انشا

انشا در مورد آذربایجان شرقی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد آذربایجان شرقی با مقدمه، بدنه و نتیجه برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

⭐انشا اول در مورد آذربایجان شرقی⭐

مقدمه:
 من تا به حال به استان آذربایجان شرقی نرفتم به خاطر همین نمیدونم نوشتن این انشا را از کجا شروع کنم. با کمی پرس و جو و تحقیق اطلاعات اندکی بدست آوردم. حتما می دانید که تبریز مرکز این استان است و از سمت شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان همسایه است.

بدنه:
 آذربایجان شرقی یگانه استان ایران با جمعیت سه میلیون نفر است که با کشور ارمنستان هم مرز است و به راحتی از مرز زمینی می توان به آنجا رفت.

میلیون ها مسافر هر ساله آذربایجان شرقی را به دلیل جاهای دیدنی بسیار و سوغات منحصر به فردش برای سفر انتخاب می کنند. هر کسی به تبریز می رود اولین چیزی که دوست دارد بخرد نوقا، قرابیه، لوز تبریزی، حلوا بَزَرَک، باقلوا و باسلق، نساجی بافی، نقره‌کاری صنایع دستی و چرم معروف اش است.

دومین چیزی که هر فرد در استان آذربایجان شرقی به سمت آن می رود، جاذبه های گردشگری آن است. من با کمی تحقیق برخی جاذبه های گردشگری این استان را معرفی می کنم:

اول: مسجد کبود که «فیروزه جهان اسلام» نامیده می‌شود، به دستور جهانشاه پادشاه خاندان قراقویونلو در قرن یازدهم میلادی ساخته شد. اهمیت این مسجد در نقوش باشکوه کاشی های آبی تیره دیوارهای آن است.

دوم: منطقه حفاظت شده ارسباران (قره داغ) که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

سوم: روستای کندوان که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد، این روستا علاوه بر معماری منحصربه‌فرد و چشمه‌های آب گوارا دیدن آن برای ما بچه ها خیلی جذاب است.

سوم: قلعه بابک که به دره های عمیق اش معروف است.

چهارم: گنبد سرخ مراغه که گچ بری زیبایی دارد و با دیدن آن شگفت زده خواهید شد.

پنجم: کلیسای جامع سنت استپانوس که قدمت صد ساله دارد و در آخر چشمه آب گرم سراب است که لذت شنا را دو چندان می کند.

نتیجه:
درسته من تا به حال به آذربایجان شرقی سفر نکردم اما با تحقیقاتی که کردم به هر کس توصیه می کنم به این استان سفر کند و از انرژی مثبت، مناظر زیبا، رنگانگ و سوغاتی های خوشمزه آن اوقاتی خاطره انگیز داشته باشید.

⭐انشا دوم در مورد آذربایجان شرقی⭐

مقدمه:
 تبریز یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در مرکز استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران واقع شده است. استان آذربایجان شرقی تاریخچه جالبی دارد. آیا می دانستید که این استان بخشی از سرزمین باستانی مادها بوده است و در زمان ساسانیان یکی از ایالات مهم ایران بوده که به علت وجود آتشکده معروف آذر گشسب و آتشکده های دیگر به نام آذربایجان نام گذاری شد.

بدنه:
 آذربایجان شرقی استانی کهن است که اولین نشانه های تاریخی آن به هشت قرن قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در زمینه علم و دانش نوین، آذربایجان شرقی، نخستین استان در اختراع پزشکی مدرن، کشاورزی مکانیزه، هوانوردی، راه و ساختمان سازی، ایجاد ضراب خانه، ایجاد نخستین کارخانه ها، نخستین شهرداری، تجارت نوین (نخستین اتاق بازرگانی)، نخستین شرکت سهامی عام و نخستین مرکز خدمات سرمایه گذاری بوده است.

من یکبار با خانواده ام به تبریز سفر کردم، در وهله اول که به آنجا رفتم آثار تاریخی و معماری قدیمی آن من را شگفت زده کرد. ما در طول اقامت مان در تبریز از بازار بزرگ آن بازدید کردیم من نمیدانستم که این بازار در فهرست میراث یونسکو ثبت شده است اما با خواندن تاریخچه آن فهمیدم که بازار تبریز یکی از قدیمی ترین بازارهای خاورمیانه و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و قلب اقتصادی ایران است در این بازار هر چیزی که بخواهید را پیدا می کنید.

آذری صحبت کردن مردم برایم بسیار جالب بود از پدرم پرسیدم چه زبان جالبی است از کجا این زبان آمده است. اون گفت، آذری ها، اصیل ترین افراد ایرانی هستند که سه تا چهار هزار سال پیش به این استان مهاجرت کردند. زبان مردم آذربایجان، ترکی بوده و در اثر گذشت زمان کامل شده و اکنون زبان مردم تبریز آذری می باشد.

نتیجه:
آب و هوای آذربایجان شرقی نیز من را بسیار تحت تاثیر قرار داد، هوای بسیار گرم در دره ها در ماه های تابستان به دلیل شدت تابش نور خورشید و آب و هوای معتدل در زمستان است. درکل، به نظر من با انتخاب آذربایجان به عنوان پایتخت سلسله ایلخانی برای سفر پشیمان نخواهید شد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
منبع
azarsh.farhangsurfiranenshavisitiran

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا