انشا

انشا در مورد حضرت زینب

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد حضرت زینب برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

⭐⭐انشا اول در مورد حضرت زینب⭐⭐

تاریخ همیشه کسانی را به یاد می آورد که شهامت آغوش مرگ را دارند و این دستاورد را برای برافراشتن پرچم اسلام در انبوه مشکلات و غم ها می دانند. این افراد قدرت بیان قاطعی دارند و شخصیت هایی هستند که توانایی بسیار بالایی دارند. در میان این بزرگان حضرت زینب بنت علی رَضِیَ اللَّهُ تَعَالٰی عَنْہُما درخشان ترین مروارید جهان اسلام است. او زن شجاعی بود که حادثه کربلا را به چشم دید و رشادت خود را از میدان کربلا به رخ پادشاه دمشق رساند. پس از این واقعه، کنیه ام المصائب لقب گرفتند. مادر ایشان حضرت فاطمه بود، همه زنان جد مادری ایشان پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم بودند. مادربزرگ مادری او اولین زن اسلام و حضرت خدیجه بود.

حضرت زینب در طول زندگی خود مصائب بسیاری را تجربه کردند که برخی از القاب او عبارتند از: شریکا تول حسین، ناموسل کبری، نایب الزهرا.

حضرت زینب رضی الله عنه تعلیمات پدرش حضرت رسول (ص) را آموخت و در تقوا و عقل و بصیرت و راستگویی و حیا و عبادات در شب به او شباهت داشت. او قد بلندی داشت و مانند پدربزرگش با وقار بود. مورخان بر این امر اتفاق نظر دارند که هیچ زن دیگری از قریش یا بنی هاشم از نظر علم با او برابری نمی کنند.

او با حضرت عبدالله بن جعفر ازدواج کرد که توسط پیامبر اکرم تربیت شد پس از مرگ پدرش حضرت زینب زندگی زناشویی زیبایی داشت او حتی در حضور غلامان در خانه، کارهای خانه اش را خودش انجام می داد و فراوانی مال و ثروت در خانه شوهر بر آداب او تأثیری نگذاشت و زندگی خود را صرفاً با صبر و قناعت سپری می کرد. زنان کوفه برای شناخت اسلام نزد او می آمدند، زیرا که او به دلیل علم و قدرت بیانش در کوفه شهرت داشت.

او زنی بود که از ابتدا تا انتها در حادثه کربلا حضور داشت و در این حادثه سختی های جدایی عزیزانش را متحمل شد. او بانوی اسلام بود که پس از شهادت امام حسین با شرایطی بسیار سخت و اسارت مواجه شد. پس از آن به مدینه رفت و در آنجا ماجرای کربلا را برای همگان بیان کرد و بعد از یک سال به سوریه رفت و در آنجا درگذشت.

⭐⭐انشا دوم در مورد حضرت زینب⭐⭐

حضرت زینب (س) خورشید درخشان تاریخ اسلام و بشریت است. نام برادرش امام حسین (ع) است که حضورش در کربلا اندیشه آزادی، عدالت، انسانیت، فضیلت و مبارزه با استبداد را برای همگان تداعی کرد.

حضرت زینب پیام کربلا و قیام امام حسین (ع) را به همگان آموخت. حضرت زینب علیهاالسلام شخصیتی برجسته در تاریخ کربلا است که دارای شخصیت استقامت و صلابت الهی است. حضرت زینب (س) پس از شهادت برادر و دو پسرش در جنگ کربلا، فرمود: پروردگارا، قربانی ما را در پیشگاه خود بپذیر.

حضرت زینب علیهاالسلام به زندگی با فضیلت معروف بود او بهترین ویژگی های شخصیتی را داشت. در متانت و صفا به مادربزرگش ام المومنین حضرت خدیجه علیهاالسلام و در عفت و حیا به مادر گرامیش حضرت فاطمه علیهاالسلام و در بلاغت به پدر گرامیش حضرت علی علیه السلام شباهت داشت.

حضرت زینب (س) بزرگ ترین فداکاری های برادرش امام حسین (ع) و دیگر اعضای خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) را که در سال 61 هجری قمری در کربلا به دست نیروهای یزید به طرز فجیعی به شهادت رسیدند، را به جهانیان ابلاغ کرد. زنان و کودکان شاهد خشونت بسیار غیرانسانی و بی رحمانه ای بودند که در کربلا رخ داد، اما ناامید و افسرده نشدند و با همه دردها و چالش ها بدون هیچ ترسی مبارزه کردند و در مواضع خود بسیار قوی و قاطع بودند.

بخشی از خطبه‌ای که حضرت زینب علیهاالسلام در مجلس یزید بن معاویه در شام بیان کردند، مجلس را به لرزه درآورد، بخشی از خطبه های ایشان:

به خدا سوگند شما نمی توانید پیام ما را از ذهن مردم حذف کنید. شما هرگز به سربلندی ما نخواهید رسید و هرگز نمی توانید لکه این جنایت را از خود دور کنید. تصمیمات شما پایدار نخواهد بود، دوره حکومت شما کوتاه خواهد بود و صدایی مبنی بر لعنت خدا بر ستمگران باد را همیشه خواهید شنید.

ایشان بیان کردند افراد صالح به هیچ وجه نباید تحت تأثیر شرایط سخت قرار گیرند، اهل بیت علیرغم مصیبت شدید و سختی که بر او و خانواده اش وارد شده است اما اهل حضور، قدرت، اعتماد به نفس و ایمان هستند. خاندان نبوت این تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند و از تمام موقعیت و شرایط سخت مانند رهبری شجاع به مثابه حضرت زینب علیهاالسلام عبور کردند.

حضرت زینب علیهاالسلام الگویی از قیام در برابر ظلم و بی عدالتی است و زنی شکیبا و با استقامت بود. هیچ عبادتی بالاتر از ادامه قیام برادرش و ایراد خطبه های آتشین آن در مسیر کوفه و شام و بیداری جاهلانی که فریب تبلیغات زهرآگین یزید بن معاویه را خورده بودند و امام حسین (ع) را به شهادت رساندند، نبود. خطبه های او نهضتی در کوفه و دمشق ایجاد کرد که پایگاه های پادشاهی یزید را به لرزه درآورد و حتی پسر یزید پس از مدتی از دنیا رفت.

حضرت زینب علیهاالسلام در زمان حیات خود از شهادت عزیزانش در مقابل چشمانش دردهای فراوانی را متحمل شده بود، اما هیچ گاه به سرنوشتی که خداوند بر او مقرر کرده بود اعتراض نکرد و غم و اندوهی که او تحمل کرد باورنکردنی بود.

نقش حضرت زینب (س) در تاریخ مثال زدنی است. این نشان می دهد که زنان مسلمان چقدر جسور بودند و چگونه در تحکیم تعالیم اسلامی نقش اساسی داشتند. امروزه با وجود پیشرفت های بسیار و گسترش آموزش، بسیاری از زنان مسلمان سرکوب شدند. در برخی از جوامع مسلمان، حتی شنیدن صدای زن در ملاء عام ممنوع بود و از آنجا که حضرت زینب علیها السلام از خاندان امام بود برای حفظ ارزشهای اسلامی سخنرانی کرد و خانواده شهدا بعد از کربلا را به خوبی رهبری کردند.

آموزه هایی که می توان از حضرت زینب گرفت الهام گرفتن از جان خود، شجاعت در برابر ظلم، صبوری در هنگام گرفتاری و تسلیم شدن در برابر رضای خداست. حضرت زینب بنت علی (علیه السلام) الگوی نیکوکاران به همه ما می آموزد که وقتی در زندگی خود دچار آزمایشات بی شماری می شویم، چیزی جز زیبایی و صبر نباید در آنها مشاهده کنیم

4.5/5 - (6 امتیاز)
منبع
alhakamdawateislamienglish.khamenei

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا