بارداری و اطفال

برای افزایش وزن جنین چی بخوریم

جنین برای تمام نیازهای تغذیه ای خود کاملاً به مادر وابسته است. یک مادر باردار باید از رژیم غذایی خود مراقبت کند تا از تامین خون و مواد مغذی کافی برای جنین اطمینان حاصل کند. مطالعاتی وجود دارد که نقش تغذیه خوب در دوران بارداری را برای کمک به وزن جنین نشان می دهد.

تبلیغات

وزن ایده آل جنین چقدر است؟

هفته بارداری وزن (به گرم)
8 1
9 2
10 4
11 7
12 14
13 23
14 43
15 70
16 100
17 140
18 190
19 240
20 300
21 360
22 430
23 501
24 600
25 660
26 760
27 875
28 1005
29 1153
30 1319
31 1502
32 1702
33 1918
34 2146
35 2383
36 2622
37 2859
38 3083
39 3288
40 3462
41 3597
42 3685

کدام مواد غذایی به افزایش وزن جنین کمک می کنند؟

یکی از مطالعات در این زمینه نشان می دهد که امیدوارکننده ترین نتایج از مصرف غذاهای کامل از جمله میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و گوشت بدون چربی به دست می آید. این مواد غذایی می توانند برای تولد نوزادی با وزن مناسب مفید باشند.

شما مجبور نیستید برای دو نفر غذا بخورید، بلکه باید معقولانه و سالم غذا بخورید تا اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به شیوه ای سالم رشد و نمو پیدا می کند. به عنوان یک مادر باردار، شما باید مواد غذایی خاصی را بیشتر مصرف کنید تا اطمینان حاصل کنید که هم نیازهای تغذیه ای کودک و هم نیازهای غذایی شما برآورده می شود.

مواد غذایی برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری

در ادامه لیستی از مواد غذایی که باید در دوران بارداری مصرف کنید تا وزن جنین افزایش یابد را گرد آوری کرده ایم.

1 شیر

مطالعات نشان می دهد که مصرف حداقل 200-500 میلی لیتر شیر در روز می تواند تأثیر مثبتی بر وزن جنین داشته باشد. شیر نه تنها پروتئین با کیفیت و خوبی را فراهم می کند، بلکه منبع خوبی از کلسیم است. ماده مغذی ای که به همان اندازه برای کودک شما حائز اهمیت است. شیر را می توان به شکل ساده مصرف کرد. اگر خیلی تمایلی به مصرف شیر ساده ندارید، می توانید آن را به عنوان میلک شیک مصرف کنید یا آن را به فرنی هایی مانند جوی دو سر/بلغور/غلات صبحانه و غیره اضافه کنید.

تبلیغات

2 کشک یا ماست

شکل دیگری که می توان به جای شیر مصرف کرد کشک یا ماست است. افزودن یک کاسه کشک به وعده های غذایی خود نه تنها دریافت محصولات حاوی شیر که سرشار از پروتئین است تضمین می کند، بلکه به سلامت روده شما نیز کمک می کند زیرا منبعی از باکتری های اسید لاکتیک با خواص پروبیوتیک است.

3 پنیر کلبه

خواص شیر را نیز می توان در انواع پنیر از جمله پنیر کلبه گنجاند. مصرف 40 تا 50 گرم پنیر کم چرب معادل یک لیوان شیر است. پنیر را می توان به غذاهایی مانند پاستا، ساندویچ، سالاد یا روتی پر شده (نوعی نان) اضافه کرد. اگر در بارداری فشار خون بالایی دارید از مصرف پنیر خودداری کنید. به جای آن از پنیر خانگی کم چرب استفاده کنید.

4 حبوبات

یکی دیگر از گروه های غذایی مهم حبوبات هستند که نه تنها سرشار از پروتئین هستند (به خصوص اگر گیاهخوار هستید) بلکه آهن، اسید فولیک و سایر مواد مغذی مانند فیبر را نیز تامین می کنند. حداقل دو وعده از حبوبات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا از میزان پروتئین دریافتی خود مراقبت کنید.

5 جوانه ها

جوانه‌ های نخود/ماش/لوبیا نه تنها پروتئین‌ موردنیاز بدن شما را تامین می‌کنند، بلکه سرشار از آهن هستند. جوانه ها حاوی ویتامین هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و ویتامین C هستند. جوانه ها را می توان به خوبی آسیاب کرد تا خمیری صاف به دست آید و آن ها را به خوردنی هایی مانند پنکیک تبدیل کرد.

6 سویا

یکی دیگر از مواد غذایی مهم این گروه سویا است. سویا را می توان به اشکال مختلف در رژیم غذایی گنجاند مانند ناگت سویا، توفو، شیر سویا یا حتی آرد سویا. سویا یکی از غنی ترین منابع پروتئین برای گیاهخواران است. سویا به خودی خود سرشار از آهن است و اگر به شکل توفو مصرف شود، منبع خوبی برای کلسیم نیز می شود. این به این دلیل است که شیر سویا با نمک های کلسیم منعقد می شود. توفو را می توان به راحتی به جای پنیر در بسیاری از دستور العمل ها استفاده کرد.

تبلیغات

7 جوجه

اگر عادات غذایی غیر گیاهخواری دارید، می توانید از گوشت بدون چربی مانند مرغ کم چرب بهره ببرید. پروتئین های موجود در این ماده غذایی کیفیت بالایی دارند. گوشت بدون چربی مرغ پروتئین هایی را فراهم می کند که به رشد سلولی و ماهیچه ای نوزاد کمک می کند. این ماده غذایی علاوه بر پروتئین، هموگلوبین خون را نیز تامین می کند. بدن ما به راحتی آهن را جذب می کند که به نوبه خود به کم خونی ناشی از بارداری کمک می کند.

8 ماهی

ماهی نیز دارای مزیت تامین چربی های ضروری به شکل اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف ماهی برای رشد مناسب مغز و رشد کلی کودک مورد نیاز است.

افزایش وزن جنینکدام مواد غذایی باعث افزایش وزن جنین می شود

9 تخم مرغ

برای یک مادر گیاهخوار، منبع پروتئین دیگری که به اندازه مواد غذایی گوشتی خوب باشد، تخم مرغ است. تخم مرغ منبع پروتئین های با کیفیت خوب و ویتامین های A، D و مواد معدنی مانند آهن و غیره است. در واقع، تخم مرغ دارای بهترین مشخصات پروتئین (اسید آمینه) است و از این رو پروتئین های موجود در آن به عنوان پروتئین مرجع در نظر گرفته می شوند. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه اسید فولیک، کولین و آهن است و به قوی نگه داشتن غشا آمنیوتیک و جلوگیری از نقص مادرزادی در جنین کمک می کند.

10 سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز به خصوص سبز تیره مانند خردل، اسفناج، گل کلم و کلم پیچ سرشار از آهن هستند. نیاز به آهن در دوران بارداری برای رفع نیازهای رو به رشد جنین و بافت های مادری بالاست. حتماً حداقل سه بار در هفته سبزیجات برگ سبز مصرف کنید تا مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان دریافت کنید.

11 اسفناج

اسفناج همچنین منبع خوبی از اسید فولیک است. اسید فولیک برای رشد مغز جنین بسیار مهم است. همچنین از کودک در برابر اختلالات لوله عصبی محافظت می کند.

تبلیغات

12 کلم بروکلی

این یک سبزی دیگر است که آهن، بتاکاروتن، ویتامین E و ویتامین K موردنیاز بدن را تامین می کند.

13 هویج، کدو تنبل سیب زمینی شیرین

اینها مجموعه دیگری از سبزیجات هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. این سبزیجات سرشار از بتاکاروتن هستند (نوعی ویتامین A). ویتامین A برای رشد چشم ها، ریه ها و پوست سالم کودک شما مهم است.

14 میوه های خانواده مرکبات

مرکبات به خصوص پرتقال سرشار از ویتامین C و اسید فولیک است (کمبود اسید فولیک ممکن است باعث نقص لوله عصبی شود). این دسته از میوه ها همچنین منابع خوبی از تیامین و پتاسیم و منبع بسیار خوبی از فیبر رژیمی هستند که به جلوگیری از یبوست رایج در بارداری کمک می کند. نقش مهم دیگر ویتامین C کمک به جذب آهن به ویژه از رژیم های گیاهخواری است. علاوه بر مرکبات، می توانید از فلفل دلمه ای قرمز، سبز و زرد نیز برای تامین ویتامین C استفاده کنید.

15 آجیل

با افزودن آجیل هایی مانند بادام و بادام زمینی به رژیم غذایی خود می توانید ریزمغذی هایی مانند روی، آهن، مس، اسید فولیک را تامین کنید. اگر این مواد غذایی را بین وعده های غذایی خود مصرف کنید، می تواند یک میان وعده عالی باشد! اینها منبع مناسبی از پروتئین ها و چربی های سالم هستند که افزایش وزن سالم جنین را تضمین می کنند.

16 غلات کامل

غلات کامل مانند بلغور، برنج قهوه ای و ارزن باید جایگزین غلات تصفیه شده در رژیم غذایی زنان باردار شوند. اینها علاوه بر کربوهیدرات، سرشار از مواد مغذی مانند آهن، سلنیوم، منیزیم و فیبر کافی هستند. گنجاندن این غلات در دستور العمل های میان وعده های شما، قطعا به پر کردن شکاف ایجاد شده با افزایش نیازهای بارداری و تامین یک رژیم غذایی نامتعادل کمک می کند.

تبلیغات

17 مکمل

مکمل آهن و اسید فولیک نیز ممکن است وزن هنگام تولد نوزاد را افزایش دهد.

در دوران بارداری از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

غذاهای دریایی و ماهی هایی که حاوی جیوه هستند مانند ماهی خال مخالی، اره ماهی، کوسه و کاشی ماهی باید از مصرف آن در رژیم بارداری خودداری شود. همچنین شیر و فرآورده های شیر غیر پاستوریزه، آب میوه های صنعتی و غیره.

  • الکل: الکل بعنوان افزایش دهنده احتمال سقط جنین و مرده زایی شناخته شده است.
  • تخم مرغ خام: تخم مرغ منبع عالی پروتئین است و باید بخشی از رژیم غذایی بارداری باشد. با این حال، باید از مصرف تخم‌مرغ‌های نیم‌پز اجتناب شود.
مصرف چای های گیاهی، گوشت نیم پز، میوه و سبزیجات شسته نشده و غذاهای خیابانی نیز توصیه نمی شود.

چه زمانی باید پایش وزن جنین را شروع کرد؟

هر چه زودتر بهتر، اگرچه هیچ استاندارد مشخصی برای رشد وزن جنین وجود ندارد. رشد جنین از نظر بالینی به دو بخش تقسیم می شود:

  1. نیمه اول بارداری: رشد چشمگیر در دور سر، وزن و طول
  2. نیمه دوم بارداری: رشد برای جنین کاهش می یابد زیرا شکل یک بدن کامل را به خود می گیرد

شما باید به محض اینکه متوجه بارداری شدید، ارزیابی بالینی را شروع کنید تا از هرگونه خطر طبیعی برای رشد جنین جلوگیری کنید.

آیا دانستن وزن جنین مهم است؟

وزن جنین عامل اصلی تعیین کننده برای متخصص زنان و زایمان است. این امر به تعیین زمان و نحوه زایمان برای نوزاد و همچنین جلوگیری از هرگونه عارضه ای مانند زایمان زودرس کمک می کند.

تبلیغات

بنابراین، بررسی منظم رشد جنین راه خوبی برای بررسی نیازهای تغذیه ای مادر و نوزاد خواهد بود. یک مادر سالم با یک رژیم غذایی مغذی می تواند تولدی سالم و بدون عارضه را تضمین کند.

سلب مسئولیت: فهرست مواد غذایی بالا فقط یک پیشنهاد است و ممکن است همیشه منجر به افزایش وزن جنین نشود، اگرچه که این مواد غذایی می توانند به افزایش وزن کمک کنند. در صورتی که افزایش وزن جنین به کندی پیش می رود، لطفاً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
5/5 - (3 امتیاز)

منبع
parentune

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا