بارداری و اطفالکودک

چگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؟ اقدامات + رژیم غذایی

چگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؟ و چه بخوریم تا فرزندمان باهوش شود را در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1 بخوانید.

چگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؟

همه ما می دانیم که داشتن یک سبک زندگی سالم در دوران بارداری تأثیر بسیار خوبی بر سلامت کودک در شکم دارد. اما آیا می‌توان کاری کرد که کودک بیش از حد باهوش شود؟ همانطور که کارهای مقدماتی رشد مغز کودک در رحم آغاز می‌شود، به طور قطع می‌توان از طریق عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی سالم و حالت عاطفی مادر، به پرورش رشد هوش و شخصیت کودک کمک کرد.

شاید وراثت اولین عامل در هوش نوزادان باشد اما شرایط و محیط کودک فاکتور حیاتی است. در حقیقت عادت‌های درست مادر آینده بر سلامت و رشد مغزی کودک تعیین کننده است. بنابراین، مصرف ویتامین‌ها قبل از زایمان، اجتناب از مواد مضر و استرس برای خانم‌های باردار امری حیاتی است. رعایت نکات مندرج در این مقاله در دوران بارداری قطعاً احتمال به دنیا آوردن نوزادی باهوش و سالم را افزایش می‌دهد.

اقدامات لازم در دوران بارداری برای پرورش هوش کودک

1. آمادگی

قبل از بارداری خود را برای پرورش هوش کودک آماده کنید. مواردی مانند توتون و تنباکو، الکل و داروها شرایط رشد کودک را مختل کرده و آسیب‌های ویرانگر و منفی قبل از تولد ایجاد می‌کنند.

2. رژیم غذایی مناسب برای داشتن نوزاد باهوش

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری نه تنها باعث سلامت جسمی کودک می‌شود، بلکه رشد مغزی نوزاد را نیز تقویت می‌کند. به طور جهانی گفته شده است که اسید فولیک یک ماده عالی قبل از تولد است که نقش حیاتی در تشکیل سلول‌های مغز کودک دارد. غلات صبحانه، عدس و سبزیجات برگ دار منبع مهمی از اسید فولیک هستند.

همچنین بخوانید: مواد غذایی حاوی اسید فولیک فراوان!

در دوران بارداری، تهوع صبحگاهی می‌تواند باعث خراب شدن مصرف تمام این غذاهای مقوی شود و باید سعی کنید مواد غذایی را به هر شکلی مانند سالاد، سوپ، پوره یا حتی به عنوان میان وعده میل کنید.

3. ورزش منظم برای داشتن نوزاد باهوش

یوگا در بارداریچگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؛ ورزش و تحرک

داشتن تناسب اندام و تحرک در دوران بارداری به رشد مغز کودک کمک می‌کند. با ورزش، اندورفین‌ها یا همان مواد شیمیایی که به رشد مغز کودک می‌کنند، آزاد می‌شوند. همچنین ورزش باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. مقادیر متوسط کورتیزول باعث رشد مغز کودک می‌شود. علاوه بر این ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم می‌شود و این برای رشد سالم کودک مفید است.

4. صحبت و شعر خواندن با کودک

جنین از هفته 20 به بعد توانایی شنیدن دارد و در هفته 25، سیستم شنوایی کاملاً کاربردی پیدا می‌کند. بنابراین در ماه پنجم بارداری جنین می‌تواند صدای مادر را به وضوح تشخیص دهد. بنابراین صحبت کردن، آواز یا کتاب خواندن برای کودک درون رحم به رشد مغز کودک کمک می‌کند.

5. ماساژ شکم برای کاهش استرس

مطالعات نشان می‌دهد ماساژ یا مالش آرام شکم به تحریک مغز کودک کمک می‌کند. استرس به رشد مغزی کودک آسیب می‌رساند و به گفته برخی محققان باعث زایمان زودرس نیز می‌شود. کودک هر چه بیشتر در رحم باشد، زمان بیشتری برای رشد مغز دارد. بنابراین مادر باید از استرس خود جلوگیری کرده و در تمام دوران بارداری آرامش اش را به کودک منتقل کند.

6. دوری از عفونت‌ها و سموم

قرار گرفتن در معرض سمومی مانند سرب، کادمیوم، جیوه، بی فنیل‌های پلی کلرینه (PCB) و آفت کش ها نقایص جدی در رشد جنین ایجاد می‌کند. غذاهای دریایی حاصل از آب آلوده نیز حاوی چنین سمومی می‌باشند. علاوه بر این مادران آینده نباید ماهی‌های دارای جیوه بخورند. عفونت همچنین می‌تواند به مغز کودک در حال رشد آسیب برساند. عفونت‌هایی مانند سرخک آلمانی و توکسوپلاسموز، که ناشی از انگل میکروبی موجود در مدفوع گربه است، می‌تواند باعث آسیب مغزی در نوزاد شود.

چه بخوریم تا فرزندمان باهوش شود؟

1. داشتن نوزاد باهوش با مصرف تخم مرغ

تخم مرغچگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؛ مصرف تخم مرغ

تخم مرغ غنی از کولین (ویتامین مهمی از خانواده ویتامین B) است. مصرف غذاهای حاوی کولین در دوران بارداری اثرات مفید طولانی مدتی بر روی حافظه کودک دارد.

2. مصرف یُد برای داشتن فرزند باهوش

یُد یک ماده معدنی مهم است که برای عملکرد صحیح غده تیروئید ضروری است. کمبود ید در سه ماهه اول میزان ضریب هوشی کودک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. ید در ماست، شیر و نمک ید دار وجود دارد.

3. فولات به افزایش هوش نوزاد کمک میکند

اسید فولیک یا فولات به شکل طبیعی از خانواده ویتامین B کمپلکس است و برای رشد مناسب مغز و نخاع جنین ضروری است. مصرف مکمل اسید فولیک حداقل 2 هفته قبل از لقاح، از به دنیا آوردن کودک مبتلا به اوتیسم و نقص لوله عصبی جلوگیری می‌کند. اسید فولیک در سبزیجات برگ سبز تیره، عدس، آجیل و آووکادو یافت می‌شود.

4. عدم استعمال نیکوتین

سیگار در بارداریاستعمال دخانیات از رشد مغز جنین جلوگیری میکند

از مصرف الکل، داروها و نیکوتین خودداری کنید: موادی مانند الکل، تنباکو، داروها و کافئین می‌توانند اختلالات جدی رشد را در کودک در حال رشد ایجاد کنند. آن‌ها همچنین بر رشد مغز جنین تأثیر می‌گذارند. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام بارداری از قرار گرفتن در معرض چنین مواد مضری خودداری کنید.

5. ماست یونانی برای داشتن کودک باهوش

چربی برای سلامت مغز مهم است، ماست یونانی به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کند.

6. ماهی؛ افزایش دهنده هوش نوزاد

ماهیچگونه فرزند باهوش به دنیا بیاوریم؛مصرف تخم مرغ

ماهی منبع خوبی از ویتامین D و امگا 3 است که از مغز در برابر کاهش مهارت‌های ذهنی و از دست دادن حافظه، محافظت می‌کند. ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین همگی سرشار از امگا 3 هستند.

7. آجیل و دانه‌ها

آجیل‌ها مملو از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی، هستند که سیستم عصبی را کنترل می‌کند.

8. بلغور جو دوسر 

بلغور جو دوسر غنی از فیبر بوده و برای تقویت قلب و مغز کودک مفید است.

5/5 - (4 امتیاز)
منبع
webmdparentingendoworldhospital

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا