تغذیه

خواص سمنو برای زیبایی، لاغری، بارداری، ورزشکاران و قند خون

سمنو از عصاره جوانه گندم تشکیل می‌شود و یکی از سین‌های سفره هفت‌سین است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. این سین مغذی سفره هفت‌سین نمادی از قدرت و برکت محسوب می‌شود و در روزهای پایانی سال به‌صورت گروهی در برخی از مناطق کشور طبخ می‌شود. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سمنو آن را به یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی تبدیل نموده است.

تمام خواص و فواید سمنو

خواص سمنو برای زیبایی

زیباییخواص سمنو برای پوست

سمنو به دلیل دارا بودن ویتامین E برای پوست و مو بسیار مفید است تا جایی از سمنو به‌عنوان اسیر جوان کردن پوست یاد می‌شود. از سمنو می‌توانید برای درمان جوش‌های صورت و آکنه که به‌خصوص قبل از عید به سراغ پوست می‌آید، استفاده کنید. سمنو دارای مقدار فراوانی ویتامین‌های گروه B نیز هست که باعث پرپشت شدن موها شده و از ریزش موخوره مو پیشگیری کرده و شوره سر را نیز درمان می‌کند.

خواص سمنو برای درمان نازایی

یک خبر خوب برای کسانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند این است که خوردن سمنو در درمان نازایی نیز مؤثر است. خواص سمنو به‌گونه‌ای است که به خاطر داشتن ویتامین‌های E و B به درمان نازایی کمک می‌کند.

خواص سمنو برای بارداری

حاملهخواص سمنو در دوران شیردهی

سمنو برای زنان باردار نیز مفید است. فواید سمنو از نقص سیستم عصبی جنین پیشگیری می‌کند و به مادران باردار سلامتی می‌بخشد. همچنین آهن زیاد موجود در سمنو برای درمان کم‌خونی و فقر آهن زنان باردار مؤثر است. سمنو دارای فیبر فراوانی است که همین باعث درمان یبوست در زنان باردار شده و دفع را برایشان آسان می‌کند. خواص سمنو باعث افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود و نوزادان آن‌ها را قوی می‌کند.

فواید سمنو برای زنان در دوران یائسگی

فواید سمنو برای زنان در دوران یائسگی نیز بسیار زیاد است. زنان با خوردن سمنو در دوران یائسگی از عوارض یائسگی در امان می‌مانند و همچنین استخوان‌هایشان سالم می‌ماند. البته این شامل مادران باردار نیز می‌شود و خوردن سمنو استخوان‌های جنین را تقویت و باعث رشد بهتر آن می‌شود.

سمنو مفید برای دیابتی‌ها

سمنو دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. خوردن سمنو باعث درمان بی‌خوابی، سوءهاضمه، پارکینسون، بیماری‌های ریوی، ضعف حافظه، واریس، سرگیجه، هپاتیت و بیماری‌های اعصاب می‌شود. خواص سمنو به‌گونه‌ای است که برای درمان بیماری پسوریازیس نیز مؤثر است. مصرف سمنو برای کسانی که به بیماری دیابت دچار هستند، خطرناک نیست اما مصرف بیش‌ازاندازه آن به خاطر کالری موجود در آرد گندم برای افراد مبتلابه دیابت می‌تواند خطرساز باشد.

فواید سمنو برای کاهش وزن

وزنخواص سمنو برای لاغری

سمنو به علت داشتن فیبر بالا برای لاغری بسیار مفید است، چراکه خوردن مقدار کمی از سمنو تا ساعت‌ها باعث سیری شده و از گرسنگی و پرخوری جلوگیری می‌کند. البته این دلیل نمی‌شود که سمنو را به میزان زیاد استفاده کنید، تعادل در مصرف هر غذایی باعث سلامت جسم می‌شود.

خواص سمنو برای بدنسازی

سمنو به خاطر دارا بودن قند طبیعی و فیبر بالا برای افرادی که درگیر بدنسازی و پرورش اندام هستند، بسیار مفید است. خواص سمنو برای افرادی که بدنسازی می‌کنند باعث توان و قدرت بیشتر شده و همچنین از انقباض و گرفتگی عضلات ورزشکاران نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که ورزشکاران چند دقیقه قبل از شروع ورزش سمنو بخورند.

سمنو برای بهبود سوءهاضمه و هضم بهتر

میزان فیبر بالای موجود در سمنو باعث بهبود سوءهاضمه و هضم بهتر غذا می‌شود. افرادی که دچار معده درد می‌شوند و همچنین کسانی که زخم معده دارند، حتماً سمنو میل کنند تا از خواص سمنو بهره‌مند شوند. علاوه بر این سمنو باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود و در درمان سرطان کولون نیز نقش مهمی دارد.

ویتامین‌های موجود در سمنو

سمنو دارای مقدار زیادی ویتامین C است که همین باعث تقویت بنیه و سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند یا بسیار در معرض این بیماری قرار دارند، حتماً سمنو بخورند. سمنو همچنین دارای مقادیر بسیار زیادی گوگرد، آهن، سدیم، کلسیم و پتاسیم است که از آن‌یک دسر بسیار مقوی می‌سازد.

مصرف سمنو و سلامت چشم

خواص سمنو برای سلامتی چشم

بتاکاترون سمنو باعث پیشگیری از آسیب‌های بینایی و عصبی در چشم شده و به‌سلامت چشم کمک می‌کند.

سایر خواص سمنو

  • بهبود فلج مغزی
  • درمان عفونت
  • درمان بیماری مخملک
  • درمان ورم زبان
  • درمان تب برفکی
  • درمان ورم پا
  • درمان زردی و یرقان در کودکان

سمنو ازنظر طب سنتی دارای طبع گرم و البته معتدل است. ۱۰۰ گرم سمنو به میزان سیصد گرم کالری به بدن شما می‌رساند و همچنین شش‌دهم گرم پروتئین دارد و دارای ۵۲ گرم کربوهیدرات است.

عوارض مصرف سمنو

زیاده‌روی و مصرف زیاد سمنو در افرادی که استعداد اضافه‌وزن دارند و کم‌تحرک هستند، باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود.

  • مصرف زیاد سمنو می‌تواند باعث ایجاد نفخ در بعضی افراد شود.
  • افرادی که مزاج سردی دارند باید از خوردن سمنو پرهیز کنند.
3.7/5 - (6 امتیاز)
منبع
namnakfardanewsگردآوری، ویرایش و بازنگری تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا