تغذیه

14 خاصیت شگفت انگیز تخم هندوانه

در گرمای تابستان هیچ‌چیزی بهتر از برش‌های قرمز و خنک و شیرین هندوانه نیست. لذت بردن از میوهٔ خنک، به‌عنوان اسنک در یک روز داغ تابستانی حتی می‌تواند یک تفریح باشد. خیلی‌ها ممکن است توجهی به تخم‌های ریز و سیاه هندوانه نداشته باشند.

مثلاً شاید شما هنگام برش زدن هندوانه با دقت و تلاش، این دانه‌های ریز را جدا کنید تا وقتی می‌خواهید با ولع و اشتیاق این میوهٔ خوشمزه را بخورید، مزاحمی نداشته باشید. امروزه حتی دستگاه‌هایی هم وجود دارد که تخم هندوانه را برایتان جدا می‌کند تا شما به‌راحتی لذت ببرید؛ اما تخم‌های هندوانه خوردنی هستند و ارزش غذایی بالایی هم دارند.

بخش مهم دانه‌های هندوانه، پروتئین، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، فسفر، آهن، پتاسیم، مس، منگنز و روی است. عجیب‌ترین ویژگی این تخم‌ها این است که کم‌کالری هستند. اگر تخم‌های هندوانه را خشک کرده و برشته‌کنید می‌توانید یک اسنک عالی داشته باشید که به‌راحتی جای انتخاب‌های ناسالم را می‌گیرد.

خواص تخمه‌های هندوانه و فواید فوق‌العاده آن برای سلامت و زیبایی

این‌ها تخمه‌هایی هستند که در میوه هندوانه یافت می‌شوند. کالری کم و مواد مغذی بالا دارند و سمی نیستند و مزایای زیادی ارائه می‌دهند. بعضی از آن‌ها شامل تقویت سلامت قلب و ایمنی بدن و کنترل قند خون می‌باشد؛ دانه‌ها غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم و روی – هستند که ممکن است در رژیم غذایی شما کم نباشد.

شما می‌توانید خود تخمه‌های هندوانه، یا پودر شده آن‌ها را مصرف کنید آنچه باعث می‌شود که دانه‌ها حتی بیشتر از پروتئین مفید باشند محتوای ویتامین B است. تخمه‌های هندوانه می‌توانند برای میان وعده‌ها مفید و ارزان‌قیمت باشند که می‌توانید در بین وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

خواص باورنکردنی تخمه هندوانه

نه‌تنها تخمه‌ها، بلکه حتی روغن تخمه هندوانه نیز پر از مزایا است؛ روغن تخمه هندوانه پس از خشک‌کردن دانه‌های خردشده استخراج می‌شود. روغن تخمه هندوانه در آفریقای غربی محبوبیت فراوانی دارد و برای پوست و موی شما به‌طور معجزه‌آسایی کار می‌کند. خواص مرطوب‌کنندگی عالی و بافتی ظریف دارد، به همین دلیل است که اغلب در روغن بچه‌ها استفاده می‌شود و غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر اسیدهای چرب ضروری است.

یکی از مواد مهم آن، اسید لینولئیک است که برای پوست مفید می‌باشد و حتی از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

بعضی‌ها هندوانه بدون تخمه را ترجیح می‌دهند – میوه‌ای که پرورش داده می‌شود تا هیچ تخمه‌ای نداشته باشد و ازآنجاکه مصرف میوه بدون دانه آسان‌تر و راحت است، دارای ارزش تجاری بیشتری می‌باشد اما ازنظر سلامتی، هندوانه تخم‌دار مفید است و تخمه‌های هندوانه خواص و فوایدی دارند که در این بخش از سلامت تغذیه خواهیم گفت.

خواص تخمه‌های هندوانهمواد مغذی و ارزش غذایی تخمه های هندوانه

روش‌های استفاده از تخمه‌های هندوانه برای بهره‌مند شدن از خواص آن

آیا شما می‌توانید دانه‌های هندوانه بخورید؟ این کل معامله است، درست است؟ بله شما مطمئناً می‌توانید؛ ولی یک سؤال و آن‌هم اینکه آیا می‌دانید این تخمه‌های سیاه‌وسفید چقدر خاصیت‌دارند؟ شما می‌توانید به‌سادگی درحالی‌که میوه می‌خورید دانه آن را بجویید این ساده‌ترین راه برای انجام این کار است یا شما می‌توانید تخمه‌های هندوانه‌ای بخورید خوردن دانه‌های هندوانه بسیار مفید است این، به این دلیل است که شما مقدار کامل پروتئین و سایر مواد مغذی را دریافت می‌کنید.

شما می‌توانید تخمه‌های آن را بعدازاینکه جوانه زد بخورید، بعدازاینکه صدف‌های سیاه سخت را از بین بردید این فرآیند ممکن است چند روز طول بکشد اما ارزشش را دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تخمه‌ها را در شب خیس کنید (برخی‌ها در مقابل خیس کردن حساسیت نشان می‌دهند، زیرا این کار باعث رشد قارچ می‌شود. چند روز صبر کنید تا بذرها به‌طور محسوس جوانه بزنند پس‌ازاینکه آن‌ها را در زیر خورشید یا در فر خشک کردید می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده سالم بخورید.

همچنین می‌توانید تخمه‌ها را بپزید؛ به‌سادگی بذرها را بر روی یک ورق پخت قرار دهید و آن‌ها را در حدود 15 دقیقه (325 درجه فارنهایت) قرار دهید دانه‌ها قهوه‌ای و ترد می‌شوند. عیب آن این است که ممکن است بعضی از مواد مغذی را از دست بدهند اما یک میان وعده خوشمزه هستند؛ شما همچنین می‌توانید میان وعده خود را با مقداری از روغن‌زیتون و نمک طعم دار کنید.

راه دیگر برای مصرف مواد مغذی دانه‌های هندوانه از طریق روغن آن‌ها است شما می‌توانید روغن دانه هندوانه را از بازار خریداری کنید و از آن در آشپزی استفاده کنید، شما همچنین می‌توانید روغن را بر روی سالاد بریزید و حتی از آن استفاده کنید.

ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در تخمه‌های هندوانه

اما چرا باید آن‌ها را بخورید؟ اول‌ازهمه – خوردن دانه‌ها به‌طور مستقیم خوب است، اما جوانه آن‌ها بهتر است. حدوداً 1/8 فنجان دانه‌ها حدود 10 گرم پروتئین را ارائه می‌دهد؛ جوانه زدن تخمه‌ها همچنین ترکیبات موجود در تخمه‌ها را حذف می‌کند که باعث می‌شود بدن آن‌ها را جذب کند.

تخمه‌ها مملو از پروتئین، منیزیم، ویتامین B و اسیدهای چرب غیراشباع و غیراشباع هستند همه این‌ها کلسترول را کاهش می‌دهند، التهاب را کاهش می‌دهند و از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کنند.

پروتئین تخمه‌های هندوانه شامل چندین اسیدآمینه است که یکی از آن‌ها آرژنین است؛ بدن ما مقداری آرژینین تولید می‌کند، اما آرژنین اضافی دارای مزایای بیشتری است این می‌تواند فشارخون را تنظیم کند و حتی در درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. سایر اسیدهای آمینه در پروتئین تخمه‌های هندوانه عبارت‌اند از گلوتامیک اسید، تریپتوفان و لیزین.

تخمه‌ها همچنین غنی از ویتامین‌های B هستند که طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌کنند و از سایر توابع مهم بدن حمایت می‌کنند. تخمه‌های هندوانه غنی از نیاسین، یک ویتامین B قوی هستند که سیستم‌های عصبی و گوارشی و سلامت پوست را حفظ می‌کند.

سایر ویتامین‌های B در تخمه‌های هندوانه عبارت‌اند از؛

فولات، تیامین، ویتامین B6، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک.

مواد معدنی غنی از تخمه‌های هندوانه عبارت‌اند از آهن، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، سدیم، فسفر و روی هستند و همان‌طور که دیدیم، چربی‌های موجود دردانه‌ها، اسیدهای چرب غیراشباع و پلی غیراشباع هستند.

مزایای سلامتی و خواص قابل‌توجه تخمه‌های هندوانه چیست؟

مزایای تخمه هندوانه شامل سیستم ایمنی قوی، قلب سالم و کمک به بهبود عملکرد مغز است.

برخی از مزایای شگفت‌انگیز مهم برای خوردن تخمه‌های هندوانه، عبارت‌اند از:

خواص تخمه‌های هندوانهمزایای سلامتی که تخمه های هندوانه دارد

  1. تخمه هندوانه سلامت قلب را ارتقا می‌دهد:

منیزیم در تخمه‌های هندوانه به‌شدت به‌سلامت قلب کمک می‌کند آن‌ها به عملکرد طبیعی قلب کمک می‌کنند و فشارخون را تنظیم می‌کند. دانه‌های هندوانه غنی از روی هستند که نقش کلیدی در سلامت قلب دارند. نحوه حرکت کلسیم را در سلول‌های قلب شما تنظیم می‌کند. این مهم است که سطح کلسیم بیش‌ازحد می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود و بیماران مبتلابه نارسایی قلب دارای کمبود روی شدید هستند که به‌سادگی توضیح می‌دهد که چرا این مواد معدنی برای قلب بسیار مهم است.

  1. تقویت سیستم ایمنی با تخمه هندوانه:

تخمه‌های هندوانه، به‌ویژه انواع بوداده، پر از آهن هستند و مواد معدنی باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود؛ ویتامین B دردانه‌ها نیز در این زمینه کمک می‌کنند.

  1. تقویت باروری مردانه با تخمه هندوانه:

روی تخمه هندوانه برای سیستم تولیدمثل بسیار مهم است بر اساس یک مطالعه چینی، مکمل روی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش کیفیت اسپرم مردان نابارور شود.

  1. بهبود سلامت مغز یکی از خواص تخمه هندوانه:

منیزیم موجود در تخمه‌های هندوانه می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند همچنین می‌تواند از بروز پیری حافظه جلوگیری کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که درمان‌های مبتنی بر منیزیم می‌تواند با موفقیت بزرگی برای از دست دادن حافظه مرتبط با سن کار کند. یک مطالعه آمریکایی می‌گوید که منیزیم موجود در مغز می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و حتی یادگیری را تسریع دهد.

  1. درمان دیابت از خواص تخمه هندوانه:

بر اساس یک مطالعه ایرانی، تخمه‌های هندوانه تأثیر مثبتی بر انباشت گلیکوژن دارند که می‌تواند به درمان دیابت کمک کند. عصاره‌های تخمه هندوانه به‌عنوان ضد دیابتی به‌حساب می‌آیند، آن‌ها در کاهش سطح گلوکز پلاسما توانایی دارند.

  1. تخمه هندوانه برای تقویت مو و درمان ریزش آن:

به‌غیراز تقویت مو، منیزیم نقش مهمی در جلوگیری از شکستگی مو دارد و درنتیجه باعث افزایش رشد مو می‌شود. سطح پایین منیزیم، می‌تواند ریزش مو را تسریع کند. مهم است که توجه داشته باشیم که موهای شما هر هفت سال تغییر می‌کند – و مصرف منیزیم کافی یکی از راه‌های حفظ آرایش موهای شماست. همان‌طور که در یک مطالعه کره‌ای، روی مانع از ریزش موی می‌شود و حتی بهبود فولیکول‌های مو را تسریع می‌کند.

  1. بهبود سلامت گوارش از خواص تخمه هندوانه:

منیزیم تخمه‌های هندوانه آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را جذب کند. این کار بدن را قادر می‌سازد که غذا را تجزیه کرده و بهتر آن را هضم کند و همچنین به تولید و انتقال انرژی در طول هضم کمک می‌کند؛ و کمبود منیزیم می‌تواند منجر به هضم ضعیف شود.

  1. تخمه هندوانه برای پاک کردن پوست و بهبود سلامت پوست:

منیزیم موجود در تخمه‌ها می‌تواند به بهبود ظاهر کلی پوست شما کمک کند. آکنه را کاهش می‌دهد و سایر مسائل پوست را درمان می‌کند. این مواد معدنی سطح کورتیزول را کاهش می‌دهند، فرآیندهای سلولی را بهبود می‌بخشند و هورمون‌ها را متعادل می‌کنند.

  1. کاهش پیری از خواص تخمه هندوانه:

همان‌طور که در مطالعات انجام‌شده، منیزیم ممکن است سرعت رشد پیری را کاهش دهد و روی نقش سنتز پروتئین، تقسیم سلولی و تعمیر سلولی را ایفا می‌کند؛ به همین دلیل است که می‌تواند باعث کند شدن پیری شود.

  1. مبارزه با خستگی

خوردن یک‌مشت تخم هندوانه، انرژی‌تان را افزایش داده و احساس خستگی‌تان را برطرف می‌کند. این دانه‌ها غنی از آهن هستند که یک عنصر مهم از هموگلوبین خون بوده و اکسیژن را در سراسر بدن حمل‌ونقل می‌کند تا انرژی شما حفظ شود. همچنین آهن به بدنتان کمک می‌کند کالری‌ها را به انرژی تبدیل کنید و ضمناً سیستم ایمنی‌تان را هم تغذیه می‌کند. دانه‌های هندوانه دارای اسیدآمینه‌ای به نام آل – سیترولین نیز هستند که برای کاهش احساس خستگی و ضعف سودمند است.

خواص تخمه‌های هندوانهخواص و فواید اعجاب انگیز تخمه هندوانه

  1. کنترل فشارخون

تخم هندوانه پروتئین بسیار بالایی دارد که از اسیدهای آمینهٔ گوناگونی تشکیل‌شده است. یکی از این اسیدآمینه‌ها، آرژنین است. هرچند بدن خودش مقداری آرژنین تولید می‌کند اما مصرف آرژنین بیشتر از راه تغذیه، به تنظیم فشارخون و حتی درمان بیماری عروق کرونر قلب کمک خواهد کرد. منیزیم موجود دردانه‌های هندوانه نیز برای تنظیم فشارخون مفید است. کمبود منیزیم در بدن منجر به افزایش فشارخون خواهد شد. همچنین پایین بودن سطح منیزیم در بدن که یک مادهٔ مغذی مهم در کنترل فشارخون است، می‌تواند موجب کاهش سطح پتاسیم هم بشود.

  1. حفظ سلامت عضلات

برای بهبود سلامت عضلاتتان و پیشگیری از درد بعد از ورزش، تخم هندوانه بسیار مفید است. تخم هندوانه یکی از معدود منابع غذایی آل – سیترولین است که برای ترمیم بافت‌های عضلانی و حفظ توده‌های عضلانی ضروری است. آل – سیترولین به شل شدن عضلات کمک می‌کند، عملکرد غیر هوازی را تقویت کرده و درد عضلات را تسکین می‌دهد. همچنین منیزیم موجود در این دانه‌های ریز برای سلامت عضلات مهم هستند. منیزیم، بازجدب کلسیم را افزایش داده و درنتیجه به حفظ قدرت عضلات و پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کند.

  1. کاهش چربی بدن

دانه‌های هندوانه سرشار از ترکیبی به نام سیترولین هستند که به اسیدآمینهٔ آرژنین متابولیسم می‌شود. آرژنین برای کاهش سرعت ِ ذخیرهٔ چربی در بدن سودمند است. تخم هندوانه کالری کمی دارد که برای کاهش وزن مفید است. این دانه‌ها چربی بسیار کمی دارند اما این چربی، چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که سالمند. مصرف مغزهای برشتهٔ تخم هندوانه به‌عنوان اسنک، به کنترل چربی بدنتان کمک خواهد کرد. هرچند تقریباً ۳۰ گرم از این مغزها، حدوداً ۱۵۸ کالری دارد اما نگران نباشید. شما نمی‌توانید ۴۰۰ دانه (همان ۳۰ گرم) را یکجا بخورید!

  1. پیشگیری از مشکلات چشم

دانه‌های ریز هندوانه برای بینایی‌تان هم مفیدند و می‌توانند ریسک زودرس تباهی لکهٔ زرد و سایر بیماری‌های چشمی را کم کنند. ویتامین A موجود در این تخم‌ها برای سلامت چشم سودمندند. کمبود ویتامین A می‌تواند موجب تباهی لکهٔ زرد شود. همچنین ویتامین C موجود در تخم هندوانه نیز برای حفظ سلامت چشم خوب است. این آنتی‌اکسیدان کمک می‌کند تا چشم‌های شما از سایر بیماری‌های مربوط به افزایش سن، مصون بماند. بیماری‌هایی چون خشکی چشم و بیماری‌های مربوط به اعصاب بینایی و همچنین گلاکوما (آب‌سیاه).

3/5 - (2 امتیاز)
منبع
yjcnamnak

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا