بیماری ها

برای از بین رفتن حالت تهوع چه بخوریم

همه ما حالت تحوع را در برهه‌ای از زمان تجربه کرده‌ایم اما معمولاً آن را جدی نمی‌گیریم، در حالی که حالت تهوع اگر با علائمی از قبیل درد قفسه سینه، گرفتگی شدید شکم، غش یا گیجی همراه باشد، حاکی از یک وضعیت اورژانسی جدی است که نباید آن را نادیده بگیرید.

حالت تهوع برای برخی از ما یادآور حس وحشتناکی است که به زودی دچار استفراغ می‌شود و به شکل درد معده و بی اشتهایی بروز می‌کند و منجر به استفراغ و اسهال می‌شود. شاید تعجب کنید، اما 13 نوع حالت تهوع مختلف وجود دارد که هر کدام ناشی از بیماری‌های خاصی از قبیل هپاتیت، گاستریت، زخم و آنفولانزای معده و غیره است.

در نظر داشته باشید، حالت تهوع یک علامت و نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی است. خوشبختانه، برای رفع حالت تهوع می‌توانید دست به دامان غذاهای مختلف شوید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید برای از بین رفتن حالت تهوع چی بخوریم؟ و چگونه این احساس ناراحت کننده و ناخوشایند را شکست دهیم؟ ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که با خوردن غذاهای مؤثر حالت تهوع خود را کاهش دهید.

حالت تهوع چیست؟ 

حالت تهوع مداوم یا مزمن فقط در ساعت خاصی از روز اتفاق می افتد و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد و با گذشت زمان بدتر شود. در حالی که درمان‌های خانگی احساس تهوع را تسکین می‌دهند، اما درمان‌های پزشکی نیز برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، وجود دارد.

در برخی موارد، حالت تهوع می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه حمله قلبی باشد. در کل، بسیاری از شرایطی که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند، قابل درمان اصلی یا موقت هستند و باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای از بین رفتن حالت تهوع چی بخوریم؟

1. زنجبیل

در طب سنتی، از زنجبیل برای درمان بیماری‌های روده و هضم و تخلیه سریع معده استفاده می‌شود. علاوه بر این، ریشه زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی است که به هضم غذا و تنظیم فشارخون کمک می‌کند. نکته جالب توجه این است که زنجبیل حاوی مواد شیمیایی گیاهی و مغذی می‌باشد که حالت تهوع را کاهش می‌دهد. یک فنجان چای زنجبیل و غذاهای حاوی زنجبیل برای رفع حالت تهوع عالی هستند.

2. سیب

غذاهای غنی از فیبر مانند سیب و سبزیجات خام برای رفع حالت تهوع بسیار عالی است. اگر حالت تهوع شدید دارید آب سیب نوشیدنی مناسبی برای رفع آن است.

3. کراکر

مواد غذایی خشک مانند نان تست، کراکر چوب شور و مواد غذایی مشابه، درمانی اساسی برای حالت تهوع ناشی از خالی بودن معده است. جالب است بدانید، 90 درصد متخصصان زنان کراکر، نان تست و چوب شور را برای مقابله با حالت تهوع ناشی از تهوع صبحگاهی به زنان باردار توصیه می‌کنند.

4. آب

حالت تهوع ممکن است از علائم کم آبی بدن باشد. بدن در هنگام تهوع و استفراغ آب خود را از دست می‌دهد و اسیدیته زیاد در معده باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود. در حالی که با نوشیدن آب حالت اسیدی معده رقیق شده و حالت تهوع تسکین می‌یابد. همچنین آب یا سایر نوشیدنی‌ها از قبیل آب نارگیل، دوغ یا آب لیموترش از سردردهای همراه با حالت تهوع جلوگیری می‌کند.

5. نعناع

جویدن نعناع تازه یا نوشیدن یک فنجان چای نعناع درمانی مؤثر برای حالت تهوع است. نعناع به دلیل خواص تسکین دهنده خود اسپاسم روده، نفخ، اسهال و حالت تهوع را درمان می‌کند.

6. آب لیمو

آب لیمو به دلیل اسیدهای خنثی کننده‌ای که دارد برای درمان حالت تهوع عالی است. لیمو بهترین غذا برای تسکین حالت تهوع است و حتی می‌توانید با بو کردن یا مکیدن آن در کنار مصرف آب لیمو تازه حالت تهوع خود را رفع کنید.

7. موز

هنگام حالت تهوع، خوردن موز کمک بزرگی به شما می‌کند. موز سرشار از پتاسیم است که با کاهش اسید معده و سوزش سردل به کاهش تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

8. آب نارگیل

آب نارگیل سرشار از پتاسیم است که معده را آرام، هضم را آسان و از یبوست جلوگیری می کند. آب نارگیل نقش مهمی در کمک به حالت تهوع دارد به ویژه تهوع صبحگاهی در زنان باردار و رفع کم آبی در نوزادان و کودکان.

9. غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین‌ها در بدن با ایجاد آنزیم‌هایی به هضم و اختلالات گوارشی که یکی از دلایل مهم تهوع است کمک می‌کنند. آجیل یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است که با حالت تهوع مقابله می‌کند.

10. غذاهای سرد

مصرف مواد غذایی سرد مانند بستنی، میوه‌های سرد، ماست و کاستارد به حالت تهوع کمک و از استفراغ جلوگیری می‌کند.

نکات طلایی برای مدیریت حالت تهوع

  • به جای چند وعده غذایی بزرگ، وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید.
  • از غذاهایی که هضم را آسان می‌کند مانند برنج سفید، کراکر و نان تست استفاده کنید.
  • اگر حالت تهوع دارید، خوردن را محدود و سعی کنید بیشتر مایعات بنوشید.
  • از دراز کشیدن روی شکم بلافاصله پس از صرف غذا خودداری کنید.
  • پس از خوردن هر غذایی دهان خود را بشویید. زیرا بوی نامطبوعی که در دهان باقی می‌ماند ممکن است باعث حالت تهوع شود.
  • از قرار گرفتن در اطراف آشپزخانه یا بوهای مختلف غذا در حین پخت و پز که علائم تهوع را تشدید می کند، خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای سرخ شده یا چرب خودداری کنید.
  • مصرف شیرینی جات را محدود کنید.

نتیجه

احساس مداوم و ناراحت کننده ناشی از حالت تهوع معمولاً با گذشت زمان از بین می‌رود. تغذیه نقش حیاتی در تسریع روند بهبودی دارد. اگر حالت تهوع در طی چند روز ادامه داشت، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
healthifymemedicinenetstylecrazehealthshotseverydayhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا