پوست و مو

چگونه چربی های پوست بینی را از بین ببریم؟

پوست بینی حاوی غدد چربی می‌باشد و سبوم یا چربی را ترشح می‌کنند. بر طبق گفته متخصصان پوست، غدد چربی بینی بزرگ‌تر و بیشتر می‌باشند و به همین علت باعث چرب شدن بینی می‌گردد. همچنین ایجاد جوش‌های سرسیاه روی بینی، به دلیل این چربی زیاد است.

بدن ما دارای غدد چربی به نام غدد سباسه می‌باشد. غدد چربی، چربی یا سبوم را ترشح می‌کنند. این غدد در سراسر بدن وجود دارند، غیر از کف پاها و دست‌ها.

وظیفه این غدد چربی، چرب ساختن و حفاظت از پوست می‌باشد. در برخی مواقع، ترشح این غدد زیاد می‌شود و موجب مشکلاتی از قبیل ایجاد آکنه و جوش می‌گردد.

این غدد در صورت (مخصوصاً اطراف بینی) و پوست سر زیادند.

ترشح زیاد این غدد باعث چرب شدن بینی می‌شود.

ممکن است افراد فکر کنند که بینی چرب در اثر عدم رعایت بهداشت شخصی و شستشوی غلط پوست ایجاد می‌شود.

اما این طرز فکر درست نیست. بینی چرب ناشی از عدم رعایت بهداشت نیست، بلکه برخی بینی‌ها ذاتاً چرب می‌باشند.

غدد چربی پوست چه‌کار می‌کنند؟

پوست بینی حاوی غدد چربی می‌باشد و سبوم یا چربی را ترشح می‌کنند. بر طبق گفته متخصصان پوست، غدد چربی بینی بزرگ‌تر و بیشتر می‌باشند و به همین علت باعث چرب شدن بینی می‌گردد. همچنین ایجاد جوش های سرسیاه روی بینی، به دلیل این چربی زیاد است.

غدد چربی، صورت شمارا از نور خورشید و دیگر خطرات محیطی حفظ می‌کند.

غدد چربی، هم پوست را چرب می‌کنند و هم لایه‌برداری  انجام می‌دهند.

در صورت خود یک T رسم کنید که صورت شمارا به دو قسمت تقسیم کند و از پیشانی گذشته و به بینی و سپس به چانه برسد.

بر طبق موسسه تحقیقات آکنه، بینی که در خط عمودی T قرار دارد، محتوای مقدار زیادی چربی می‌باشد.

مکان شایع برای تجمع چربی در دو طرف بینی می‌باشد.

علت چرب شدن بینی

چربی پوست بینیچرا بینی چرب میشود؟

جنسیت:

مردان معمولاً نسبت به زنان پوست چربی دارند. دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به دلیل افزایش تعداد آندروژن ها در بدن مردان – به‌ویژه دی هیدروتستوسترون (DHT)، متابولیت تستوسترون باشد.

پیوند بین آکنه و آندروژن ها برای اولین بار در مجله علمی پژوهشی پوست در یک مطالعه ۱۹۷۱ منتشرشده است. طبق یافته‌های آن‌ها، افراد مبتلابه آکنه ۲-۲۰ برابر بیشتر DHT نسبت به افراد دارای پوست طبیعی تولید می‌کنند (“پوست حاوی آکنه از ۲ تا ۲۰ برابر دی هیدروتستوسترون بیشتر از پوست طبیعی تولید می‌کند.”)

بزرگ شدن منافذ بینی:

اگر منافذ بینی‌تان بزرگ‌شده است، احتمالاً متوجه شده‌اید که این موارد در بینی شما مشهود است. بینی بخشی از منطقه به نام “منطقه T” است، که به‌سادگی به قسمت‌هایی از صورت (پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه) اشاره می‌شود که به تولید روغن اضافی معروف است.

پوست ترکیبی:

یکی از ساده‌ترین توضیحات مربوط به چربی بینی شما این است که شما نوع پوستی ترکیبی دارید. این بدان معناست که شما می‌توانید پوست طبیعی داشته باشید، به‌عنوان‌مثال روی گونه‌ها و پیشانی، درحالی‌که پوست چربی را روی بینی و چانه خود تجربه می‌کنید. بهترین راه برای مقابله با این مشکل، یافتن محصول مراقبت از پوست است که برای همه انواع پوست تهیه‌شده است، و از داروخانه‌ها می‌توانید مناسب پوست صورت خود خریداری کنید.

دست زدن به‌صورت

بر طبق موسسه تحقیقات آکنه، لمس کردن صورت چه به‌طور عمدی و چه اتفاقی، در طول روز چندین مرتبه رخ می‌دهد.

اگر شما دست‌به‌سرتان بزنید و سپس دستتان را به صورتتان بزنید، شما چربی را از سرتان به صورتتان انتقال داده‌اید.

هورمون‌ها

آندروژن ها یا هورمون‌های جنسی مردانه باعث می‌شود که غدد چربی ساز رشد کرده و فعال شوند و درنتیجه چربی بیشتری را تولید می‌کنند.

در طی بلوغ، بدن مقدار زیادی چربی تولید می‌کنند و محل اصلی این چربی‌ها بر روی بینی می‌باشد

روش های درمان بینی چرب

1. صورت خود را حداقل 2 مرتبه در روز بشویید:

آب دارای خاصیت اسید و قلیا می‌باشد. خاصیت اسیدی و قلیایی آب، به ماهیت ماده واکنش‌دهنده بستگی دارد.

ترشح سبوم از غدد چربی باعث می‌شود که آب به‌عنوان اسید عمل کند، بنابراین اثر چربی زیاد در پوست را خنثی می‌سازد.

2. پوست خود را تمیز نگه‌دارید:

چربی پوست بینیروش های از بین بردن چربی بینی

از مواد تمیزکننده مؤثر برای از بین بردن میکروب‌ها در پوست استفاده کنید. عسل یک تمیزکننده طبیعی برای پوست می‌باشد.

3. ماسک لیموترش:

آب ‌لیموترش را به پنبه آغشته کرده و به پوست بینی بمالید، پس از ۲۰ دقیقه می‌توانید بینی خود را با پنبه آغشته به گلاب پاک‌کنید.
آب‌لیمو دارای خواص اسیدی می‌باشد و مانع اثرات سبوم و یا چربی می‌شود.

4. لوازم‌آرایش مناسب:

از یک پاک‌کننده مخصوص پوست چرب برای پاک کردن پوست بینی استفاده کنید. کرم‌های آرایشی و ضد آفتاب خود را فاقد چربی انتخاب کنید.

5. ماسک سفیده تخم‌مرغ:

سفیده تخم‌مرغ را با آب‌ لیموترش مخلوط کرده و روی پوست بینی قرار دهید.

6. از آرایش مخصوص پوست خود استفاده کنید:

هرگاه در حال خرید محصولات آرایشی هستید، محصولی را بخرید که مخصوص پوست شما باشد. محصولات مناسب پوست چرب بدون چربی هستند و روزنه‌های پوستتان را مسدود نمی‌کنند.

استفاده از نوع آرایشی که مخصوص پوست شما نباشد، مثلاً محصولاتی که مخصوص پوست‌های ترکیبی یا پوست خشک می‌باشند، تولید چربی در صورت را افزایش می‌دهند و موجب براق‌تر شدن پوست می‌شوند.

7. از صورت خود لایه‌برداری کنید:

لایه‌برداری سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند و به محصولات محافظت‌کننده از پوست اجازه می‌دهد که جذب پوست شوند. تجمع سلول‌های مرده بر روی پوست موجب خشکی پوست می‌شوند. درنتیجه غدد تولیدکننده چربی شروع به تولید میزان بیشتری چربی می‌کنند تا جبران خشکی پوست را بکنند.

8. از پرایمر های فاقد روغن استفاده کنید:

پرایمر ژل یا کرمی است که قبل از آرایش به پوست زده می‌شود تا آرایش را بهتر و زیباتر نشان دهد. همچنین به جذب چربی به پوست کمک می‌کند و میزان کمی چربی بر روی پوست بینی باقی خواهد ماند. از پرایمر فاقد روغن استفاده کنید تا چربی اضافی به پوستتان اضافه نشود.

9. آکنه‌های خود را با سالسیلیک اسید کنترل کنید:

سالسیلیک اسید برای بهبود آکنه و چربی بینی مناسب است. در بیشتر شوینده‌های صورت و کرم‌های مخصوص پوست‌های آکنه دار از سالسیلیک اسید استفاده  می‌کنند. این عنصر روزنه‌ها را باز می‌کند و سبوم اضافی را از بین می‌برد.

10. از ماسک‌های برطرف‌کننده چربی پوست استفاده کنید:

استفاده از این ماسک‌ها برای از بین بردن چربی‌ها بسیار مؤثر هستند. این ماسک‌ها با پودرهایی که سبوم اضافی را جذب می‌کنند پوشیده شده‌اند.

11. از چسب بینی استفاده کنید:

چربی پوست بینیاز بین بردن چربی پوست بینی با چسب بینی

این چسب‌ها باعث می‌شوند که لایه‌نازک چربی که روی پوست بینی جمع شده‌اند را از بین می‌برند. معمولاً تولید چربی زیاد و آلودگی روی پوست بینی را محدود می‌کنند. درنتیجه براق شدن پوست را از کاهش می‌دهد.

12. از ضد آفتاب استفاده کنید:

ضد آفتاب از تخریب پوست در برابر نور خورشید و ریسک ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند اما برخی از ضد آفتاب‌ها حاوی چربی می‌باشند. این محصولات می‌توانند روزنه‌ها را مسدود کنند و روغن بر روی پوست بینی جمع شود. به دنبال ضد آفتابی باشید که فاقد روغن می‌باشد تا روزنه‌های پوستتان را مسدود نکند.

13. استفاده از تونر را فراموش نکنید:

مراقبت از پوست تنها به استفاده از شوینده و مرطوب‌کننده نمی‌باشد، باید از تونر های فاقد الکل استفاده کنید تا روزنه‌های پوست بینی‌تان کوچک‌تر شوند. استفاده موقتی از این تونر ها می‌تواند تولید روغن را کاهش دهند.

14. از ماسک خاک استفاده کنید:

برای چند بار در هفته از ماسک‌های خاکی استفاده کنید. این نوع ماسک‌ها حاوی عناصری ازجمله بنتونیت و سالیسیلیک می‌باشند که به خارج کردن روغن پوست کمک می‌کنند.

15. صورت خود را با صابون بشویید:

پوست صورت خود را با صابون تمیز کنید. صابون‌هایی که حاوی عناصر سخت هستند موجب خشکی پوست می‌شوند و میزان بیشتری سبوم تولید می‌کند.

16. به رژیم غذایی خود توجه کنید:

رژیم غذایی می‌تواند بر روی پوست بیشتر ازآنچه فکرش را کنید تأثیر می‌گذارد. بخصوص غذاهای تند. غذاهای تند موجب تعرق بیشتر درنتیجه براقی پوست می‌شوند. خوردن غذاهای تند را به یکبار در هفته محدود کنید.

17. به پوست خود آب‌رسانی کنید:

هیدراته بودن پوست به کاهش تولید سبوم کمک می‌کند. هرگاه پوست خشک باشد روغن بیشتری تولید می‌کند.

4/5 - (3 امتیاز)
منبع
biniclinictebyanalodoctorroyamagگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا