روابط عاطفی

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

شرم، غم و تنهایی- این‌ها احساساتی است که ممکن است پس از جدایی یا شکست احساس کنید. جدایی یکی از استرس‌زاترین وقایع زندگی است که تمام افراد خانواده را درگیر می‌کند. برای برخی افراد، ممکن است رابطه با شریک زندگی (و بچه‌ها) اصلی‌ترین ارتباط اجتماعی وی بوده باشد، بنابراین جدایی می‌تواند به معنای از دست دادن منبع اصلی حمایتی باشد. این‌که آیا شما قبلاً افسردگی را تجربه کرده‌اید یا نه، در اولویت‌بندی سلامت روان شما و جلوگیری از مشکلات بعد از طلاق نقش اساسی دارد. در این مقاله درباره افسردگی بعد از طلاق توضیحات کامل داده‌ایم.

تبلیغات

افسردگی بعد از طلاق چیست؟

دو نوع افسردگی وجود دارد، افسردگی موقعیتی و افسردگی بالینی. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو نوع افسردگی این است که افسردگی موقعیتی در اثر وقایعی مانند مرگ یا طلاق ایجاد می‌شود. بیشتر افرادی که طلاق می‌گیرند، افسردگی موقعیتی یا وضعیتی را تجربه می‌کنند. اگر به‌درستی با این افسردگی برخورد نشود، می‌تواند خیلی بیشتر ازآنچه معمول است، طولانی شود.

چرا جدایی دردناک است؟

جدایی یا طلاق می‌تواند یکی از استرس‌زاترین و احساسی‌ترین تجربیات زندگی باشد. تجزیه یک رابطه می‌تواند تمام جهان شمارا وارونه کند و انواع احساسات دردناک و ناآرام شمارا برانگیزد. حتی وقتی‌که یک رابطه خوب نباشد، طلاق یا شکستن می‌تواند بسیار دردناک باشد. هنگامی‌که یک رابطه ناکام می‌شود، ناامیدی، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می‌کنید.

طلاق شمارا به یک سرزمین دیگر منتقل می‌کند. همه‌چیز مختل است: امور روزمره و مسئولیت‌ها، خانه، روابط خود با خانواده و دوستان زیاد و حتی هویت شما. شکست همچنین باعث عدم اطمینان در مورد آینده می‌شود. زندگی بدون همسرتان چگونه خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا زندگی شما به‌تنهایی پایان خواهد یافت؟

این درد، اختلال و عدم اطمینان به معنای آن است که بهبودی از شکست یا طلاق می‌تواند دشوار بوده و زمان ببرد. بااین‌حال، مهم است که به خود یادآوری کنید که می‌توانید و این تجربه دشوار را طی کنید و حتی با یک احساس تازه امید و خوش‌بینی به‌پیش بروید.

تبلیغات

روش های مقابله با افسردگی بعد از طلاق

افسردگی بعد از طلاقافسردگی بعد از جدایی و راه های مقابله با آن

ازآنجاکه می‌خواهم هر چه سریع‌تر از افسردگی پس از طلاق بهبود یابید، در اینجا 5 نکته در مورد چگونگی مقابله با افسردگی ناشی از طلاق آورده شده است.

گفتگو کردن با خودتان

نکته سوم برای چگونگی مقابله با افسردگی ناشی از طلاق، مکالمه با خودتان است. یک‌راه عالی برای گفتگو با خودتان این است که نام خود را در اول مکالمه بکار ببرید. البته منظور این نیست که با اسم خود شروع کنید بلکه منظورم این است که خود را با القاب مثبت صدا بزنید. در آغوش گرفتن خودتان راهی شگفت‌انگیز برای درمان است، در کنار اینکه خود را با نام‌های مثبت بخوانید.

ارتباط فیزیکی با اطرافیان

چهارمین نکته من برای چگونگی مقابله با افسردگی ناشی از طلاق گرفتن لمس دیگران است. در آغوش کشیدن، دست دادن، دست روی شانه‌ها انداختن و حتی برخورد با یکدیگر در آشپزخانه. به افرادی که امکان ارتباط فیزیکی با اطرافیان ندارند، ماساژ گرفتن را پیشنهاد می‌کنم.

نوشتن نامه خداحافظی

روایت درمانی

یکی از اولین تمریناتی که من تقریباً به هر یک از مراجعه‌کنندگان می‌دهم نوشتن نامه خداحافظی است. در این تمرین، شما با یک قلم و کاغذ می‌نشینید و با همه‌چیز خداحافظی کنید. برخی از چیزهایی که ممکن است بخواهید از آن‌ها خداحافظی کنید، نقش شما به‌عنوان همسر، انتظاراتی که در جشن تولد و تعطیلات به‌عنوان یک فرد متأهل دارید و دیدن کودکان خود در هر روز. از برخی از افراد هم باید خداحافظی کنید، همسر سابقتان، خانواده‌اش و دوستانتان که نمی‌توانند بعد از طلاق در کنار شما بایستند.

تبلیغات

نوشتن نامه خداحافظی باعث شجاعت می‌شود. این امر مستلزم آن است که با پایان ازدواج همه آن چیزهایی را که می‌خواستید داشته باشید را ازدست‌رفته بدانید.

نوشتن نامه سلام

دومین نکته من در مورد چگونگی مقابله با افسردگی طلاق، نوشتن نامه سلام است. در این نامه درباره تمام چیزهای که در زندگی جدید به دنبالش هستید، خواهید نوشت. در این نامه شما در مورد چیزهایی که دیگر با آن‌ها سروکار ندارید، خوشحال شده و به همه‌چیزهای جدیدی که منتظر آن هستید خوش‌آمد خواهید گفت. مواردی هستند که قبلاً دوست داشتید انجام دهید ولی به خاطر شریک زندگیتان از آن دست کشیدید، مثلاً مطالعه رمان در شبی آرام که با خروپف‌های همسرتان مختل نشود و یا اینکه همیشه مسواک و یا وسایل شخصی‌تان روی میز هست.

نامه سلام یک‌راه عالی برای شروع دید شما بر روی چیزهای خوب کنونی است. با آگاهی بیشتر و دقیق نگاه کردن به آنچه که اکنون در زندگی شماست، حتماً نباید یک‌بار اتفاق بیفتد. هر وقت چیزهای جدید و خوب در زندگی خود کشف کردید، می‌توانید قسمت جدیدی را به نامه اصلی سلام اضافه کنید.

نکاتی برای جلوگیری از افسردگی بعد از طلاق

افسردگی بعد از طلاقچطور بعد از طلاق افسرده نشویم؟

هنگامی‌که در حال گذر از بحران عاطفی هستید و با تغییرات اساسی در زندگی روبرو هستید، مراقبت کردن از خودتان مهم‌تر از هر زمان دیگری است. فشار و ناراحتی از یک شکست بزرگ می‌تواند شمارا ازنظر روانی و جسمی آسیب‌پذیر کند.

به خودتان رسیدگی کنید. مانند فردی که آنفولانزا گرفته است، استراحت کافی داشته باشید، استرس در زندگی خود را به حداقل برسانید و در صورت امکان، بار کاری خود را کاهش دهید. یادگیری مراقبت از خود می‌تواند یکی از باارزش‌ترین درس‌هایی باشد که شما پس از جدایی می‌آموزید. در ادامه نکاتی را برای جلوگیری از افسردگی لیست کرده‌ایم.

تبلیغات

با احساسات خود نجنگید

  • طبیعی است که احساس غم، عصبانیت، خستگی، ناامیدی و سردرگمی کنید و این احساسات می‌توانند شدید باشند. اگر این احساسات را انکار کنید، احساسات شما ناپدید نمی‌شوند. به‌جای آن، تمایل بیشتری دارند که از راه‌های دیگر مانند خشم و خصومت خارج شوند. تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن آن‌ها فقط روند غم و اندوه را طولانی‌تر می‌کند. همچنین ممکن است نسبت به آینده احساس نگرانی داشته باشید. بپذیرید که واکنش‌هایی مانند این‌ها با گذشت زمان کاهش می‌یابند.
  • غم و اندوه بعد از یک شکست می‌تواند فلج‌کننده باشد، اما بعد از مدتی شروع به کاهش‌یافته و روبه‌جلو خواهید رفت. بااین‌حال، اگر هیچ حرکت روبه‌جلویی را احساس نمی‌کنید، ممکن است دچار افسردگی شوید.

سعی نکنید از تسکین‌دهنده‌های موقت استفاده کنید

  • وقتی در وسط یک شکست هستید، ممکن است وسوسه شوید که برای تسکین احساسات درد و تنهایی هر کاری انجام دهید. اما استفاده از الکل و مواد مخدر  به‌عنوان فرار در طولانی‌مدت ناسالم و مخرب است. یافتن راه‌های سالم‌تر برای کنار آمدن با احساسات دردناک ضروری است.
  • خوددرمانی با مواد مخدر یا الکل هرگز ایده خوبی نبوده است – فقط مشکلات بزرگ‌تری را در این مسیر ایجاد خواهد کرد.

در مورد اینکه چه احساسی دارید صحبت کنید

  • با دوستان قابل‌اعتماد و اعضای خانواده صحبت کنید، یا با مشاوره یا درمانگر مشورت کنید.
  • حتی اگر صحبت کردن در مورد احساسات خود با افراد دیگر برای شما مشکل باشد، بسیار مهم است که هنگام غم و اندوه، راهی برای انجام این کار بیابید.
  • دانستن اینکه دیگران از احساسات شما آگاه هستند، باعث می‌شود درد تنهایی کاهش یابد و به شما در بهبودی کمک می‌کند.
  • نوشتن همچنین می‌تواند یک راه‌حل خوب برای بیان احساسات باشد.

غذاهای سالم بخورید و تفریح کنید

تغذیه

  • بعد از یک تفریح سالم، روحیه شما تغییر زیادی خواهد کرد.
  • مهم است که به اصول بهداشتی خود توجه کنید تا به خود پایه و اساس محکمی بدهید – این یعنی تغذیه سالم، فعالیت بدنی سالم و خواب با کیفیت.
  • وقتی استرس طلاق یا جدایی را پشت سر می‌گذارید، عادات سالم به‌راحتی کنار می‌روند. از خوردن غذاها و آشامیدنی‌های موردعلاقه خود پرخوری نکنید.
  • با گذشت زمان، خودتان را با برنامه‌های جدید سازگار کنید.

با دوستان و خانواده در ارتباط باشید

  • به اشتراک گذاشتن احساسات با دوستان و خانواده می‌تواند به شما در طی این بحران کمک کند. زمان بیشتری را در کنار دوستان و خانواده سپری کنید.
  • تلاش برای جداسازی خود از دیگران فقط افسردگی را بدتر می‌کند. دوری از دیگران سطح استرس شمارا بالابرده و تمرکزتان را کاهش می‌دهد.
  • وقت خود را با افرادی که مثبت هستند و واقعاً گوش شنوا هستند، بگذرانید. بدون اینکه نگرانی در مورد قضاوت و انتقاد داشته باشید.
  • اگرچه ممکن است احساس ناخوشایندی از جدایی داشته باشید یا از نبودن همسرتان خجالت بکشید، اما خود را از دیدن چهره‌های آشنا محروم نکنید. افرادی که به شما اهمیت می‌دهند هنوز هم می‌خواهند شمارا ببینند.
  • به یک گروه اجتماعی بپیوندید که در آن بتوانید با دیگران در موقعیت‌های مشابه صحبت کنید.

ارزش خود را بدانید و گذشته را رها کنید

  • در گذشته گیر نکنید، علایقتان را کشف کنید، سرگرمی‌های جدید بیابید و ارتباطات جدید برقرار کنید.
  • پایان یک رابطه می‌تواند عواقب سنگینی بر عزت‌نفس شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که هنوز چیزی برای ارائه دارید و افراد دیگری نیز هستند که این موضوع را تشخیص داده و می‌خواهند شمارا بشناسند.

روابط و علایق جدید را کشف کنید

ساپیوسکشوال

  • طلاق یک آغاز و همچنین یک پایان است. از این فرصت استفاده کنید تا علایق و فعالیت‌های جدید را کشف کنید. فعالیت‌های جدید این شانس را به شما می‌دهد تا از زندگی کنونی‌تان لذت ببرید و از کاوش در گذشته دست برداشته و روابط جدیدی را آغاز کنید.
  • اگر احساس می‌کنید به همراه طلاق روابط اجتماعی خود را ازدست‌داده‌اید، برای دیدار با افراد جدید تلاش کنید. به یک گروه یا باشگاه بپیوندید، در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید، یا در یک مدرسه، مکان مذهبی یا سازمان‌های دیگر داوطلبانه شرکت کنید.
  • در چند ماه اول بعد از جدایی، برای شروع کار جدید یا رفتن به شهر دیگر، عجله نکنید. اگر می‌توانید صبر کنید تا احساسات منفی کمتری داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

به خود یادآوری کنید که زندگی ادامه دارد

  • وقتی به شخص دیگری متعهد می‌شوید، آرزوها و رؤیاهای زیادی برای زندگی مشترک ایجاد می‌کنید. پس از شکست، دشوار است که این آرزوها را کنار بگذارید.
  • با غم و اندوه از دست دادن آینده‌ای که قبلاً تصور کرده بودید، از این واقعیت دور می‌شوید که امیدها و رؤیاهای جدید درنهایت جایگزین آرزوهای قدیمی شما خواهند شد.
  • عجله‌ای برای رسیدن به یک رابطه جدید وجود ندارد، پس وقت خود را صرف مرتب کردن امور زندگیتان کنید.

کمک به فرزندان در هنگام طلاق

هنگامی‌که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، کودک می‌تواند احساس سردرگمی، عصبانیت و عدم اطمینان کند و همچنین بسیار غمناک شود. به‌عنوان والدین، به نیازهای فرزندتان توجه کنید و با نگرش اطمینان‌بخش و مثبت، به فرزندان خود کمک کنید تا در برابر مشکلات جدایی مقابله کنند. اگر قصد جدایی دارید و نگران فرزندتان هستید، توصیه می‌کنم همراه با فرزندتان جلسه‌های مشاوره طلاق را حتماً بروید.

5/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

منبع
nikhamrahگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا