رپورتاژ آگهی

آیا راه رفتن روی مچ پای ضرب دیده خطرناک است؟

ضرب دیدگی، آسیب و مصدومیت ایجاد شده در ناحیه مچ پا است که به دلیل تصادف یا وارد شدن ضربه ایجاد می‌شود و معمولاً با علائمی از جمله کبودی، التهاب و تورم همراه است. اگر مچ پای شما دچار ضرب دیدگی شده است ترجیحاً بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب‌های بعدی، از راه رفتن و قرار دادن وزن بدن روی آن بپرهیزید و به پزشک متخصص یا مراکز اورژانس مراجعه کنید. برای آشنایی با روش‌های درمانی ضرب دیدگی مچ پا و چگونگی تشخیص آن با ما همراه باشید.

تشخیص مچ پای ضرب دیده

ضرب دیدگی مچ پا مصدومیتی است که باید توسط فوق تخصص مچ پا مورد ارزیابی قرار گیرد. برای تشخیص این آسیب از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • انجام معاینات بالینی توسط پزشک
  • انجام معاینات فیزیکی و مشاهده و بررسی علائم بیمار و نواحی آسیب دیده
  • جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی ضرب دیدگی
  • بررسی سوابق پزشکی بیمار
  • استفاده از آزمون‌های تصویر برداری در صورت لزوم و برای تشخیص بهتر پزشک. این آزمون‌ها شامل سونوگرافی، ‌ام آر آی و ایکس ری است که مشکل موجود در مچ پا را به صورت دقیق تشخیص می‌دهد و برای نمایش جزئیات شکستگی استخوان مچ پا، آسیب دیدگی رباط، ترشح مایع مفصلی و… نیز استفاده می‌شود.

با توجه به خصوصیات و ویژگی‌هایی که هرکدام از روش‌های تشخیص ضرب دیدگی دارد، پزشک در تشخیص نهایی و تصمیم‌گیری درباره درمان مناسب بر اساس نتایج و تجربه خود اطمینان لازم را کسب خواهد کرد.

راه کار‌های درمان

مچ پا

راه کارهای درمان ضرب دیدگی مچ پا به میزان، نوع مصدومیت و تشخیص پزشک بستگی دارد و شامل موارد زیر می‌شود:

1. بستن مچ پا

بستن مچ پا به عنوان اولین مرحله از درمان اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از باند‌های کشی، پانسمان‌های الاستیکی و… در این روش می‌تواند از مچ پا پشتیبانی کرده، به کاهش تورم کمک کند و موجب استحکام مفصل و کنترل خونرسانی در ناحیه مچ پا شود.

2. استراحت و ایجاد محدودیت

استراحت در این روش‌های درمانی به معنای پرهیز از انجام فعالیت‌های تند و پرخطر و ایجاد محدودیت در انجام کارهای روزانه است. این کار کمک می‌کند تا بهبودی با سرعت بیشتری اتفاق بیوفتد و التهاب و درد تا حدودی کاهش یابد.

3. استفاده از کمپرس سرد یا شست و شو با آب سرد

استفاده از کمپرس یخ یا شست و شوی مچ پا با آب سرد می‌تواند موجب کاهش درد و التهاب شود.

4. استفاده از کمپرس گرم

استفاده از بسته بندی گرم پس از گذشت 48 تا 72 ساعت از ضرب دیدگی مچ پا می‌تواند موجب کاهش درد و افزایش خونرسانی به ناحیه ضرب دیده شود.

5. مصرف دارو

به منظور کاهش درد و التهاب، پزشک متخصص برخی دارو‌های ضد التهاب و مسکن را برای بیمار تجویز می‌کند.

6. انجام تمرینات توانبخشی

پس از اینکه ضرب دیدگی کمی بهبود یافت، طبق دستور پزشک جلسات فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد روش‌های درمانی این است که استراحت به اندازه کافی و توجه به دستورات پزشک می‌تواند بهبودی ضرب دیدگی مچ پا را تضمین کند.

علائم ظاهری

علائم ظاهری که مچ پای ضرب دیده خود را با آن‌ها نشان می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • احساس درد که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است و معمولاً زمانی تشدید می‌یابد که از مچ پای ضرب دیده استفاده کنید.
  • تورم در اطراف مچ پای ضرب دیده
  • احساس ناتوانی و پشتیبانی از وزن بدن
  • احساس کندی و محدودیت حرکتی به دلیل تورم و درد
  • عدم استحکام و پایداری مچ پا در هنگام حرکت
  • احساس گرمی و داغی در مچ پای ضرب دیده و اطراف آن

مدت زمان بهبود مچ پای ضرب دیده

درد مچ پا

طبق نظر “دکتر بابک اتوکش فوق تخصص مچ پا” و مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن، مدت زمان بهبودی مچ پای ضرب دیده با توجه به عواملی از جمله سن بیمار، وضعت سلامت عمومی، انجام صحیح دستورات پزشک، شدت ضربه و نوع مصدومیت متغیر است؛ به طوری که در ضرب دیدگی خفیف معمولاً بهبودی در عرض چند روز تا چند هفته حاصل می‌شود؛ اما در مواردی که ضرب دیدگی شدید است و مصدومیت قابل توجهی وجود دارد، مدت زمان بهبودی از چند هفته تا چند ماه متغیر خواهد بود و در این دوران رعایت دستورات پزشک و انجام فیزیوتراپی و دیگر مراقبت‌ها ضروری بوده و زمان بهبودی ضرب دیدگی مچ پا را کاهش می‌دهد. دقت داشته باشید که حتی پس از بهبود ضرب دیدگی و به منظور جلوگیری از تکرار مصدومیت، لازم است با پزشک خود در ارتباط باشید و از مچ پای بهبود یافته مراقبت کنید.

عواقب راه رفتن روی مچ پای ضرب دیده

راه رفتن بر روی مچ پای ضرب دیده عواقب زیر را به همراه خواهد داشت:

  • راه رفتن بر روی مچ پای ضرب دیده موجب تحریک درد و افزایش شدت آن می‌شود.
  • انجام حرکات تکراری و وارد کردن فشار هنگام راه رفتن بر روی مچ پای ضرب دیده موجب تشدید التهاب و تورم می‌شود و طبیعتاً مدت زمان بهبودی را افزایش می‌دهد.
  • حرکت و انعطاف پذیری ناقص، استحکام کم‌تر، عدم توانایی در تحمل وزن بدن، کاهش عملکرد و تحریک نوار‌های عضلانی نیز از دیگر عواقب راه رفتن بر روی مچ پای ضرب دیده است.

جمع بندی

ضرب دیدگی مچ پا به وضعیتی گفته می‌شود که در آن مچ پا به دلیل مصدومیت و ضربه دچار آسیب دیدگی می‌شود و خود را با علائمی از جمله درد، تورم، قرمزی و احساس داغی نشان می‌دهد. روش‌های درمانی ضرب دیدگی مچ پا شامل استراحت، کاهش فعالیت، انجام نرمش، استفاده از کمپرس سرد و گرم است و پیش از آن، پزشک با انجام معاینات فیزیکی و آزمون‌های عکسبرداری در مورد انتخاب آن‌ها با توجه به وضعیت بیمار تصمیم‌گیری می‌کند. دقت داشته باشید که راه رفتن بر روی مچ پای ضرب دیده می‌تواند موجب افزایش درد، محدودیت در حرکت، افزایش التهاب و تورم و افزایش احتمال آسیب‌های دیگر شود.

منبع: دکتر فوق تخصص بابک اتوکش

4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا