خورش‌ها و قلیه‌ها

طرز تهیه خورش قورمه سبزی + فوت و فن خوشمزگی قرمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی به 3 روش

خورش قورمه سبزی در گوشه و کنار کشور ایران این خورش با سبک‌های مختلف و با انواع مواد کم و بیش مشابه تهیه می‌شود. در شمال خورش قورمه سبزی با لوبیا چیتی و قرمز در برخی نواحی آذربایجان و اردبیل و زنجان با لوبیا چشم بلبلی تهیه می‌شود. در آذربایجان سبزی کمتر سرخ می‌شود و به‌عنوان چاشنی غوره هم ریخته می‌شود. رنگ این خورش با رب گوجه فرنگی از سبزی به قرمزی می‌گراید. در تهران و استان مرکزی آن را سبز تیره و سبزی‌ها را بسیار سرخ می‌کنند.

سبزی‌های مورد استفاده در این خورش مشخص است ولی در برخی نواحی کمی متفاوت است. در آذربایجان گشنیز و مقدار بیشتری تره استفاده می‌کنند. در استان فارس به خورش، شوید اضافه می‌شود و در آن سیب زمینی (که آلو گفته می‌شود) می‌ریزند. این خورش با گوشت قرمز (گوسفند و گوساله و شترمرغ) و سفید (مرغ) همراه با برنج سرو می‌شود.

دستور شماره 1:

مناسب برای: ۴ نفر

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی:

  1. گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم
  2. سبزی خورشتی: ۵۰۰ گرم
  3. لوبیا قرمز: ۲۰۰ گرم
  4. پیاز: ۱ عدد
  5. لیمو عمانی: ۲ عدد
  6. فلفل سیاه: به میزان لازم
  7. نمک: به میزان لازم

همچنین بخوانید: سبزی قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است؟

روش اول تهیه خورش قورمه سبزی:

  1. برای اینکه نفخ لوبیا قرمز موجود در خورشت قورمه سبزی را بگیریم باید لوبیا را برای چند ساعت در آب بخیسانیم. اگر امکانش باشد که از شب قبل لوبیا قرمز را بخیسانیم خیلی بهتر است و کاملاً نفخش برطرف می‌شود ضمن اینکه راحت تر پخته می‌شود.
  2. لوبیا قرمز می‌تواند رنگ خورشت را سیاه کند برای جلوگیری از این موضوع می‌توانیم حدود ۱۰ دقیقه آن را در آب جوش قرار دهیم سپس آبکش کنیم و کنار بگذاریم.
  3. پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در مقدار کمی روغن در یک قابلمه یا تابه لبه دار تفت می‌دهیم تا رنگش کمی تغییر کند و طلایی شود.
  4. پس‌ازاینکه پیاز نرم شد قطعات گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را به مقداری تفت می‌دهیم تا رنگش کمی تغییر کند. پس از اینکه گوشت کمی پخت لوبیا قرمز را به گوشت و پیاز سرخ شده اضافه می‌کنیم.
  5. سبزی خورشتی را پس از شستن و خرد کردن با مقدار کمی روغن در تابه‌ای جداگانه تفت می‌دهیم. حدود ۱۵ دقیقه سبزی‌ها را تفت می‌دهم سپس داخل خورشت اضافه می‌کنیم. حالا حدود ۳ لیوان آب ولرم داخل قابلمه می‌ریزیم.
  6. لیمو عمانی‌ها را هم با چنگال سوراخ می‌کنیم و داخل خورش می‌ریزیم. حرارت زیر خورش را زیاد می‌کنیم تا آب خورش به جوش بیاید. وقتی خورش به جوش آمد زیرش را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم حداقل ۲ ساعت به صورت ملایم بپزد.
  7. در این مدت چند بار به خورش سر بزنید تا اطمینان پیدا کنید که خورش آب کافی داشته باشد و نسوزد.
  8. در آخر نمک و فلفل سیاه را اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را حدود ۱۰ دقیقه باز می‌گذاریم تا پخت قورمه سبزی کامل شود.

دستور شماره 2:

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی:

  1. گوشت مغز ران گوسفند با قلم یا راسته بی استخوان /گوساله: ۷۰۰ گرم
  2. سبزی قورمه سبزی: ۱/۵ کیلو
  3. لوبیا قرمز: دوسوم لیوان
  4. لیمو عمانی: ۷ عدد
  5. پیاز: یک عدد
  6. نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان کافی
  7. رب گوجه ‌فرنگی در صورت تمایل: ۱ قاشق
  8. روغن: به میزان لازم

روش دوم تهیه خورش قورمه سبزی:

  1. برای پخت قورمه سبزی ابتدا پیاز را ریز خرد کرده همراه با گوشت سرخ کنید.
  2. لوبیا قرمز را از قبل در ۲ لیوان آب خیسانده و بگذارید تا کمی بجوشد، سپس آب آن را خالی کنید.
  3. سبزی را پاک کرده، ریز خرد کرده و در حدی که آبش کشیده شده و صدای سرخ شدن سبزی به گوش برسد ولی سیاه نشود، سرخ کنید.
  4. لوبیاقرمز، لیموعمانی سوراخ شده (برای اینکه مزه لیموعمانی از آن خارج شود)، گوشت، پیاز، فلفل و زردچوبه بار گذاشته تا همه مواد با هم بپزند.
  5. وقتی که گوشت نیم پز شد، نمک آن را اندازه کرده و بگذارید تا خورش جا بیفتد.
  6. چاشنی آن را اندازه کنید.

خورش قورمه سبزیدستور تهیه قورمه سبزی مجلسی خوشمزه

دستور شماره 3:

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی:

  1. سبزی (تره،جعفری، کمی شنبلیله): یک کیلو
  2. گوشت ماهیچه یا مغز ران بدون استخوان (یا ۷۵۰ گرم با استخوان): نیم کیلو
  3. لوبیای قرمز یا چشم بلبلی: ۱/۲ پیمانه (۱۰۰ گرم)
  4. لیمو عمانی درسته: ۳ تا ۴ عدد
  5. گرد لیمو: یک قاشق سوپ‌خوری
  6. پیاز سرخ کرده: ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری
  7. روغن: ۲۵۰ گرم (یک پیمانه)

روش سوم تهیه خورش قورمه سبزی:

  1. گوشت را تکه‌تکه می‌کنیم و با پیاز سرخ کرده، لوبیا، لیمو عمانی و سه یا چهار لیوان آب می‌گذاریم نیم پز شود.
  2. بعد سبزی را به دقت تمیز می‌کنیم و می‌شوییم، آب سبزی که کاملاً گرفته شد ریز خرد می‌کنیم. بعد سبزی را با روغن کمی سرخ می‌کنیم و داخل خورش می‌ریزیم می‌گذاریم خورش آهسته بجوشد و به روغن بیفتد.
  • میتوان به جای گرد لیمو ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری آب‌لیمو به خورش زد.
  • ادویه فراموش نشود.

فوت و فن خوشمزگی قورمه سبزی:

۱ – سبزی قورمه سبزی شامل تره ۵۰۰ گرم، جعفری ۶۰۰ گرم، گشنیز ۱۵۰ گرم، اسفناج ۱۵۰ گرم و شنبلیله ۵۰ گرم است.

۲ – بهتر است سبزی خورش قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می‌افتد.

۳ – حتی الامکان برای پخت قورمه سبزی از سبزی تازه استفاده کنید. چرا که خورش قورمه سبزی خوشمزه تر و خوش رنگ تر می‌شود و صد البته ویتامین‌های موجود در سبزی بهتر حفظ می‌شود.

۴ ـ اگر می‌خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و موقع پخت سرخ کنید تا سالم تر و خوش رنگ تر (سبزتر) باشد. چون از نظر بهداشت غذا روغن مایع نباید یخ بزند و مصرف روغن جامد هم برای سلامتی مضر است.

۵ ـ شنبلیله خورش قورمه سبزی نباید زیاد باشد چون خورش تلخ می‌شود.

۶ ـ در برخی از نواحی اصولاً از شنبلیله استفاده نمی‌کنند چرا که ماندگاری بوی آن را نمی‌پسندند.

۷ ـ در شهرهای آذربایجان گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر به ترکیب سبزی قورمه سبزی اضافه می‌شود و شنبلیله از آن میان حذف می‌شود.

۸ ـ اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی‌افتد.

۹ ـ در بعضی از نواحی شمال کشور، سبزی‌های محلی خود را نیز به قورمه سبزی اضافه می‌کنند.

۱۰ ـ سرخ کردن زیاد سبزی قورمه سبزی (که در تهران و در میان بعضی از خانواده‌ها مرسوم است) باعث می‌شود رنگ آن تیره شده و خاصیت خود را از دست بدهد و غذا سنگین شود (معده را اذیت کند).

۱۱ ـ نسبت سبزی‌های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد. ولی درهرحال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می‌شود. اسفناج زیاد به خورش، مزه خورش آلو اسفناج می‌دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می‌کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد.

۱۲ ـ نکته دیگر آنکه اگر سبزی موقع خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریخته و به خورش اضافه کنید.

۱۳ ـ هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
wikibooksگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا