  • کم کاری تیروئید

آیا خروپف کردن برای زنان نرمال است؟

خروپف در زنان شایع است و همیشه جای نگرانی نیست. با این حال، زنان باید بدانند که خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال تنفسی جدی به نام آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه انسدادی خواب زمانی اتفاق می‌افتد که راه هوایی در طول خواب به قدری منقبض می‌شود که تنفس طبیعی را قطع می‌کند.

در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب، ممکن است صدای خروپف به طور مکرر و غیرطبیعی بلند شود و با مکث‌های کوتاه در تنفس قطع شود. سایر علائم آپنه خواب عبارتند از: خواب آلودگی در طول روز، تغییرات خلقی، بیدار شدن مکرر و سردرد صبحگاهی.

زنانی که علائم آپنه خواب دارند باید با پزشک صحبت کنند زیرا آپنه خواب می‌تواند مانع از استراحت کافی ارگانهای بدن شده و خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی طولانی مدت و بیماریها را افزایش دهد.

چگونه خروپف در زنان را متوقف کنیم؟

خروپف می‌تواند برای زنان و همسرانشان نا امید کننده باشد. برای درمان خروپف، کارشناسان چندین استراتژی را توصیه می‌کنند:

  • اجتناب از محرک‌ها: از نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن قبل از خواب خودداری کنید و با پزشک در مورد اینکه آیا داروهای مصرفی شما ممکن است در خروپف نقش داشته باشند صحبت کنید.
  • رفع گرفتگی بینی: درمان گرفتگی بینی ممکن است به کاهش خروپف کمک کند. استفاده از بخور، شستشوی منظم بینی، استفاده از داروی‌های مناسب برای درمان احتقان و استفاده از تجهیزات بازکننده سوراخهای بینی مانند نوزونت و چسب های ضد خروپف موجود در سایت هوپنوس بسیار اثربخش است.
  • موقعیت خواب خود را تغییر دهید: در بسیاری از افراد، خروپف هنگام خوابیدن به پشت بدتر می‌شود. زیرا عضلات شل شده و تحت تأثیر جاذبه زمین، به سمت پایین افتاده و راه هوایی را باریکتر می‌کنند. برای کاهش خروپف، در عوض سعی کنید به پهلو بخوابید. اگر اصلاح عادت طاقباز خوابیدن برای شما سخت است، می‌توانید از کمربند ضدخروپف استفاده نمایید. کمربند ضدخروپف دارای دو توپ تنیس است که هنگام خوابیدن به کمر، به آن فشار آورده و مانع خوابیدن به پشت می‌شود، بنابراین به اجبار به پهلو می‌خوابید و به مرور عادت خوابیدنتان اصلاح می‌شود. استفاده از کمربند ضدخروپف در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
  • پلاک دهانی را امتحان کنید: کارکرد پلاک دهانی به این صورت است که فک پایین را کمی به سمت جلو می‌آورد و از عقب رفتن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین راه گلو بازتر شده و تنفس راحت‌تر و با صدای کمتری انجام می‌شود. پلاک‌های دهانی انواع مختلفی دارند و قبل از استفاده باید قالبگیری شوند. برخی از انواع پلاک‌های دهانی که توسط دندانپزشکان قالبگیری می‌شوند، معمولاً هزینه‌های بالایی دارند. پلاک دهانی هوپنوس یک مدل پیش ساخته و کم هزینه است که خودتان در منزل می‌توانید به راحتی در آب جوش قالبگیری کنید.
  • استفاده از زبانگیر: در بعضی از افراد، زبان هنگام خواب به عقب می‌افتد و انسداد ایجاد می‌کند. دلیل این موضوع ممکن است داشتن زبان بزرگ یا عضلات ضعیف نگهدارنده زبان باشد. زبانگیر وسیله‌ای است که زبان را در بیرون دهان نگه داشته و از افتادن آن بر روی مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند. همزمان با جلو آوردن زبان، عضلات درگیر با انتهای زبان نیز کمی به سمت جلو هل داده می‌شوند و راه گلو بازتر می‌شود.

اگر با موارد فوق خروپفتان برطرف نشد، حتما به پزشک متخصص خواب مراجعه کنید. پزشکان متخصص خواب می‌توانند علت خروپف شما را دقیق‌تر بررسی کنند و درمان‌های مناسب و تغییرات سبک زندگی را توصیه کنند، که ممکن است شامل کاهش وزن برای افراد مبتلا به چاقی، ورزش‌های گلو و دهان یا استفاده از دستگاه CPAP باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا