کودک

روش های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال

روش های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال موضوعی که ذهن اغلب والدین با این نوع بچه ها را درگیر کرده است. برخی از کودکان به دلیل اضطراب، سرخوردگی و موارد دیگر نمیتوانند تمرکز لازم در محیط درس را داشته باشند. به عنوان مثال برخی کودکان بیش فعال با دیدن جواهرات، لباس های طرح دار، آرایش و لحن صدای بلند معلمان خود تمرکزشان را از دست می دهند.

تبلیغات

دانستن روش های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال برای هر والدینی ضروری است زیرا که یکی از مهمترین عوامل موفقیت کودک و از دست ندادن فعالیت های یادگیری در مدرسه می باشد.

از آنجایی که رفع مشکل تمرکز در کودکان بیش فعال بسیار دشوار است. بهترین زمان برای کار روی این مهارت در سال‌های اولیه پیش‌دبستانی است. در این مطلب شما را با انواع روش های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال آشنا می کنیم.

روش های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال تقریبا غبر قابل کنترل هستند و به سختی می توان آنها را به یادگیری مجبور کرد. اما برخورد با روش صحیح با دانش آموزان بیش فعال تجربه زیبایی از یادگیری را این کودکان رقم می زند.

کودکان بیش فعال فقط به توجه بیشتری نیاز دارند. درسته که بیشتر کودکان ذاتاً فعال هستند، اما کودکان بیش فعال مدام بسیار فعال ترند و از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پرند. به همین دلیل تدریس به روش های سنتی برای آنها کارساز نیست و باید از راهبردهای دیگری استفاده شود.

تبلیغات

راه کارهای افزایش تمرکز:

  • فعالیت هایی برای ورزش مغز یا فعالیت حرکتی کودک خود در نظر بگیرید.
  • به زبان ساده و دستورالعمل ها واضح و کوتاه با کودک خود رفتار کنید، زیراکه برخی کودکان نمی توانند به طور همزمان نگاه کنند و گوش دهند.
  • آگاهی از سبک یادگیری کودک خود
  • پس از هر مرحله یادگیری کودک خود از طریق تحسین و توجه به کودک خود او را تشویق نمایید.
  • استفاده از حرکت دست و کارت های رنگی توجه کودک را جلب کنید.
  • کاهش حواس پرتی حسی در محیط مانند سر و صدا، نور، درهم و برهمی و غیره را در نظر بگیرید.
  • تاثیر نور در یادگیری کودک بسیار مهم است. برای مثال خاموش کردن چراغ‌ها به کودک کمک می‌کند تا بهتر تمرکز کند.
  • تمام حواس پرتی ها در اتاق مانند وزوز چراغ ها و پنکه ها، حشرات در اتاق، سر و صدای بیرون از پنجره، تیک تاک ساعت، بسته شدن درها یا پنجره ها، سر و صدای بیرون را به حداقل برسانید.
  • کودک را تا حد امکان از نشستن در کنار پنجره ها یا درها به حداقل برسانید.

تکنیک‌های آموزشی سرگرم‌کننده افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

تکنیک های ذهن آگاهی

تحقیقات اخیر نشان داده است که برنامه ها و تکنیک های ذهن آگاهی نتایج مفیدی را در کلاس درس ارائه می دهند، که برای یک کودک بیش فعال، به معنای کنترل وضعیت فعلی بدن و ذهن خود است.

ذهن آگاهی را معمولاً می شود از طریق تکنیک های مدیتیشن به وجود آورد. مدیتیشن ذهن را آموزش می دهد تا حواس پرتی ها را کنار بگذارد. اگر فکر می کنید دانش آموز شما برای مدیتیشن خیلی جوان یا بی توجه است، می توانید با تکنیک های ساده تنفس و آرامش ذهن آن را متمرکز کنید.

آموزش عملی

از آنها بخواهید برای مطلبی که بخشی از برنامه درسی آنها است، تصویر بکشند.

به آنها اجازه فعالیت دهید

کودکان بیش فعال، نمی توانند در یک مکان ثابت بنشینند، زیرا برای آنها عذاب آور است. یادگیری کودکان بیش فعال به صورت حرکتی است. مثلا یکی از راه کارها این است که پس از نیم ساعت درس خواندن، به کودک یک دقیقه اجازه ایستادن، انجام حرکت کشش و یا رقص دهید.

تبلیغات

در نظر گرفتن پاداش

به کودکان بیش فعال از طریق در نظر گرفتن پاداش انگیزه دهید و دانش آموزان را با جوایز یا خوراکی های سالم تشویق و متقاعد کنید که یاد بگیرند.

4/5 - (1 امتیاز)

منبع
additudemagnhsggcmentallyhealthyschoolsadditudemag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا