تناسب اندام

نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی نوشیدنی های مفید بعد از تمرین میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در طول ورزش بدن مقدار زیادی ویتامین و الکترولیت از طریق تعریق از دست می‌دهد به همین دلیل آبرسانی مناسب بدن پس از تمرینات ورزشی برای حفظ استقامت آن بسیار مهم است. این نکته را در نظر داشته باشید آب تنها نوشیدنی نیست که می‌توان برای جبران مایعات از دست رفته بدن مصرف کرد. نوشیدنی‌های ورزشی دیگر برای آبرسانی مطلوب به اندازه آب، بدن را هیدراته می‌کنند. بسیاری از ورزشکاران قبل و بعد از ورزش برای هر کیلو وزنی که در حین فعالیت از دست می‌دهند حدود 2-3 فنجان مایعات (یا حدود یک لیتر مایعات برای هر کیلو کاهش وزن) می‌نوشند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به بهبودی بدن در حین یا بعد از تمرین نوشیدن نوشیدنی‌های ورزشی است.

معرفی نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

1. شیر شکلات

نوشیدنی های مفید بعد از تمرینشیر شکلات از نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

شیر شکلات، نوشیدنی ایده آلی برای ورزشکاران است.

در حین ورزش، بدن با از دست دادن مقدار زیادی الکترولیت از طریق تعریق باعث علائمی از جمله خستگی، گرفتگی عضلات و گیجی ذهن می‌شود. شیر شکلات با دارا بودن ترکیب مناسبی از کربوهیدرات و پروتئین الکترولیت‌های ضروری بدن مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم را جبران می‌کند.

مطالعات نشان دهد شیرشکلات برای دوچرخه سواران، ورزشکاران استقامتی و دونده‌ها بسیار مفید است علاوه بر این شیرشکلات برای مقابله با کم آبی بدن ناشی از ورزش کودکان، موثرتر از آب است.

مزایای شیرشکلات بعد از تمرین:

  • محتوای زیاد آب
  • محتوی الکترولیت‌های ضروری
  • محتوی کربوهیدرات برای جایگزینی کاهش گلیکوژن ناشی از ورزش

2. آب نارگیل از نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

آب نارگیل

بر کسی پوشیده نیست که آب نارگیل به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم برای بهبودی بدن بعد از تمرینات ورزشی مفید است. یافته‌ها نشان می‌دهند آب نارگیل و کنسانتره آن در مقایسه با نوشیدنی‌های ورزشی، نفخ شکم و ناراحتی معده را افزایش می‌دهد و بعضی از ورزشکاران باید از نوشیدن آن پرهیز کنند.

علاوه بر این آب نارگیل حاوی سدیم کمتری نسبت به نوشیدنی‌های دیگر ورزشی است. بنابراین پس از جلسات ورزشی نوشیدن آن بسیار مهم است.

مزایای آب نارگیل بعد از ورزش:

  • مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم
  • مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی
  • سدیم کمتر نسبت به نوشیدنی‌های ورزشی

3. آب گیلاس

نوشیدنی های مفید بعد از تمرینآب گیلاس از نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

آب گیلاس غنی از آنتی اکسیدان است که به کاهش التهاب کمک می‌کند. این نوشیدنی برای ریکاوری و بهبود سریع عضلات بدن مفید است. در نظر داشته باشید که آب گیلاس هم برای ورزشکاران استقامتی و هم برای تمرینات روزمره مفید است.

مزایای آب گیلاس بعد از ورزش:

  • ضد التهابی
  • کاهش آسیب عضلانی
  • جلوگیری از افت قدرت بدنی

4. چای سیاه و سبز از نوشیدنی های مفید بعد از تمرین

چای سبز

نوشیدن یک فنجان چای، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید برای بعد از تمرینات ورزشی مفید است. چای سبز یا سیاه، در اکسیداسیون چربی (فرآیندی که در آن چربی‌ها به مولکول‌های کوچکتری برای ذخیره انرژی بدن تقسیم می‌شوند) حین ورزش‌های هوازی و بازیابی بدن بعد از تمرین مؤثر است. چای مانند آب گیلاس به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان به کاهش درد عضلات کمک می‌کند و سریعتر قدرت عضلات را بازیابی می‌کند.

طبق مطالعه‌ای، چای غنی از آنتی اکسیدان تئافلاوین، سطح آنتی اکسیدان بیشتر و سطح کورتیزول پایین‌تری است و برای ورزشکاران بسیار مفید میباشد.

مزایای نوشیدن چای بعد از ورزش:

  • مؤثر بودن در چربی سوزی
  • کاهش درد عضلانی
  • بازیابی قدرت عضلات
5/5 - (2 امتیاز)
منبع
healthlineverywellfit

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا