تغذیه

هندوانه؛ ارزش غذایی هندوانه؛ خواص شگفت انگیز هندوانه

هندوانه، میوه ای بزرگ و شیرین و در اصل بومی جنوب آفریقا است.

هندوانه با آب و مواد مغذی بسته بندی شده و حاوی کالری بسیار پایینی است.

علاوه بر این، هندوانه منبع خوبی از سیترولین و لیکوپن، دو ترکیب گیاهی قدرتمند است.

این میوه‌ی آبدار و شیرین، دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است، از جمله: کاهش فشار خون، کاهش حساسیت به انسولین و کاهش درد عضلانی.

در حالی که هندوانه عمدتا تازه خورده می شود، اما در عین حال می توان آن را یخ زده، به صورت آبمیوه، اسموتی و حتی با اضافه نمودن به سالاد مصرف نمود.

جدول ارزش غذایی هندوانه

هندوانه حاوی 91 درصد آب و 7.5 درصد کربن است. این میوه تقریبا بدون پروتئین و چربی است و کالری پایینی دارد.

ارزش غذایی: 2/3 فنجان هندوانه – 100 گرم

مواد مغذی میزان
کالری 30
آب 91 %
پروتئین 0.6 گرم
کربوهیدرات 7.6 گرم
شکر 6.2 گرم
فیبر 0.4 گرم
چربی 0.2 گرم

کربوهیدرات ها

هندوانه حاوی 12 گرم کربوهیدرات در هر فنجان (152 گرم) است.

کربوهیدرات ها عمدتا قندهایی ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز هستند. هندوانه همچنین از میزان پایینی فیبر برخوردار است.

شاخص گلیسمی هندوانه ( GI – شاخص قند خون پس از مصرف غذا )، بین 72 تا 80 است، که رقم بالایی محسوب میشود.

با این حال، هندوانه نسبتا دارای کربوهیدرات پایینی است، بنابراین خوردن آن نباید تاثیر چندانی در افزایش سطح قند خون داشته باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی هندوانه

هندوانه منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است.

  • ویتامین C: آنتی اکسیدان قدرتمندی است که سلامت پوست و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش میدهد.
  • پتاسیم: این ماده معدنی برای کنترل فشار خون و سلامت قلب اهمیت بسیاری دارد.
  • مس: مس به فرایند سوخت و ساز بدن کمک می‌کند، سلول‌های مغزی با کمبود مس در انجام کارهای خود ناتوانند یا بسیار ضعیف عمل می‌کنند، مس باعث کمک در جذب و استفاده آهن در بدن می‌شود.
  • ویتامین B5: این ویتامین همچنین به عنوان اسید پانتوتنیک شناخته می شود، این ویتامین تقریبا در تمام مواد غذایی یافت می شود.
  • ویتامین A: هندوانه شامل بتا کاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.
مقاله پیشنهادی:  خواص خرمالو برای معده، قلب و چشم + ارزش غذایی

سایر ترکیبات گیاهی هندوانه

هندوانه نسبت به دیگر میوه ها منبع ضعیفی از آنتی اکسیدان ها  است.

با این حال، این میوه غنی از اسید آمینه سیترولین و آنتی اکسیدان لیکوپن است. این دو ترکیب مزایای بسیاری برای سلامتی دارند.

سیترولین

هندوانه غنی‌ترین منبع غذایی شناخته شده اسید آمینه سیترولین است. بالاترین میزان این اسید آمینه در قسمت سفید رنگ پوست آن که گوشته را احاطه کرده است، قرار دارد.

در بدن ما، سیترولین به اسید آمینه آرژنین تبدیل می شود.

سیترولین و آرژنین، نقش مهمی در سنتز نیتریک اسید ایفا می کنند، که با انعطاف پذیری و باز نمودن عروق خونی باعث کاهش فشار خون می شود.

آرژنین نیز برای بسیاری از اندامها مانند: ریه ها، کلیه ها، کبد و سیستم ایمنی و تولید مثل حائز اهمیت است و برای بهبود زخم ها نیز اثرات مثبتی دارد.

مطالعات نشان می دهد که آب هندوانه منبع خوبی از سیترولین است و می تواند سطوح سیترولین و آرژینین را در خون افزایش دهد.

اگرچه هندوانه، از بهترین منابع سیترولین محسوب میشود، اما شما باید حدود 15 فنجان (2،3 کیلوگرم) هندوانه برای تامین آرژنین روزانه خود مصرف کنید.

لیکوپن

هندوانه همچنین منبعی غنی از لیکوپن است. لیکوپن، آنتی اکسیدانی قدرتمند است و دلیل قرمزی هندوانه نیز همین آنتی اکسیدان است.

در واقع، هندوانه تازه، منبع بهتر لیکوپن نسبت به گوجه فرنگی است.

مطالعات نشان می دهد که آب تازه هندوانه در افزایش سطح لیکوپن و بتا کاروتن در خون موثر است.

بدن ما به نوعی از لیکوپن برای ساختن بتا کاروتن استفاده می کند که سپس به ویتامین A تبدیل می شود.

مقاله پیشنهادی:  میوه ‌های عجیب و غریب استوایی؛ عجیب ترین میوه های جهان + تصاویر

خواص هندوانه برای سلامتی

کاهش فشار خون با هندوانه

فشار خون بالا، عاملی خطرناک در ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن و مرگ های زودرس است.

هندوانه منبع خوبی از سیترولین است که بدن شما آن را به آرژنین تبدیل میکند. هر دو این اسید آمینه ها به تولید نیتریک اکسید کمک می کنند.

اسید نیتریک، مولکولی گازی است که عضلات اطراف رگ های خونی را سست میکند که این امر منجر به کاهش فشار خون می شود.

کاهش مقاومت به انسولین با هندوانه

انسولین، هورمونی حیاتی در بدن شما است و در کنترل قند خون نقش مهمی دارد.

مقاومت به انسولین، شرایطی است که در آن سلول های شما به اثرات انسولین مقاومت نشان میدهند. مقاومت به انسولین می تواند منجر به افزایش قند خون شود که با سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 نیز مرتبط است.

مطالعات، مصرف هندوانه را با افزایش آرژنین و کاهش میزان مقاومت به انسولین مرتبط میدانند.

هندوانه کاهش دهنده درد عضلانی پس از ورزش

معمولا پس از تمرینات سخت، بدن به دردهای عضلانی شدید دچار میشود.

یک مطالعه نشان داده که آب هندوانه در کاهش درد عضلانی بعد از ورزش مؤثر است.

اثرات جانبی هندوانه

مصرف این میوه در برخی از افراد، ممکن است واکنش های آلرژیک یا مشکلات گوارشی ایجاد کند.

آلرژی به هندوانه

آلرژی به هندوانه بسیار نادر است و در صورت بروز معمولا با سندرم آلرژی دهان در افراد حساس به گرده همراه است.

علائم آلرژی در دهان و گلو بروز میکنند که عبارتند از: سوزش لب، دهان، زبان، گلو و یا حتی گوش ها.

مقاله پیشنهادی:  مواد غذایی فیبردار را بشناسید!

مشکلات گوارشی

هندوانه حاوی مقادیر زیادی فروکتوز است که دستگاه گوارش برخی از افراد در هضم آن ناتوان است.

این امر ممکن است نشانه های گوارشی ناخوشایندی مانند: نفخ، گرفتگی معده، اسهال، و یبوست را به همراه داشته باشد.

افراد حساس به فروکتوز، همانند افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، باید از مصرف هندوانه اجتناب کنند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا